کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۹۴۵۸
تاریخ خبر:

شانس موفقیت آتش‌بس یمن چقدر است؟

* یک: آخر هفته گذشته عربستان تمایل خود را به آتش‌بس در یمن اعلام کرد. ائتلاف سعودی گفت ‌ به زودی یک آتش‌بس دو هفته‌ای میان طرفین جنگ برقرار خواهد شد. آنها اعلام کردند ‌ این آتش‌بس قرار است در واکنش به تلاش‌های سازمان ملل انجام گیرد‌ اما تقریبا بلافاصله حوثی‌ها در یمن درخواست ائتلاف سعودی را رد کرده و آن را توطئه این کشور دانستند.

به نظر می‌رسد ‌ انصارالله نسبت به رویکرد سعودی‌ها مشکوک بوده و آنها را به اندازه کافی در ا‌جرای آتش‌بس مصر نمی‌داند. در عین حال به نظر سعودی‌ها از فرصت کرونا استفاده می‌کنند تا خروجی محترمانه از یمن را برای خود رقم بزنند.طرف‌های جنگ یمن (حوثی‌ها، دولت یمن و ائتلاف نظامی عربستان) دو هفته پیش با فراخوان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس به منظور جلوگیری از شیوع ویروس جدید کرونا موافقت کرده بودند، بی‌آنکه طرح و برنامه مشخصی در این راستا ارائه کنند.

* دو: جنگنده‌های ائتلاف سعودی در همان دقایق ابتدایی شروع اجرای آتش‌‌بس در یمن، چندین مناطق مختلف یمن را بمباران کردند. ائتلاف سعودی-آمریکایی بامداد روز پنجشنبه همزمان با شروع اجرای آتش‌بس یکجانبه، چهار بار به منطقه «الملاحیط» شهرستان الظاهر در استان صعده واقع در شمال یمن تجاوز هوایی کرد.

ائتلاف سعودی ‌ اندکی پس از شروع اجرای آتش‌بس در یمن، دو بار نیز شهرستان ‌سفیان‌ در استان عمران واقع در شمال غرب صنعا را هدف حملات خود قرار داد. این اتفاق باعث شد تا اعتماد به حسن نیت ائتلاف بیش از پیش کاهش یافته و این سوال مطرح شود که سعودی‌ها را طرح موضوع آتش‌بس در یمن چه هدفی را دنبال می‌کنند؟ در همین زمینه محمد البخیتی عضو شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفت‌وگو با شبکه المیادین اعلام کرد ‌ عربستان سعودی بارها اعلام آتش‌بس در یمن کرده است‌ اما هر بار آن را نقض کرده است.

* سه: دبیر کل اتحادیه عرب از اعلام آتش‌بس یکجانبه در تمامی مناطق یمن توسط ائتلاف عربی حمایت از دولت قانونی این کشور به مدت دو هفته استقبال کرده، خواستار همکاری شبه‌نظامیان حوثی تابع ایران و پایان دادن به درگیری‌ها شد.

* چهار: «محمد علی الحوثی» رئیس شورای عالی سیاسی یمن چهارشنبه شب در صفحه توئیتر خود نوشت ‌ صنعا طرح خود برای توقف نهایی و جامع جنگ یمن را شامل: پایان همیشگی و نهایی جنگ با توقف تمامی عملیات نظامی ائتلاف سعودی در هوا، زمین و دریا، لغو کامل محاصره یمن، پایان حضور نیرو‌های خارجی و هرگونه حضور نظامی عربستان سعودی در خاک یمن، بازگشایی همه فرودگاه‌های یمن و گذرگاه‌ها، شروع روند سیاسی و گفت‌وگوی یمنی-یمنی و نهایتاً به همه‌پرسی گذاشتن نتایج مذاکرات؛ در اختیار «مارتین گریفیس» نماینده سازمان ملل در امور یمن قرار داده است.

* پنج: وزیر خارجه سابق عربستان سعودی در این خصوص گفت: «در راستای دعوت ماه گذشته دبیر کل سازمان ملل متحد مبنی بر آتش‌بس و کاهش تنش در یمن و همچنین آغاز گفت‌وگوهای مستقیم میان طرف‌های یمنی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، ائتلاف حمایت از «دولت قانونی»، در اقدامی آتش‌بس دو هفته‌ای را آغاز خواهد کرد».

عادل الجبیر در ادامه گفت: «امیدواریم آتش‌بس به تسهیل آن نشستی که «OSE_YEMEN@» (نماینده سازمان ملل در امور یمن) خواستار برگزاری آن میان نمایندگان دولت یمن، حوثی‌ها و برخی نمایندگان نظامی ائتلاف شده بود، شود؛ اقدامی که با همراهی سازمان ملل متحد برای اجرای توافقی همه‌جانبه و دائم برای آتش‌بس بود.»

کدخبر: ۳۱۹۴۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر