کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۶۵۴۷
تاریخ خبر:

سی‌انکپ؛ ترازوی سنجش ایمنی خودروهای چینی؟

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو | حتماً نام یورو انکپ به گوش‌تان خورده است؛ موسسه‌ای که سطح ایمنی خودروهای بازار اروپا را قبل از ورود آنها به بازار می‌سنجد و از صفر تا ۵ ستاره به آنها امتیاز می‌دهد‌ اما چند سالی است که علاوه بر یورو انکپ، IIHS آمریکا که وظیفه‌ای مشابه دارد، بقیه کشورها هم موسسات مخصوص به خودشان را ایجاد کرده‌اند: اِی انکپ (استرالیا)، جِی انکپ (ژاپن)، کِی انکپ (کره جنوبی)، لاتین انکپ (آمریکای جنوبی)، آسه‌آن انکپ (جنوب شرق آسیا)، بهارات (هند) و در نهایت سی انکپ (چین). بیشتر خودروهای چینی‌ای که در ایران مونتاژ می‌شوند معمولاً امتیاز خود را از سی‌انکپ گرفته‌اند.

معمولاً اینطور گفته می‌شود که تست‌های ایمنی یورو انکپ از سی‌ انکپ سختگیرانه‌تر است. همچنین چینی‌ها در سی‌انکپ اعداد را به سمت بالا گرد می‌کنند و در واقع به هر خودرو چند نمره‌ای هم ارفاق می‌شود! اما تست‌های سی انکپ در بسیاری از موارد مشابه یورو انکپ است: برخورد کامل از جلو، برخورد از جلو با مانع نرم، برخورد از پهلو، ضربه شلاقی و سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB).

سه مورد تکمیلی تست‌ها نیز عبارتند از هشدار نبستن کمربند ایمنی، کیسه هوای جانبی و پرده‌ای و تجهیز به زیرآرنجی. از آنجایی که سی‌انکپ در تامین بودجه خود به خودروسازها وابسته است و برای تست‌های ایمنی از آنها هزینه دریافت می‌کند همواره در مظان اتهام دادن امتیارهای تقلبی بوده است. در اغلب کشورها بودجه مورد نیاز این موسسات را دولت یا شرکت‌های دولتی می‌پردازند. با این حال در سال‌های اخیر فرآیند تست‌های ایمنی سی‌انکپ شفاف‌تر شده‌اند و کمتر سوگیری دارند.

بیشتر خودروهای چینی حاضر در ایران پنج امتیاز سی‌انکپ را دارند: چری تیگو ۵، چری تیگو ۷، هایما S5، جک S3، جک S5، چری آریزو ۵ و هاوال H2. اولین شاسی‌بلند چینی که توانست ۵ ستاره از سی‌انکپ بگیرد بی‌وای‌دی S6 بود. خودروهای لیفان که به جز کراس‌اوور X70 دیگر خبری از آنها در بازار خودروی ایران نیست معمولاً امتیازهای کمتری در سی‌انکپ می‌گرفتند.

مثلاً کراس‌اوور X60 که در زمان حضورش تا سال ۹۷ خیلی هم طرفدار در ایران پیدا کرد ۴ ستاره از این موسسه دریافت کرده بود. یا می‌توان به سدان لیفان ۶۲۰ اشاره کرد که موفق به دریافت بیش از ۳ ستاره از سی‌انکپ نشده بود.با این حال بعضی از خودروهای چینی حاضر در ایران حتی در سی‌انکپ هم تست نشده‌اند و وضعیت ایمنی‌شان نامعلوم است.

مثلاً می‌توان به دانگ‌فنگ ix5 اشاره کرد که در ایران با نام دیگنیتی به بازار آمده یا چانگان آلسوین که تحت عنوان فردا ۵۱۱ به فروش می‌رسد. این مشکل تنها به خودروهای جدید محدود نمی‌شود و از چینی‌های کهنه‌کار بازار ایران هم خودروهایی همچون هاچ‌بک دانگ‌فنگ تحت عنوان H30 کراس هستند که تا به حال ایمنی‌شان توسط سی‌انکپ بررسی نشده است.

خودروی SWM G01 که یک کراس‌اوور دورگه چینی-ایتالیایی به شمار می‌آید، تنها ۲ ستاره ایمنی از سی‌انکپ دریافت کرده است. بعضی از خودروهای چینی اما به سی‌انکپ رضایت نداده‌اند و حتی توانسته‌اند از یوروانکپ هم امتیاز ایمنی بگیرند. مثلاً سدان ام‌جی ۶ توانست ۴ ستاره ایمنی از یوروانکپ دریافت کند یا هاچ‌بک ام‌جی‌۳ که ۳ ستاره از یوروانکپ گرفت.

کدخبر: ۴۱۶۵۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر