کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۵۲۲
تاریخ خبر:

شایعاتی ‌که ‌جلوی کاهش قیمت دلار را گرفتند

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌دلار خیز بلندی برای فتح قله ۳۰هزار تومان برداشته. روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد از ۲۹هزار تومان عبور کرد و در ادامه ساعات تحت تاثیر اخبار و شایعات مختلف قرار گرفت. همه این موارد باعث شد دیروز شاهد فضایی مه‌آلود در خیابان فردوسی باشیم. صبح روز گذشته دلال‌های بازار آزاد کار خود را با دلار ۲۹هزار تومانی آغاز کردند. شروع روز با تغییر کانال همراه بود و از همان ساعات اول می‌توانستیم حدس بزنیم روز خوبی را در بازار ارز شاهد نیستیم.

شرایط تا نیمه ظهر به همین شکل پیش رفت و قیمت دلار تا ساعت ۱۲ظهر به ۲۹هزار و ۳۰۰تومان رسید. تقریبا همان ساعت بود که تلاش‌ها برای توقف روند صعودی دلار جواب داد و از نیمه ظهر به بعد کاهش قیمت آن آغاز شد. دلار در عرض نیم ساعت به مرز ۲۹هزار تومان برگشت و دلال‌های بازار را به تکاپو انداخت.

در نزدیکی ساعت یک بعدازظهر بعد از ثبت قیمت ۲۹هزار و ۱۰۰تومان برای دلار در بازار آزاد، برای دو ساعت در همین قیمت باقی ماند تا نهایتا روند نزولی دوباره از ساعت دو بعدازظهر آغاز شد. سد ۲۹هزار تومان شکست و دلار تا نزدیکی ساعت سه به ۲۸هزار و ۷۵۰تومان برگشت و تقریبا به مدت یک ساعت در محدوده ۲۸هزار و ۸۰۰تومان آرام گرفت. در زمانی که خیلی‌ها خیالشان بابت توقف روند صعودی دلار راحت شده بود، تعطیلی صرافی‌ها کار دست بازار ارز داد.

ساعت چهار دلار به محدوده ۲۸هزار و ۹۰۰تومان رسید و تا ساعت پنج بعدازظهر قله ۲۹هزار تومانی برای باردیگر توسط دلالان بازار ارز فتح شد. هرچند آنها به هدف خود یعنی دلار ۳۰هزار تومانی نرسیدند اما جلوی کاهش قیمت را با شایعاتی عجیب گرفتند؛ شایعاتی که توانست جو اخبار مثبت اقتصادی را از بین ببرد و بازار ارز را تحت سلطه خود بگیرد.

*** صادرات نفت به روزی ۱٫۵میلیون بشکه رسید
ابتدای ساعات کاری بازار ارز، مهم‌ترین خبری که از شب قبل منتشر شده بود، گزارش رویترز درباره صادرات نفت ایران بود. این گزارش را فارس منتشر کرده و نشان می‌دهد بر اساس آمار موسسات رهگیری خطوط کشتیرانی، صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر افزایش قابل توجهی داشته است. ما هم اکنون شاهد آن هستیم که طی ماه جاری صادرات نفت و میعانات گازی ایران به حدود ۱٫۵میلیون بشکه در روز رسیده است. این رقم در یک سال و نیم گذشته بی‌سابقه بوده است.

* نظر هفت صبح: افزایش صادرات نفت و به دنبال آن افزایش درآمد ارزی دولت می‌توانست به تنهایی بازار ارز را در روز گذشته تحت تاثیر قرار دهد اما امان از شایعاتی که جلوی اثرگذاری این خبر مهم را گرفتند.

*** اولین نرخ صرافی ملی؛ ۲۸هزار و ۵۵۰تومان
صرافی ملی صبح دیروز زمانی که دلار در بازار آزاد کار خود را با کانال ۲۹هزار تومانی آغاز کرده بود، قیمت دلار در تابلو خود را ۷۵۰تومان نسبت به روز گذشته افزایش داد و به رقم ۲۸هزار و ۸۵۰تومان رساند. به گزارش تجارت نیوز، قیمت یورو در صرافی‌ ملی ۳۳هزار و ۳۵۰تومان اعلام شد و درهم امارات چهار هزار و ۸۸۵تومان قیمت خورد.

* نظر هفت صبح: صرافی‌ها برای جلوگیری از ایجاد اختلاف قیمت بین بازار آزاد و بازار رسمی قیمت‌هایشان را افزایش می‌دهند و این مورد به جای سر و سامان دادن به بازار ارز، بیشتر شبیه سیگنالی برای افزایش قیمت در بازار آزاد است.

*** شایعه عجیب برکناری رئیس بانک مرکزی
ساعت ۱۱:۳۰ ظهر دیروز زمانی که دلار در محدوده ۲۹هزار و ۱۰۰تومان قرار داشت و خیلی‌ها منتظر اثرگذاری خبر صادرات روزانه ۱٫۵میلیون بشکه نفت روی قیمت دلار بودند، شایعه‌ای درباره تلاش‌ها برای برکناری رئیس کل بانک مرکزی یعنی عبدالناصر همتی در فضای مجازی منتشر شد؛ اتفاقی که توانست تاثیر زیادی روی بازار ارز بگذارد.

* نظر هفت صبح: شایعات برکناری همتی، دقیقا در روزهایی روی بازار ارز سایه می‌اندازند که دقیقا در همان روزها سیگنال‌های مثبتی برای کاهش قیمت دلار داریم. همین موضوع می‌تواند منبع این شایعات را برایمان روشن کند.

*** عرضه ۳۰۰میلیون درهم به بازار ارز
زمانی که قیمت دلار آزاد در محدوده ۲۹هزار و ۲۰۰تومان بود یعنی حدود ساعت یک بعدازظهر، ایرنا از عرضه سنگین درهم به بازار خبر داد و گفت بازار ساز با هدف پاسخگویی به نیازهای واقعی بازار و در راستای اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اقدامات تدریجی این بانک برای تعمیق بازار ثانویه، دیروز ۳۰۰میلیون درهم به صورت حواله در بازار ثانویه عرضه کرد. ثبت ۴۵۰میلیون یورو معاملات در سامانه نیما طی هفته آخر شهریور رکورد انجام معاملات هفتگی در این سامانه را شکست. به گفته کارشناسان افزایش سرعت بازگشت ارزهای حاصل از صادرات به بازارهای داخلی مهم‌ترین دلیل ثبت این رکورد می‌تواند باشد.

* نظر هفت صبح: کلید حل مشکل ارز به دست درهم افتاده. این نظر خیلی از کارشناسان برای بهبود وضعیت بازار است و آنها اعتقاد دارند افزایش قیمت‌ها در بازار ارز زیر سر درهم‌های اماراتی است. شاید به همین خاطر ایرنا بر خلاف روال گذشته که آمار عرضه یورو در سامانه نیما را منتشر می‌کرد، این بار سراغ درهم رفته است.

***‌ کاهش تخصیص ارز دولتی، عامل وضعیت این روزهای بازار
ساعت دو بعدازظهر، زمانی که روند نزولی در بازار آزاد دلار را به نزدیکی مرز ۲۹هزار تومان برگرداند، خبرگزاری فارس از دو عامل افزایش قیمت دلار رونمایی کرد. فارس می‌گوید اجرای مصوبه واردات یک میلیارد دلار کالا بدون انتقال ارز و کاهش تخصیص ارز دولتی برای واردات کالا و انتقال تقاضای ارز برای این کالاها به نیما، دلایل تعیین‌کننده درباره وضعیت نرخ ارز در هفته‌های اخیر بوده است. طوری که واردات بدون انتقال ارز باعث افزایش فشار بر منابع ارزی و ایجاد تقاضای یک میلیارد دلاری در مدتی کوتاه شد.

به گفته این خبرگزاری، یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت دلار، کاهش عرضه ارز در بازار است. در واقع بخشی از ارز مورد نیاز برای واردات که در گذشته با نرخ چهار هزار و ۲۰۰تومان و توسط بانک مرکزی تامین می‌شد، به دلیل کاهش درآمد‌های ارزی دولت دیگر با نرخ چهار هزار و ۲۰۰تومان تامین نمی‌شود. بنابراین باوجود افزایش بیش از دو برابری عرضه ارز حاصل از صادرات در نیما طی شهریورماه نسبت به مردادماه، باز هم نرخ ارز روند افزایش را در بازار آزاد داشته است.

* نظر هفت صبح: زمانی که انتقال پول به کشورهای خارجی با مشکل روبه‌رو شده، اتفاقا واردات کالا بدون انتقال ارز که بیشتر شبیه مبادله کالا به کالاست، می‌تواند یکی از راه‌های تامین نیازهای داخلی باشد و از خروج ارز جلوگیری می‌کند. تعجب می‌کنیم که چرا فارس چنین دلیلی برای افزایش قیمت دلار آورده!

*** نوسان قیمت ارز در پایان کار صرافی‌ها
ساعت دو و نیم بعدازظهر زمانی که قیمت دلار در حال خداحافظی از کانال ۲۹هزار تومانی بود، صرافی ملی تابلو خود را به روز کرد. به گزارش تجارت‌‌نیوز، قیمت دلار در صرافی ملی با افزایش ۱۵۰تومانی به ۲۸هزار و ۷۰۰تومان رسید و تقریبا یک ساعت بعد یعنی ساعت سه و نیم بعدازظهر، قیمت دلار در صرافی‌های بانکی با کاهش ۱۰۰تومانی روی نرخ ۲۸هزار و ۶۰۰تومان ایستاد.
نظر هفت صبح: افزایش قیمت دلار صرافی ملی درست همزمان با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد یکی از عجیب‌ترین اتفاقات دیروز بود که می‌توانیم آن را در فهرست متهمان بازگشت دلار به کانال ۲۹هزار تومانی بگذاریم.

*** تقاضا برای خرید ارز کاهش پیدا کرده است
ساعت سه و نیم بعدازظهر زمانی که قیمت دلار در بازار آزاد به حداقل یعنی ۲۸هزار و ۷۵۰تومان رسید، خبرگزاری تسنیم گزارشی میدانی از خیابان فردوسی منتشر کرد. در این گزارش صرافی‌ها می‌گویند کاهش اختلاف قیمت خرید و فروش ارز در بازار رسمی و آزاد باعث شده آربیتراژ کم شود و در این شرایط تقاضا برای خرید ارز کاهش محسوسی پیدا می‌کند.

برخی فعالان بازار می‌گویند با صعودی شدن بورس امید داریم که سرمایه‌ها مجدداً به‌سمت بورس بروند و تقاضای اضافی در بازار ارز تخلیه شود. در این گزارش، فعالان بازار ارز، افزایش قیمت دلار را نتیجه گرانی درهم می‌دانند و می‌گویند تعداد خریداران درهم در بازار به‌شدت کاهش پیدا کرده و اکثرا فروشنده شده‌اند و همین امر نیز ریزش قیمت درهم را به‌همراه داشته است.

* نظر هفت صبح: نبود خریدار ارز در صرافی‌ها با توجه به کمتر شدن اختلاف قیمت طبیعی به نظر می‌رسد اما نمی‌توان آن را به بازار آزاد تعمیم داد. سیگنال‌های بازار ثانویه درباره عرضه ۳۰۰میلیون درهم بی‌تاثیر در کاهش تقاضا برای ارز اماراتی نیست. از زمانی که روند صعودی قیمت‌ها در بازار ارز شروع شده، دلار و درهم دقیقا پابه‌پای هم پیش‌روی کرده‌اند. درهم در این مدت با افزایش ۳۴درصدی از پنج هزار و ۸۷۰ به هفت هزار و ۸۸۰تومان رسیده.

*** رفع موانع صادرات؛ کلید حل مشکلات
ساعت چهار بعدازظهر زمانی که صرافی‌ها تعطیل شده بودند و قیمت دلار در حال بازگشت به کانال ۲۹هزار تومانی بود، اقتصاد آنلاین تسهیل صادرات را به عنوان راه کنترل بازار ارز معرفی کرد. عدنان موسی‌پور، رئیس اتاق مشترک ایران و قطر می‌گوید افزایش حجم عرضه یکی از راه‌های موثر بر کنترل نرخ ارز است و از طرفی برای تحقق این موضوع باید صادرات تسهیل شود تا بتوانیم با ارز‌آوری بیشتر خلأ فعلی بازار ارز را پر کرده و بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار کنیم. به گفته موسی‌پور یکی دیگر از مشکلات افزایش پر‌سرعت قیمت دلار این است که با کاهش مجدد آن، بهای هیچ یک از کالاهایی که در زمان صعود نرخ ارز افزایش یافته به قیمت قبل بازنمی‌گردد.

* نظر هفت صبح: قربان دهانتان آقای موسی‌پور! جمله آخری که گفتید بزرگ‌ترین سوال خیلی از ماست. طبیعتا افزایش صادرات می‌تواند باعث کاهش قیمت ارز باشد اما در شرایط تحریم و روزهای کرونایی بعید به نظر می‌رسد بتوانیم در این زمینه موفقیت چندانی داشته باشیم.

*** کمبود منابع؛ عامل افزایش قیمت ارز
دلیل افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر کمبود منابع برای تامین ارز است. این مورد را مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اعلام کرده و می‌گوید ۱۰سال پیش ما سالانه ۱۲میلیارد دلار درآمد نفتی در کنار ۳۰میلیارد دلار درآمد غیرنفتی داشتیم. امسال در خوشبینانه‌ترین حالت از فروش نفت تنها پنج میلیارد دلار ارزآوری می‌شود. آمار پنج ماهه صادرات غیر نفتی نیز بیانگر آن است که حداکثر ۳۰میلیارد دلار درآمد داشته باشیم. با این حساب در بهترین حالت امسال ۳۵تا ۴۰میلیارد دلار درآمد ارزی کشور خواهد بود که این رقم برای اداره کشوری با ابعاد ایران بسیار اندک و ناچیز است.

*نظر هفت صبح: کمبود منابع ارزی به گواه خیلی از کارشناسان عامل اصلی آشفتگی در بازار است. موردی که رئیس اتاق ایران و چین با ذکر آمار و ارقام درآمد دولت آن را روشن کرده است.

کدخبر: ۳۵۱۵۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر