کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۰۶۳۵
تاریخ خبر:

شاهین، ایمن‌ترین خودروی ایرانی است؟

روزنامه هفت صبح | مهرماه ۹۹ بود که سایپا ویدئویی از تست تصادف جلوی شاهین را منتشر کرد که بر اساس آن کیسه‌های هوای این سدان جمع‌و‌جور ایرانی به موقع و با موفقیت عمل کردند. در آن تست که از سال ۲۰۱۸ برای خودروهای اروپایی اجباری شده است، کیسه‌های هوا در شرایط بازشو روی خودرو در تصادفی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در این روش کیسه‌های هوای SRS و SRP مورد بررسی دقیق‌تری قرار می‌گیرند و میزان باز شدن، جهت باز شدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تاثیرگذاری در استانداردهای مختلف بررسی می‌شود. علاوه بر این تست شاهین توانست تست عملکرد مدار و ماژول‌های کیسه هوا در مهرماه ۹۹ را با موفقیت پشت سر بگذارد.

با این نتیجه شاهین به دریافت استاندارد EEC نزدیک‌تر شود. یکی دیگر از استانداردهای لازم و معتبر برای عرضه خودرو در بازارهای جهانی استاندارد ECE است که تست نمای جانبی آن اخیراً در پرتغال انجام شده است. عنوان این تست R95 است و یکی از مهم‌ترین تست‌های استاندارد ECE می‌باشد؛ تاحدی که یکی از شش شرط اصلی صدور مجوز برای فروش خودرو در اروپاست.

تست تصادف ECE R95 به این صورت اجرا می‌شود که خودروی مورد نظر ثابت است و جسمی متحرک به جرم ۹۵۰ کیلوگرم با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت با زاویه ۹۰ درجه‌ای به بخش کناری خودرو برخورد می‌کند. این تست، که Side Impact Test هم نام دارد، سلامت راننده را مورد بررسی قرار می‌دهد و با درنظر گرفتن برخی پارامترها روی خودرو و همچنین بررسی سازه پس از تصادف، اعتبارنامه ECE R95 به آن خودرو اعطا می‌شود.

از پارامترهای مهم این تست که به موفقیت یا شکست خودرو منتهی می‌شود، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستون‌ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C ، مهار صحیح نیروی وارد در نقطه R، امکان باز شدن درها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه‌گیر داخل درها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین و عدم شکست ستون افقی پایینی. با وجود آنکه نمونه استفاده‌ شده برای تست مذکور مدل پایه شاهین بوده که فاقد کیسه‌های هوای جانبی است اما بدنه این خودرو توانسته فشار وارده از تصادف شدید را مهار و نظر کارشناسان را به خود جلب کند.

سایپا شاهین که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی شیراز در سال ۹۷ رونمایی شده بود، اولین محصول از مگاپلتفرم ملی SP100 سایپاست که قرار است به زودی وارد مرحله تولید انبوه شود. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، سایپا قرار است تیراژ تولید آن را در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۰ هزار دستگاه برساند.

کدخبر: ۳۶۰۶۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر