کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۰۶۴۰
تاریخ خبر:

شاهکارهای موسیقی پاپ ایرانی : ۳- سیمین بری

ترانه سیمین بری را جمشید شیبانی بر مبنای شعری از ابراهیم صفایی ساخته است . اما آیا خواننده آن خود اوست؟

جمشید شیبانی فعالیت اصلی اش در عرصه سینما بود و یازده فیلم کارگردانی کرد. مثل سه دلباخته ، خانم دلش موتور می خواد ، دختر نگو بلا بگو و از این جور چیزها. بین سال های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۶٫ او در ساخت بیش از ۴۰ فیلم نیز سرمایه گذاری کرده است. و البته دستی هم در موسیقی داشته. او بین ایران و امریکا در تردد بود و از سال ۵۷ بالکل به آمریکا رفت و آنجا به کار در زمینه موسیقی پرداخت. بخصوص ساخت چند ترانه برای ویگن و همین طور ترانه مشهور اصفهان برای معین. شیبانی در سال ۱۳۸۸ و در سن ۸۷ سالگی در لس آنجلس درگذشت. شیبانی پایه گذار سبکی از ترانه پاپ بود که بعدها به ظهور ویگن و آرتوش و محمد نوری منجر شد و پلی شد برای ورود به دهه شگفت انگیز موسیقی پاپ ایرانی در سال های ۵۰٫

سیمین بری از محبوب ترین ترانه های دهه سی در ایران است و انتشار اول آن با اسم خواننده ناشناسی به نام جمشید علیمراد شکل گرفت که خب احتمالا جمشید علیمراد همان جمشید شیبانی است. به هرحال این ترانه عاشقانه شاد و نوستالژیک را گوش گنید که کهنه نمی شود.

کدخبر: ۳۸۰۶۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560836610

    عجیب است،نویسنده مطلب،اشراف کامل از تمام هنرمندان ندارد.جمشید علیمراد،ناشناس نیس ت.وی لیدر و خواننده گروه اعجوبه ها بود،ک ه هنوز هم فعال و در آمریکا زندگی میکند.