کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۸۰۶
تاریخ خبر:

شاید ملانیا ‌برگ ‌برنده ‌ترامپ ‌باشد

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: بسیاری در شبکه‌های اجتماعی از یکدیگر می‌پرسند، اگر ملانیا حرف زدن بلد است، چرا ما در تمام چهارسال گذشته تصویری صامت از او دیده‌ایم؟ برخی دیگر او را به خاطر اینکه چهره‌اش در خلال سخنرانی روز سه‌شنبه هیچ احساسی را به تماشاگران منتقل نمی‌کند، از او انتقاد کردند. اما بیشتر از هرچیزی مهاجر بودن ملانیا او را هدف تیرهای کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار داد. او یک اسلوونیایی است که در ۲۶ سالگی به آمریکا مهاجرت کرده است.

* دو: ملانیا ترامپ روز سه‌شنبه به وقت محلی رو به مردم ایالات متحده کرد و از آنها خواست به ترامپ رای بدهند. او با گفتن اینکه آمریکا به همسر من نیاز دارد، تاکید کرد که ترامپ ایالات متحده و مردمش را دوست دارد. همسر دونالد ترامپ به موضوع کرونا پرداخت و گفت:«من به شما اطمینان خاطر می‌دهم که دولت همسر من تا دستیابی به یک واکسن موثر علیه ویروس کرونا به تلاش و مبارزه خود ادامه خواهد داد‌.» ملانیا مدعی شد که همسرش در مقام رئیس‌جمهوری در حمایت و پشتیبانی از کسانی که از بحران کرونا رنج برده‌اند، از همه توان و قدرت خود استفاده خواهد کرد.

این در حالیست که با روش‌های ناکارآمدی که ترامپ آنها را در ماه‌های گذشته آزمود، بسیاری از انتقادات جدی به او در مورد همین بیماری است. ملانیا ترامپ در بخش دیگری خطاب به حاضران گفت: «مثل شما، من هم در ناآرامی‌های نژادی کشورمان تامل کرده‌ام. این یک واقعیت سخت است که ما به بخشی از تاریخ خود افتخار نمی‌کنیم. من شما را تشویق می‌کنم ضمن آموختن از گذشته بر آینده تمرکز کنید.»

* سه: در گردهمایی سه‌شنبه شب، دو اتفاق عجیب رخ داد. نخست اینکه این مراسم در باغ گل سرخ کاخ سفید برگزار شد و این نخستین بار است که کاندیدای رئیس‌جمهوری آمریکا از محوطه کاخ سفید برای رقابت انتخابی استفاده می‌کند. از سوی دیگر پمپئو هم قبل از ملانیا با ویدئویی ضبط شده از سرزمین‌های اشغالی در جلسه حاضر شد و از آمریکایی‌ها خواست که به ترامپ رای دهند. هر دو این موارد مورد انتقاداتی قرار گرفت. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی این موارد را به معنای دامن زدن به بی‌قانونی و سنت شکنی و سوءاستفاده از موقعیت تعبیر کردند.

* چهار: مورد دیگری که سه‌شنبه شب همه را شگفت‌زده کرد، عدم رعایت توصیه‌ها در مورد کرونا بود. تقریبا بیشتر حاضران در باغ گل سرخ ماسک نداشتند و فاصله توصیه شده هم رعایت نشده بود. علاوه بر آن ملانیا در لباس شیکی که به تن داشت، از دست دادن و در آغوش کشیدن برخی از مهمانان کوتاه نمی‌آمد. او در حالی بدون ماسک با دیگران روبه‌رو شده و سخنرانی می‌کرد که توصیه‌اش به آمریکایی‌ها استفاده از ماسک برای مبارزه با کرونا بود.

* پنج: اما تنها منتقدان نبودند که به سخنرانی ملانیا واکنش نشان داده‌اند. او به عنوان یک زن مهاجر از زبان مهاجری با آمریکایی‌ها حرف زد که هرچند بانوی اول آمریکاست اما دغدغه مردم را دارد. این چیزی‌ست که ترامپ هرگز تلاش نکرده حتی وانمود کند. بسیاری می‌گویند ملانیا شخصیت مستقلی از شوهرش دارد و به عنوان زنی که درکاخ سفید زندگی می‌کند، سیاست‌های جداگانه‌ای را در پیش گرفته است. برخی هم می‌گویند او در اولین سخنرانی‌اش که در آن انگلیسی را با لهجه حرف می‌زد، گرم و صمیمی بود و توانست دل آمریکایی‌ها را ببرد.

* شش: ملانیا ترامپ دومین بانوی اول آمریکاست که در کشور دیگری به دنیا آمده است. پیش از آن چنین اتفاقی در سال ۱۸۵۲ افتاده بود. او از یک خانواده متوسط اسلوونیایی است که در پاریس و نیویورک به عنوان مدل کار کرده و در آخر در سال ۲۰۰۵ با ترامپ ازدواج کرده است. او در حالی با رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا آشنا شد که ترامپ هنوز از همسر قبلی خود طلاق نگرفته بود. او در سخنرانی خود برای انتخابات قبلی هم از حربه مشابهی استفاده کرده و به مردم آمریکا گفته بود ترامپ آنها را دوست دارد و برای همین گزینه مناسبی برای ریاست جمهوری است.

* هفت: تقریبا حد وسطی در میان آمریکایی‌ها در مورد ملانیا وجود ندارد. برخی او را یک فرشته که در دام ترامپ افتاده می‌بینند و به ویدئوهایی استناد می‌کنند که او عملا از شوهرش دوری کرده و دستش را پس می‌زند و می‌گویند او یک بانوی اول مفید است چرا که به کودکان و نوجوانان و حتی به امنیت روانی کاربران شبکه‌های اجتماعی فکر می‌کند.

اما او چند پرونده سیاه هم دارد. اولین باری که او سیبل رسانه‌ها شد، سخنرانی‌ای بود که در سال ۲۰۱۶ انجام داد. او در این سخنرانی بخشی از گفته‌های میشل اوباما در سال ۲۰۰۸ را کپی کرده بود. حتی برخی می‌گویند که او در همین سخنرانی اخیر هم حتی یک لحظه نتوانست چشم از مانیتورهای روبه‌رو بردارد و مدام روخوانی می‌کرد.

* هشت: هرچند ملانیا خود یک مهاجر است اما متهم به نگاه نژادپرستانه و مهاجر ستیزانه است. او در سال ۲۰۱۸ در سفری به کنیا کلاه سفیدی به سر داشت که در قرن ۱۹ توسط کاشفان اروپایی مناطق دور دست آسیا، آفریقا و خاورمیانه استفاده می شد و با وجود این که سپس مورد استفاده نیروهای نظامی نیز قرار گرفت ولی همچنان به عنوان نماد ظلم و ستم شناخته می‌شود.

این کار باعث شد تا بسیاری بپرسند مگر می‌شود کسی در تیم ترامپ از مفهوم این کلاه اطلاعی نداشته باشد. این انتخاب بد لباس او را زنی با تمایلات نژاد پرستانه معرفی کرد. یک بار دیگر هم او وقتی در کمپ مخصوص مهاجرین حاضر شد، کاپشنی به تن داشت که بر روی آن نوشته بود:«من اهمیتی نمی‌دهم، تو چطور؟»

* ۹: منتقدان همسر ترامپ می‌گویند همین دو مورد بالا کافیست که ملانیا هم در تیم نژادپرستانه همسرش قرار بگیرد و حالا که او می‌خواهد از احساسات مهاجران استفاده کند، پیشاپیش باخته است. آنها به دموکرات‌ها توصیه می‌کنند تا هرچه سریع‌تر برای توطئه ترامپی‌ها فکری کنند و نشان دهند که سخنرانی صمیمانه ملانیا هم در ادامه دروغ‌گویی‌های همسرش بوده است.

اما برخی دیگر معتقدند، ملانیا از نظر بسیاری از آمریکایی‌ها زنی خود ساخته، رنج کشیده و موفق است که کاری به کار سیاست‌های همسرش ندارد. آنها می‌گویند اگر ملانیا بخواهد به چنین سخنرانی‌هایی ادامه دهد، با دادن وجهه انسانی‌تر به کمپین دونالد ترامپ می‌تواند قلب مردم ایالات متحده را نرم کند.

کدخبر: ۳۴۶۸۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر