کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۰۲۷۶
تاریخ خبر:

سینما دو، افخمی، امیر‌ابراهیمی و چند حکایت

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| پنج سال بعد از تعطیلی «سینما دو» این برنامه به یکباره در آنتن شبکه دو قرار گرفت. برنامه‌ای که ابتدا به شکل تولیدی و با اجرای محمد خزاعی کار خود را آغاز کرد و در ادامه حامد عنقا مجری و سردبیر آن شد. در این دوره «سینما دو» به شکل زنده روی آنتن رفت اما پس از جشنواره سی‌و‌ششم به پایان رسید. حالا سکان در اختیار بهروز افخمی قرار گرفته است. این برنامه در گام نخست سری جدید چه ویژگی‌هایی داشت؟ نقاط قوت و ضعف آن کدام است؟

‌مورد اول| مجری
روزی که اعلام شد قرار است بهروز افخمی «هفت» را اجرا کند، واکنش‌ها توام با تعجب بود. کسی به دانش افخمی شک نداشت اما سوال مشترک این بود که او قاعده اجرا را بلد است؟ این نکته‌ای بود که خودش در قسمت‌های نخست به آن اشاره می‌کرد و حتی برای «مفید بودن» برنامه تصمیم گرفت آن را به شکل غیر‌زنده روانه آنتن کند.

افخمی در گفت‌و‌گو با هفت‌صبح هم توضیح داد که کمی زمان برده تا بر اجرا مسلط شود. وقتی «هفت» زنده شد، نقش تاثیرگذار افخمی بیش از پیش به‌چشم آمد. او در «نقد سینما» هم تبدیل به برگ برنده برنامه شد و حالا در «سینما دو» نیز امتیاز برنامه است. او راحت و خودمانی حرف می‌زند و ابایی ندارد که به امیر قادری بگوید: «پل توماس اندرسون هم فیلمسازه آخه؟!» افخمی ضمن بیان موضع همیشگی خود درباره جشنواره کن، از مسئولان سینمایی انتقاد کرد که «در برابر فیلمی مثل عنکبوت مقدس بیانیه بدهیم راهکار نیست».

مورد دوم| محتوا
«سینما دو» دو موضوع اصلی را مورد بررسی قرار داد. در بخش اول سراغ فیلم‌هایی رفت که با موضوع امام رضا‌ ساخته شده‌اند و به همین خاطر بهروز شعیبی مهمان این بخش بود. از چهارشنبه پیش‌رو «بدون قرار قبلی» او اکران خواهد شد و بهانه سازندگان «سینما دو» تکمیل بود. با این حال انتقادهایی در فضای مجازی شکل گرفت که چرا این فرصت فقط در اختیار یک فیلم قرار گرفته شده.

چندان سخت نیست که بدانیم بررسی آثار مرتبط با امام رضا‌ جوابی روشن به شائبه‌هایی است که در باب توهین «عنکبوت مقدس» مطرح شده. پرونده دیگری که در برنامه مورد بررسی قرار گرفت، سیاست‌گذاری جشنواره کن بود. بحثی طولانی میان سعید مستغاثی و امیر قادری به همراه افخمی در گرفت که بخشی از آن تکرار همان مباحثی است که پیش‌تر پیگیران سینما شنیده‌اند. با این حال تضارب آرا در «سینما دو» ایجاد شد و از این منظر می‌توان یک امتیاز به‌حساب برنامه واریز کرد. این‌که چقدر با حرف‌ها موافقیم، بحثی است علی‌حده.

مورد سوم| آیتم
در «سینما دو» به‌اندازه کافی آیتم وجود داشت. هر‌چند از یک برنامه سینمایی انتظار می‌رود ساختار آیتم‌سازی‌اش شکیل باشد. ابتدا یک میان‌برنامه با موضوع آثار ساخته شده با موضوع امام رضا مرور شد. امتیاز آیتم اشاره به‌نام محسن مخملباف (دو چشم بی‌سو) است و نقطه ضعف آن عدم اشاره به سریال «آقازاده» به‌عنوان اثری که بخش زیادی از آن در حرم امام رضا روایت می‌شود.

چند آیتم درباره جشنواره کن هم روی آنتن رفت که در یکی از آن‌ها زهرا امیر‌ابراهیمی (بازیگر عنکبوت مقدس) هم حضور داشت. نریتور نام کامل این بازیگر را به زبان نیاورد و عنوان خانم امیر‌ابراهیمی را به‌کار برد. در عین حال اشاره شد که او بعد از انتشار فیلم خصوصی‌اش و به خواست خود جلای وطن کرده و منع فعالیت نداشته. احتمالا برای مخاطب این شائبه پیش می‌آید که اگر تلویزیون با او مشکلی ندارد پس چرا سریال «نرگس» هرگز بازپخش نمی‌شود؟ در هر حال چهره این بازیگر بعد از سال‌ها بار دیگر در تلویزیون دیده شد.

مورد چهارم| دکور
ایراد اصلی «سینما دو» به دکور آن برمی‌گردد. برنامه روی سن یک سالن تولید می‌شود و فاقد نشانه‌های سینمایی است. بار اصلی دکور بر ویدئووال قرار دارد که به تناسب موضوع، تصاویر پشت‌سر مجری و مهمان‌ها قرار می‌گیرد. در قسمت اول نور تصاویر و حرکت مدام آن‌ها چشم مخاطب را اذیت می‌کرد. ضمن آن‌که جذابیت کافی را هم نداشت. دکور لخت ایرادی است که باید سازندگان برای قسمت‌های بعد فکری برای آن بکنند.

مورد پنجم| آینده
فصل دوم «سینما دو» با اجرای حامد عنقا برنامه‌ای جذاب بود که ضمن پرداختن به موضوعات سرگرم‌کننده، از چهره‌های مطرح زیادی دعوت کرد. مسائل ریشه‌ای هم در آن جایی ثابت داشت. سری جدید برنامه هم در مجموع موفق بوده و می‌تواند جای خالی «هفت»، «نقد سینما» و «شهر فرنگ» را پر کند. به شرط آن‌که موضوعات متنوع و داغ را محور پرونده‌های خود قرار دهد.

کدخبر: ۴۶۰۲۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر