کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۹۳۷۱
تاریخ خبر:

شاهین و K۱۳۲ با چه قیمتی به‌دست مردم می‌رسد؟

روزنامه هفت صبح | دو خودرو تولید داخل سایپا و ایران‌خودرو یعنی شاهین و K132 که هنوز نام نهایی آن مشخص نیست، در قالب طرح پیش‌فروش به مردم عرضه شدند. قرعه‌کشی پیش‌فروش ایران‌خودرو دیروز برگزار شد و مراحل ثبت‌نام پیش‌فروش سایپا تا فردا ادامه دارد. شاهین قرار است از اسفند امسال و K132 از تیرماه سال بعد به خیابان‌ها بیاید. قیمت نهایی آن براساس قیمت روز زمان تحویل مشخص خواهد شد اما با یک دودوتا چهارتای ساده می‌توان تا حدودی حدس زد این دو خودرو داخلی با چه قیمتی دست مردم می‌رسند.

مبلغ پیش‌پرداخت در طرح‌های پیش‌فروش یا مشارکت در تولید، نصف قیمت روز خودرو در نظر گرفته می‌شود. مثلا قیمت کارخانه برای پژوپارس حدود ۸۰میلیون تومان است و مبلغ پیش‌پرداخت آن ۴۰میلیون تومان اعلام شده. سایپا هم از همین فرمول برای تعیین مبلغ پیش‌پرداخت استفاده می‌کند. با همین نسبت می‌توان قیمت روز خودروهای تازه‌وارد شاهین و K132 را محاسبه کرد. همچنین از آنجایی که خودرو در بازار آزاد تقریبا ۳۰ یا ۴۰درصد گران‌تر از قیمت کارخانه در نظر گرفته می‌شود، می‌توان قیمت شاهین و K132 را در بازار آزاد تا حدودی پیش‌بینی کرد.

*** ۳۰۰میلیون تومان برای K132 اتومات
ایران‌خودرو در اطلاعیه جدید خود مبلغ پیش‌پرداخت محصول جدید K132 را ۱۱۹میلیون و ۹۰۰هزار تومان و نسخه اتوماتیک آن را ۱۴۹میلیون و ۹۰۰هزار تومان در بازه زمانی تحویل ۱۲ تا ۲۴ماهه اعلام کرده است و قیمت خودرو، مطابق قیمت زمان تحویل درج‌شده در قرارداد خواهد بود. با درنظر گرفتن اینکه مبلغ پیش‌پرداخت نصف قیمت خودرو است، می‌توان گفت درحال حاضر قیمت کارخانه برای K132 دنده‌دستی حدود ۲۴۰میلیون تومان و برای K132 دنده‌اتوماتیک ۳۰۰میلیون تومان است.

با توجه به اینکه قیمت‌ها در بازار آزاد حداقل یک‌سوم بالاتر از قیمت کارخانه درنظر گرفته می‌شود، احتمالا K132 دنده‌دستی با قیمت ۳۲۰میلیون تومان و K132 دنده‌اتوماتیک با قیمت ۴۰۰میلیون تومان در بازار فروخته خواهد شد. پیش از این مدیرعامل ایران‌خودرو قیمت کارخانه‌ K132 را حدود ۱۰۰میلیون تومان پیش‌بینی کرده بود.

*** ۱۶۰میلیون تومان برای شاهین
سایپا در اطلاعیه طرح پیش‌فروش خود که ثبت‌نام آن از صبح دیروز دوشنبه شروع شده و تا آخر وقت فردا چهارشنبه ۱۸تیرماه ادامه دارد، مبلغ پیش‌پرداخت در نظر گرفته شده برای شاهین را ۸۰میلیون تومان اعلام کرده و قرار است این خودرو در هفته پایانی اسفند ۹۹ به مشتریان تحویل داده شود. از آنجایی که مبلغ پیش‌پرداخت در طرح‌های فروش نصف قیمت کارخانه است، می‌توان گفت درحال حاضر شاهین حدود ۱۶۰میلیون تومان قیمت دارد.

اگر تا اسفند ۹۹ قیمت مصوب کارخانه برای خودروها تغییر نکند، شاهین با همین قیمت ۱۶۰میلیونی به مشتریان تحویل داده می‌‎شود. بعضا پیش‌بینی می‌کنند قیمت بازار آزاد برای این خودرو تولید داخل حدود ۲۱۰میلیون تومان باشد. چراکه عموما خودروها در بازار آزاد حداقل چهارسوم قیمت کارخانه فروخته می‎شوند. مثلا قیمت کارخانه برای ساینا حدود ۶۱میلیون تومان است و همین خودرو در بازار آزاد ۱۰۰میلیون تومان قیمت دارد.

باید توجه داشته باشید که در مدت یک‌سال آینده ممکن است خودروسازها به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید و مشکلات پیش‌رو از طریق سازمان حمایت یا شورای رقابت در ماه‌های آینده به‌خصوص فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ مجددا درخواست افزایش قیمت دهند و قیمت نهایی بالاتر از تخمین فعلی باشد.

کدخبر: ۳۳۹۳۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر