کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۴۸۱۸
تاریخ خبر:

شارژ بی‌سیم خودرو؛ نزدیک‌تر‌ از همیشه!

روزنامه هفت صبح، شهروز چرکچی | در مطالب هفته‌های قبل، تعدادی از فعالیت‌های دولت آلمان در جهت محافظت از محیط زیست را برایتان شرح دادم. یکی از آن‌ها، افتتاح اتوبانی در آلمان بود که خودروهای الکتریکی در زمان حرکت در آن، شارژ می‌شوند و قبل از خروج از بزرگراه، انرژی مورد نیاز برای ادامه مسیر را دریافت می‌کنند.

این بزرگراه هنوز در مرحله آزمایش است و نیاز به بهبود‌های فراوانی دارد، از جمله اینکه هنوز محدودیت‌های بسیاری برای استفاده از این تکنولوژی برای دارندگان خودرو وجود دارد. در سال ۲۰۱۷ فناوری‌ای معرفی شده بود که قادر بود اجسام و تجهیزات در حال حرکت را به صورت بی‌سیم شارژ کند. حال پژوهشگران موفق شده‌اند با اعمال بهبود‌های مهمی در این تکنولوژی، آن‌را بسیار توانمند و کارآمدتر کنند.

این فناوری کم‌کم در حال تجاری‌سازیست و می‌توان امیدوار بود که طی سال‌های آینده، جای خود را در زندگی روزمره ما باز کند. یکی از پژوهشگرانی که در پروژه بهبود این فناوری عضویت دارد در این رابطه می‌گوید: پیشرفت جدید قدم مهمی در جهت ایجاد و توسعه یک سیستم پربازده برای شارژ بی‌سیم وسایلیست که احتیاج به تامین انرژی در حین حرکت دارند.

تنها دغدغه ما افزایش توان این سامانه است که بتواند خودروهایی که با سرعت زیادی در حرکت هستند را هم شارژ کند، که البته فکر نمی‌کنم برای رسیدن به این توان کار سختی داشته باشیم. این فرآیند که طی آن الکتریسیته به صورت بی‌سیم منتقل می‌شود، با تولید میدان‌های‌ مغناطیسی متناوب شکل می‌گیرد.

میدان‌های نوسان‌کننده باعث می‌شوند که الکترون‌ها در یک فرکانس خاص به نوسان درآیند. تاکنون معضل اصلی این بود که این فرکانس برای اشیائی که در حال حرکت هستند، پایداری کافی را ندارد و برای شارژ بی‌سیم وسایلی مانند تلفن همراه تا به امروز، مجبور هستیم آن‌ها را روی پد شارژ به صورت ثابت قرار دهیم. در سال ۲۰۱۷ و با تولید فناوری شارژ بی‌سیم، تنها امکان دریافت ۱۰ درصد از الکتریسیته ارسالی برای دستگاه دریافت‌کننده به‌وجود آمده بود.

اما با پیشرفتی که تاکنون حاصل شده پژوهشگران موفق شده‌اند میزان دریافت توان ارسالی را تا بیش از ۹۰ درصد افزایش دهند که این فناوری را عملا قابل بهره‌برداری می‌کند. با توجه به اینکه تکنولوژی مورد نظر هر روز درحال بهبود در عملکرد است، مسلما شارژ شدن خودرو در حال حرکت در بزرگراه‌ها چندان دور از دسترس بشر نیست.

در نظر داشته باشید که این تکنولوژی صرفا برای خودروهای برقی مفید نیست، بلکه می‌توان اصلی‌ترین استفاده آن‌را برای ربات‌هایی دانست که در کارخانجات و یا بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند و می‌توانند انرژی مورد نیازشان را از پدهای شارژ نصب‌شده بر روی زمین تامین کنند.هزینه تمام شده این تکنولوژی جدید در حال حاضر یکی دیگر از مسائل موجود در مقابل فراگیر شدن آن است.

تجربه ثابت کرده همه تکنولوژی‌های جدید در ابتدا گران بوده‌اند و کم‌کم با پیشرفت بشر و افزایش شرکت‌های فعال در زمینه آن فناوری، قیمت‌ آن‌ها کاهش پیدا کرده و برای مردم قابل دسترسی شده. ما هم منتظر فراگیر شدن این فناوری جدید که تاثیر مهمی در حفاظت از محیط‌زیستمان دارد خواهیم ماند.

کدخبر: ۳۳۴۸۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر