کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۷۴۲۰
تاریخ خبر:

شاهزادگان سعودی علیه بن‌سلمان متحد می‌شوند

روزنامه هفت صبح | یک: شاهزادگان سعودی به دنبال آنند تا زهر خود را به ولیعهد عربستان بریزند. آنها کینه بن سلمان را به دل گرفته‌اند و در حالی که بخش عمده‌ای از ثروتشان توسط او به طور غیر قانونی ضبط شده می‌خواهند با کمک وکلای بین‌المللی از ولیعهد سعودی شکایتی را تنظیم کنند.

دو: این افراد قصد دارند در دادگاه‌های آمریکا علیه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی که پول آنها را سرقت و اعضای خانواده را بدون اتهام خاصی بازداشت کرده است، تشکیل دهند.عربستان سعودی از منابع حقوق بشری مطلع شد که شاهزادگان سعودی با شرکت‌های حقوقی آمریکایی قرارداد بستند تا پرونده‌های قضایی را برای تشکیل پرونده علیه ولیعهد سعودی آماده کنند.این منابع می‌گویند‌: «تغییراتی که در رویکرد واشنگتن به رهبری «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اتفاق می‌افتد، اعضای خانواده سلطنتی آل‌سعود را بر آن داشته تا مسائل خود را با اعضای کنگره آمریکا در میان بگذارند.»

اعضای کنگره متعهد شدند از کسانی که تحت تأثیر سیاست‌های خصمانه بن‌سلمان در هرجای ایالات متحده قرار گرفته‌اند‌، حمایت کنند. در اقدامی که ظاهراً سازماندهی شده است‌، خانواده «ملک عبدالله بن عبدالعزیز»، پادشاه فقید عربستان سعودی شاهد یک جنبش برای ظهور مجدد در عرصه عربستان در چالشی جدید علیه محمد بن سلمان هستند. اسناد و مدارک نشان می‌دهد که شرکتی که شاهزادگان با آن قرارداد بستند (روابط عمومی مرکوری) نامیده می‌شود و هدف آن فشار بر دولت‌های آمریکا‌، انگلیس و اروپا برای اطلاع از سرنوشت تعدادی از اعضای خاندان سلطنتی عربستان از جمله « محمد بن نایف» ولیعهد سابق سعودی و «احمد بن عبدالعزیز» است.

براساس اسناد‌، گروه روابط عمومی مرکوری با اعضای کنگره تماس گرفته و خواستار اعمال فشار بر دولت عربستان شده است و این امر برای اطلاع از زنده بودن شاهزادگان بازداشت شده‌، ارائه کیفرخواست صریح و دلایل حبس آنها‌، آزاد کردن افرادی که متهم نشده‌اند و توقیف دارایی‌های مالی آنها است.شایان ذکر است که پس از مرگ پادشاه سابق عربستان و آغاز سلطنت ملک سلمان تمامی پسران و دختران و همچنین تعدادی از نوادگان ملک عبدالله بازداشت شدند و دارایی آن‌ها در چارچوب مبارزه با فساد با رهبری محمد‌بن‌سلمان سرقت شد. این اقدام محمد‌بن‌سلمان به دلیل نفرت شخصی از پادشاه سابق از یک سو و از سوی دیگر حذف رقبا برای رسیدن به تاج و تخت پادشاهی بود.

سه: عربستان با وجود کمپین بازداشت محمد‌ بن‌سلمان علیه پسرعموهایش فرزندان ملک عبدالله تصمیم گرفت «متعب بن عبدالله» وزیر سابق گارد ملی را دوباره به سمت خود بازگرداند. حساب‌های کاربری در شبکه‌ اجتماعی دلایلی که خاندان سلطنتی را به انتخاب متعب به عنوان رئیس شورای امنا به جای خالد، برادر بزرگترش واداشته، ذکر نکردند.

متعب بن عبدالله همراه ده‌ها نفر از اعضای خانواده سلطنتی عربستان به دستور «کمیته مبارزه با فساد» بازداشت شده بودند. متعب پسر عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه پیشین عربستان است. سال ۲۰۱۷ مشخص شد که یک مقام عربستان سعودی که نامش فاش نشده روز چهارشنبه به رویترز گفته است، متعب بن عبدالله پس از دستیابی به «یک توافق قابل قبول» و در ازای پرداخت یک میلیارد دلار آزاد شده است. اما برخی دیگر از شاهزاده‌ها شانس او را نداشتند.

چهار: ‌بامداد روز شنبه (۱۷اسفند ماه) رسانه‌های آمریکایی گزارش‌هایی در مورد دستگیری برخی شاهزادگان سرشناس سعودی از جمله برادر پادشاه منتشر کردند حال آنکه دلایل و انگیزه‌های این اقدام با ابهام زیادی همراه بود. این دستگیری‌ها دو سال بعد از موج نخست دستگیری دهها شاهزاده و مسئولان بلندپایه عربستان و تاجران این کشور رخ داد. احمد بن عبدالعزیز برادر پادشاه و محمد بن نایف ولیعهد سابق از جمله افراد دستگیر شده بودند. محمد بن نایف از زمان برکناری از ولیعهدی از سوی محمد بن سلمان ولیعهد کنونی تحت حصر خانگی قرار داشت.

در آن زمان فرضیه‌های گوناگونی در مورد علت این دستگیری‌ها مطرح بود که تلاش برای کودتا علیه بن‌سلمان در راس آن قرار داشت. اما بعد مشخص شد که شاهزاده سعودی دست به ضبط ثروت آنها زده است. حالا این خانواده شاهزادگان فرصت را مناسب دیده‌اند تا پرونده بن‌سلمان را از طریق واشنگتن پیگیری کنند. پیش از این با رو‌ی کار آمدن بایدن پرونده قتل جمال خاشقچی بازگشایی شد و نقش بن سلمان در قتل فجیع روزنامه نگار سعودی فاش شده بود.

کدخبر: ۴۰۷۴۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر