کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۳۳۱۱
تاریخ خبر:

شایعه بازداشت حسن رعیت دستیار ارشد بابک زنجانی

روزنامه هفت صبح | دیروز جاوید فخریان از اعضای حزب ندا در صفحه توئیتر خود مدعی شد حسن.م معروف به حسن رعیت با ۱۷ قلاده ببر در باغ شخصی‌اش دستگیر شده. خبر بلافاصله به رسانه‌های رسمی هم راه پیدا کرد و سایت‌هایی مثل انتخاب و ایران آنلاین هم به آن پرداختند. هنوز البته ماجرا از سوی منابع رسمی تایید نشده و طبعا نمی‌دانیم علت بازداشت چه بوده اما با توجه به حساسیت نام حسن رعیت خبر بازتاب وسیعی بین افکار عمومی و در شبکه‌های اجتماعی داشته. ضمن اینکه بازار تحلیل و گمانه‌زنی هم در مورد جزئیات این ماجرا داغ است. برای کسانی که وقایع سال ۸۸ را به یاد دارند یا اخبار مربوط به پرونده مرتضوی و بابک زنجانی را دنبال می‌کردند این آقا خیلی غریبه نیست.

۱۰سال پیش عکسی منتشر شد از یک راکب موتور‌سیکلت که در خیابان‌های تهران و بین ازدحام مردم با اسلحه کمری در حال تردد است. خیلی طول نکشید که درباره این فرد بحث و جدل شکل گرفت. او در محله شمس آباد تهران به واسطه مسئولیتی که در یک هیات دارد چهره شناخته شده‌ای محسوب می‌شود و ضمن اینکه مدیریت کارخانجات دنیای فلز، لوح فشرده پارس، شرکت رنوس، کشت و صنعت فدک و … را هم برعهده دارد و به عنوان یک فعال اقتصادی کنار مسئولان ارشد دولت وقت دیده شده بود.

ماجرا گذشت و چند سالی خبر خاصی در مورد این شخص نداشتیم تا اینکه ماجرای بابک زنجانی پیش آمد. آن زمان تصاویری از او منتشر شد که در کنار بابک زنجانی داخل جت شخصی او در کنار هم نشسته بودند. آن زمان بعضی رسانه‌ها مدعی شدند که حسن.‌م اصولا بزرگترین حامی بابک زنجانی برای نفوذ در ساختار کشور است. از خود بابک زنجانی سه نقل قول مختلف سراغ داریم که بعضا با هم در تناقض هم هستند. بابک زنجانی در سال ۹۱ در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی گفته بود حسن دوست اوست و اگر برای دفاع از کشورش به اسلحه دست برده، کار خلافی انجام نداده.

زنجانی در این مصاحبه تاکید کرده بود که با حسن فعالیت تجاری ندارد. در حالی که خودش قبلا در یک مصاحبه دیگر با سایت راه‌آهن گفته بود حسن از تجار خوب است. بابک زنجانی در جای دیگری هم توضیح داده بود که یک هتل در کیش از حسن خریده و باهم چند بار مسافرت رفته‌اند. خبرگزاری ایرنا چند سال پیش ماجرای شکل‌گیری رابطه او و زنجانی را اینطور توصیف کرده بود که در سال ۸۸ حسن به عنوان عضو هیات مدیره پروژه تجار کیش منصوب می‌شود و به دلیل بحران مالی این پروژه بابک زنجانی هم به آن اضافه می‌شود که از همین جا حسن‌.م عملا به عنوان دستیار ارشد بابک زنجانی هم منصوب می‌شود.

پس تا اینجا یعنی سال ۹۱ اصل رابطه بابک زنجانی و حسن.م معروف به حسن رعیت مسجل شده بود اما دو سال بعد زمزمه‌هایی شنیده شد که چند تن از دوستان و نزدیکان بابک زنجانی هم دستگیر شده‌اند. از روی کدهایی که داده شده بود مشخص شد یکی از این اشخاص حسن.م است. آن زمان ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه بود و وقتی خبرنگاران در مورد صحت خبر بازداشت پرسیدند جواب داد این موضوع قابل بازگو کردن نیست.

در مورد رابطه حسن.م و زنجانی می‌توانیم به یک نقل قول از سعید مرتضوی هم استناد کنیم که در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود: «من اصلا ایشان را نمی‌شناختم و شرکتش را هم نمی‌شناختم. یکی از دوستان به نام آقای … (حسن رعیت) که نیروی بسیار مورد اعتمادی است که با ایشان دوست است تماس گرفت و ایشان را معرفی کرد.» آن زمان سعید مرتضوی به علت امضای قرارداد واگذاری ۱۷ شرکت زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی به بابک زنجانی مورد سوال بود.

یکی از بحث‌های چند سال اخیر حول و حوش نام حسن.م بدهی بانکی کلان اوست. عده‌ای مدعی شدند که علت اصلی بازداشت این بار او هم دقیقا همین بدهی بانکی‌اش است. حسن رعیت هم مثل خیلی از بدهکاران بانکی که دادگاه‌های آنها در حال برگزاری است بدون تامین وثیقه لازم رفته وام کلان گرفته و پس نمی‌داده. قبل‌تر سندی منتشر شد با سربرگ بانک کشاورزی و خطاب به دادسرای امور اقتصادی در تاریخ دی ماه ۱۳۸۷ که نشان می‌داد حسن.م بزرگترین بدهکار به این بانک است با مبلغی بیش از ۱۷۵ میلیارد تومان. ۴۰ درصد این مطالبات هم عملا بدون وثیقه است.

در کنار همه این موارد سبک خاص زندگی حسن رعیت هم نام او را سر زبان‌ها انداخته. مهمانی در باغ شخصی او در کرج، آشنایی نزدیک با مداحان مشهور، نگهداری از حیوانات وحشی و …. گوشه‌ای از سبک زندگی متناقض این فرد است که در محافل غیررسمی زیاد درباره آن صحبت می‌شود. عجیب اینکه شایعه ای وجود داشت که در جریان تیراندازی مداح مشهور هم او حضور داشته است.

کدخبر: ۲۷۳۳۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر