کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۰۶۴۷
تاریخ خبر:

سیگنال‌های مثبت برای از‌ سرگیری مذاکرات وین

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | از خوش و بش گرم ظریف و حسین امیرعبداللهیان در روز تحویل وزارت امور خارجه تصاویر معناداری ثبت شد. ظریف به گرمی وزیر امورخارجه جدید را به آغوش کشید و گفت: «کرونا را ولش کن» جمله‌ای که بعد بابت آن مجبور به عذرخواهی از کادر درمان شد. امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ۵۷ ساله ایران هم از تعابیر به شدت مثبتی در مورد ظریف استفاده کرد. او توضیح داد که چطور طی سال‌ها فعالیت در وزارت امورخاجه از ظریف نکات زیادی یاد گرفته و او را «برادرم ظریف» خطاب کرد و از او خواهش کرد به همکاری با دستگاه دیپلماسی کشور ادامه بدهد.

فضا برای لحظاتی حتی احساسی شد و اتفاقاتی رقم خورد که مشابه آن را شاید در بدرقه هیچ‌کدام از وزرای دولت دوازدهم شاهد نبودیم. حسین امیرعبداللهیان سه سال معاون عربی و آفریقایی ظریف بود اما تردیدی وجود ندارد که مشی سیاسی او با تیم سیاست خارجی دولت یازدهم و دوازدهم خیلی منطبق نبود. به همین دلیل هم در سال ۹۵ برکناری امیرعبداللهیان به مذاق اصولگرایان خوش نیامد و خود او پیشنهاد سفیر شدن در عمان را نپذیرفت.

بعد از ماجرای فایل صوتی ظریف هم انتظار می‌رفت این شکاف بیشتر شده باشد. چون امیرعبداللهیان در فضای سیاسی ایران به عنوان یک دیپلمات نزدیک به شهید قاسم سلیمانی شناخته می‌شد. طیف‌های مختلفی از اصولگرایان هم حامی او هستند و با رای بالایی از مجلس اصولگرای یازدهم سکاندار وزارت امور خارجه شد. نشست خصوصی دیروز این دو چهره و معاشرت دوستانه آن‌ها اما پیام دیگری داشت. ظریف در شرایطی بعد از ۸ سال وزارت امورخارجه را ترک می‌کند که مهم‌ترین دستاورد او یعنی برجام روزهای مخاطره‌آمیزی را می‌گذراند.

اصولگرایان حامی دولت سیزدهم اما ابایی ندارند از اینکه بگویند اعتقادی به احیای برجام و مذاکره با غرب ندارند. خود رئیسی اما چند مرتبه دیدگاه مثبت‌اش را نسبت به از سرگیری مذاکرات وین نشان داده. به نظر می‌رسد او با یک انتخاب هوشمندانه فردی را انتخاب کرده که علاوه بر جلب رضایت حامیانش، مذاکرات وین را هم به سرانجام برساند. حداقل در مقایسه با چهره‌هایی مثل علی باقری و سعید جلیلی که برای وزارت امورخارجه مطرح بودند، حسین امیرعبداللهیان برای رسیدن به این هدف گزینه معقول‌تری است.

ضمن اینکه سال‌ها امیرعبداللهیان مشاور علی لاریجانی رئیس سابق مجلس بود و قرابت دیدگاه لاریجانی و ظریف هم بر کسی پوشیده نیست. نکته بعدی اینکه امیرعبداللهیان تجربه مذاکره سه‌جانبه بغداد با آمریکا و عراق در سال ۱۳۸۶ را هم دارد. او در آن مقطع سرپرست تیم‌مذاکره‌کننده ایران بود. در همین زمان کوتاهی که از وزیر شدن امیرعبداللهیان گذشته کشورهای خارجی هم سیگنال‌های مثبتی نسبت به از سرگیری مذاکرات وین ارسال کردند.

لاوروف وزیر امورخارجه روسیه علاوه بر پیام تبریک گرمی که برای او ارسال کرده بر از سرگیری هرچه سریع‌تر مذاکرات وین تاکید کرده. در عین حال بورل نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپایی هم در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان تاریخ نشست بعدی وین را از او جویا شده. از شواهد و قراین اینطور برمی‌آید که دوران امیرعبداللهیان در وزارت امورخارجه ایران همچنان از فضای اعتدال و میانه‌روی در سیاست خارجی دور نخواهد شد.

کدخبر: ۴۱۰۶۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر