کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۳۴۱۰
تاریخ خبر:

شباهت‌های بی‌شمار پرنس تبعیدی به عمو ‌ادوارد

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | ‌یک: شاهزاده هری که به تازگی به لندن رسیده را بسیاری شبیه‌ترین نوه به فیلیپ مرحوم می‌دانند که جمعه درگذشت و حالا منتظر است تا دفنش کنند. او همان ریش‌های روشن را که پدر بزرگش گاه‌به‌گاه می‌گذاشت دارد. بینی تیز و موهای نه چندان پرپشت و صورت لاغرش را هم از پدربزرگ به ارث برده و به نظر می‌رسد که ژن ملکه بیشتر به برادر بزرگ‌ترش ویلیام رسیده باشد.

* دو: این تنها فیلیپ نیست که ژن‌هایش را برای نوه کوچک‌تر پسری به جای گذاشته. سرنوشت هری شباهت عجیبی به عموی مادر بزرگش دارد. شاه ادوارد هشتم، مردی که سلطنت را رها کرد تا به همراه زنی که دوستش داشت زندگی بی‌دردسری را در ایالات متحده داشته باشد.

* سه: هری دیگر نمی‌تواند یونیفرم مخصوص سلطنتی‌ها را به تن کند. او با تصمیمی که گرفته تا خانواده‌اش را در لندن بگذارد، وظایفش را ترک کند و راهی آمریکا شود، خط بطلانی روی سلطنتی بودنش کشیده و حالا دیگر تنها پیوندهای خونی او را به لندن ربط می‌دهد. هری حالا باید کت و شلوار بپوشد. دیگر خبری از لباس‌های نظامی نیست و کوچک‌ترین پسر ولیعهد مثل یک مهمان ساده به بدرقه پدربزرگش خواهد رفت.

* چهار: اما این اولین‌بار نیست که یک نفر مزایای زندگی سلطنتی را از دست می‌دهد. همانطور که گفتیم سردمدار این کار ادوارد هشتم، عموی ملکه الیزابت بود. او تنها ۱۲ ماه در باکینگهام ماند و بعد دست از سلطنت کشید تا پدر ملکه الیزابت جایش را بگیرد. هری و ادوارد هر دو عاشق زنانی بزرگ‌تر از خود و با شغل هنرپیشگی شدند که اصالتی آمریکایی داشتند. در زمانی که ادوارد قصد ازدواج داشت، وصلت با زنی که دو بار طلاق گرفته بود برای باکینگهام گناهی نابخشودنی بود. در سال ۱۹۳۷ او کاخ را ترک کرد، نام دوک وینزر را گرفت و به فرانسه رفت تا با زن محبوبش ازدواج کند.

* پنج: درگیری‌های کاخ با ادوارد هشتم تنها مختص به ازدواجش نبود. او طرفدار نازی‌ها بود. یک نقطه سیاه در کارنامه خاندان سلطنتی از سوی کسی که اگر سرنوشت بازی‌اش نمی‌گرفت، حتما شاه باقی می‌ماند. در طول جنگ جهانی دوم، ادوارد ابتدا در مأموریت نظامی انگلیس در فرانسه مستقر بود، اما پس از اتهامات شخصی مبنی بر هواداری وی از نازی‌ها، به عنوان فرماندار باهاما منصوب شد.

اما ماجرا همین جا تمام نشد. دو دهه بعد از جنگ اسنادی از ادوارد در آمد که نشان داد او در سفری که به آلمان داشته است،‌ با هیتلر روابطی گرم و صمیمی داشته، به نازی‌ها برای حمله به فرانسه خط داده و کاری کرده که آنها دست به ادامه حملات خود به لندن بزنند. این اتهامات غیر قابل باور به نظر می‌رسیدند. به ویژه آنکه در زمان رو شدن دست عمو ادوارد، او به لندن برگشته بود تا کاری را برای خود در دم و دستگاه سلطنت دست و پا کند.

* شش: وقتی هری جوان بود، اتهام حمایتش از نازی‌ها به پیشانی‌اش خورد. روزنامه ساندی تایمز ۱۷ سال پیش رسوایی بزرگ خاندان سلطنت را رو کرد. هری پسر کوچک‌تر ولیعهد بریتانیا، در یک مهمانی با یونیفورم آلمان نازی شرکت کرده بود که نشان صلیب شکسته هم روی خود داشت. او در آن دوران سومین نفر از صف سلطنت به حساب می‌آمد و یک خطا می‌توانست بحران عظیمی را شامل حال ملکه کند. همین اتفاق هم افتاد.

با پخش شدن عکس‌های آن مهمانی بالماسکه انگلیسی‌ها شروع به اعتراضات تندی کردند که نه تنها هری را زیر سوال می‌برد که کل خانواده ملکه الیزابت را هم هدف قرار می‌داد. از جمله عکسی از کودکی لیلی بت در حال دادن سلام نازی‌ها. خانواده هری به سرعت دست به کار شدند تا ننگ به بار آمده را با سرزنش جوان ۲۰ ساله بشویند. این اتفاق البته در آن زمان مثمر ثمر بود اما هنوز هم یکی از عکس‌هایی که در جست‌وجوی گوگل، در ردیف نخست دیده می‌شود، هری در لباس نازی‌هاست.

کدخبر: ۳۸۳۴۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر