کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۸۳۷۶
تاریخ خبر:

شاگر‌د اول‌های صادرات در سال سخت اقتصادی

روزنامه هفت صبح | دیروز بیست‌‍‌وچهارمین مراسم روز ملی صادرات برگزار شد. گذشته از اینکه اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهور در این برنامه یک دفاع جانانه از تصمیم وقت دولت برای چندنرخی کردن ارز ارائه داد و از اینکه خیلی‌ها سعی دارند تعیین دلار ۴۲۰۰ تومانی را به پای او بنویسند، انتقاد کرد، جوایز این مراسم به صادرکننده‌ها هم نکته‌های زیادی داشت.

در این مراسم از میان ۵۶ صادرکننده برتر، به یک شرکت مدال افتخار صادرات، به ۸ شرکت تندیس صادرکننده ممتاز ملی و به ۴۷ شرکت تندیس صادرکننده نمونه ملی اهدا شد. از بین منتخب‌ها، ۱۰ شرکت در حوزه صادرات صنایع غذایی، ۷ شرکت در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی و ۳۹ شرکت در حوزه صادرات محصولات صنعتی و معدنی فعال هستند.

*** مدال افتخار برای ذوب‌آهن
در مراسم دیروز شرکت ذوب‌آهن توانست مدال افتخار صادرات در سال ۹۸ را از آن خودش کند. با مرور فعالیت‌های شرکت ذوب‌آهن در سال گذشته می‌بینیم که اهدای مدال افتخار به آن بیراه هم نبوده است. شرکت ذوب‌آهن اصفهان (نماد «ذوب» در فرابورس ایران) که در سال ۹۷، فروش ۷۲۰۰ میلیاردتومانی را ثبت کرده بود، در سال ۹۸، رشد ۵۱ درصدی را در فروش محصولات خود تجربه کرد و درآمد فروش این شرکت به ۱۰ هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان رسید.

در اسفندماه ۹۸، ذوب‌آهن اصفهان ۱۱۳۷ میلیارد تومان از محصولات خود را به فروش رساند که نسبت به ماه مشابه سال قبل، رشد ۴ درصدی را نشان می‌دهد. درمجموع «ذوب» بهترین عملکرد فروش فصلی خود در سال ۹۸ را در فصل زمستان ثبت کرد و موفق به تحقق درآمد فروش ۳۱۸۵ میلیاردتومانی در این فصل شد. در اسفند ۹۸، نرخ فروش تیرآهن، میلگرد و شمش کالایی شرکت ذوب‌آهن اصفهان نسبت به نرخ‌های میانگین سال ۹۸، به‌ترتیب رشد ۱۵.۵، ۲۳ و ۱۹ درصدی را تجربه کرد که دستاورد بسیار خوبی محسوب می‌شود.

*** شوینده‌ها، ممتاز در صادرات
دیروز مجموعا هشت شرکت به عنوان شرکت‌های ممتاز در زمینه صادرات شناخته شدند که پاکسان در صدر آنها ایستاده بود. پاکسان که قبل از شیوع کرونا هم صادرات گسترده‌ای به کشورهای حوزه قفقاز، آسیای میانه، عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، سوریه، کشورهای حوزه خلیج‌فارس و کنیا در آفریقا داشت، اما با شیوع کرونا، هم تولید محصولات بهداشتی مربوط به شست‌وشویش بیشتر شد و هم صادرات آن به کشورهای اطراف افزایش پیدا کرد.

شرکت پگاه هم یکی از ۱۰ شرکت حوزه صنایع غذایی بین شرکت‌های برتر حوزه صادرات است. این شرکت که طبق صورت‌های مالی‌اش به ۳۱ کشور جهان محصولات لبنی صادر می‌کند، ادعا دارد که سالانه ۷۲۰ میلیون دلار صادرات دارد. شرکت برفاب هم که شرکت سوم در فهرست صادرکننده‌های ممتاز است، می‌گوید که ۸۵ درصد محصولاتش صادر می‌شود و فقط ۱۶ درصد آنها را به بازار داخلی می‌فرستد.

این شرکت در سال گذشته توانست وارد بازار روسیه هم بشود. جالب اینکه بین این هشت شرکتی که به عنوان صادرکننده ممتاز برگزیده شده‌اند فقط یک شرکت نفتی وجود دارد که آن هم در رده هشتم ایستاده: شرکت نفت سپاهان شرکتی که سهامی عام است و با نماد «شسپا» در بازار سرمایه فعال است و در سال ۹۸ توانسته ۴۷۱ درصد رشد سرمایه را تجربه کند؛ یعنی سرمایه این شرکت از ۱۰۵ میلیارد تومان به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

در بین شرکت‌هایی که به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شدند هم نکته‌هایی وجود دارد؛ مثل اینکه اینجا هم صنایع غذایی حضور پررنگی دارند؛ از صادرکننده پسته بگیر تا عسل و زعفران. دیگر اینکه شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات مهندسی هم جایگاه قابل‌توجهی در بین صادرکننده‌های نمونه دارند و بین ۴۷ شرکت نمونه، پنج شرکت در کار ارائه خدمات فنی و مهندسی هستند. در این بین شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس از بقیه بالاتر ایستاده که در زمینه ساخت پل، تونل، مترو و نیروگاه برقابی فعال است.

این شرکت سال ۹۷ هم به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شده بود. مدیرعامل این شرکت سال گذشته اعلام کرده بود که شرکت زیرمجموعه‌اش در ۴۷ پروژه مهندسی بین‌المللی حضور فعال دارد. یکی از دلایلی که می‌تواند در حضور پررنگ شرکت‌های فنی و مهندسی در فهرست صادرکننده‌های نمونه موثر باشد این است که یکی از معیارهای اصلی انتخاب صادرکننده، میزان ارزش افزوده‌ای است که تولیدات شرکت‌ها ایجاد می‌کنند و در این مورد شرکت‌های فنی و مهندسی و به‌طورکلی شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات خیلی تراز خوبی دارند.

کدخبر: ۳۶۸۳۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر