کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۸۹۸۸
تاریخ خبر:

سیل‌، سرطان و‌ سگ ولگرد؛ مصائب استهبان‌،‌ شازند و دماوند

روزنامه هفت صبح | روز جمعه آب رودخانه‌ای به‌نام رودبال در استان فارس طغیان کرد و به مردمی که در بستر خشک رود مشغول استراحت بودند، آسیب مادی و جانی زیادی وارد کرد. طغیان رودبال در ۱۷۰ کیلومتری شیراز تا لحظه نوشتن این گزارش ۲۱ نفر قربانی گرفته است. نکته عجیب اینکه پیش از وقوع حادثه، سازمان هواشناسی مسئولیت خودش را انجام داده و پیش‌بینی کرده بود که به‌‌زودی قرار است شهرستان استهبان شاهد این اتفاق باشد اما این هشدار از سوی مسئولان شهری به گوش مردم نرسید. به همین خاطر بارندگی فراوان در بخش‌های بالای رود باعث شد با وجود هوای صاف در این منطقه گردشگری، سیلاب به سمت مردم جاری شود.

شازند و دماوند این روزها با دو اتفاق عجیب روبه‌رو هستند که هزینه‌های مادی در حوزه سلامت عمومی را بالا برده است. از یک طرف حدود ۲۵‌درصد خانواده‌ها در شازند حداقل یک بیمار مبتلا به سرطان دارند و از طرف دیگر در سال گذشته در دماوند بیش از ۱۲۰۰ مورد سگ‌گزیدگی ثبت شده که هر دو این اتفاق‌ها هزینه زیادی روی دست مردم این دو شهر بر‌جای گذاشته است.

دماوند یکی از شهرهای اطراف تهران است که حدود ۷۰ کیلومتر تا پایتخت فاصله دارد. نزدیک به ۵۰ هزار نفر در این شهر ساکن هستند اما سگ‌های ولگرد فقط ساکنان این شهر را تهدید نمی‌کنند. ویژگی‌های طبیعی در دماوند باعث شده تا بخش زیادی از تهرانی‌ها معمولا برای تفریح به این شهر رفت‌و‌آمد داشته باشند. دو روز پیش سرپرست اداره حفاظت از محیط‌زیست شهرستان دماوند این خبر را به رسانه‌ها داده که هزار و ۲۰۰ مورد سگ‌گزیدگی در سال گذشته منجر به بیش از ۴ میلیارد تومان هزینه برای تزریق واکسن شده است.

حالا نکته دیگر اینکه این هزینه جدا از مبلغی است که افراد باید برای گرفتن خدمات درمانی مانند پانسمان، شست‌و‌شو و غیره بدهند. علاوه بر این شهرداری‌ این شهر هم هر سال باید مبالغی صرف زنده‌گیری و سایر اقدامات برای مقابله با سگ‌های ولگرد داشته باشد که از جیب بیت‌المال خرج می‌شود. او البته در این مصاحبه تاکید کرده که نباید به سگ‌هایی که دارای صاحب هستند کاری داشت اما اینکه می‌گویند سگ‌ها اینجا حضور داشته‌اند و ما انسان‌ها با ساخت شهر و روستا محیط آنان را اشغال کرده‌ایم، غلط و غیر‌کارشناسی است.

سیل سرطان در شازند اراک
شازند یکی از شهرستان‌های صنعتی اراک است که ۳۵‌کیلومتر تا این مرکز استان فاصله دارد. این شهر با استان‌های همدان و لرستان هم‌مرز بوده و بسیاری از جمعیت آن را مردم مهاجر این استان‌ها تشکیل می‌دهند. حرف‌های مهم درباره سیل سرطان در شازند را نماینده این شهر ۱۱۷‌هزار نفری روز پیش در جلسه شورای اداری استان به زبان آورده که از قضا رئیس‌جمهور هم در این جلسه حضور داشته است.

به گفته او «از جمعیت شازند، حدود ۲۵‌درصد خانواده‌ها حداقل یک بیمار سرطانی دارند که ماهانه باید ۱۱ میلیون تومان برای درمان هزینه کنند.» این در حالی است که «اگر خط فقر ۱۰ میلیون تومان باشد، ۹۵‌درصد مردم شازند زیر خط فقر هستند.» با توجه به اینکه بر‌اساس آمار سرشماری آخر، شازند دارای ۳۵ هزار و ۱۱۳ خانوار است، می‌توان برآورد کرد که حدود هشت هزار و ۸۰۰ خانوار در این شهر حداقل یک بیمار مبتلا به سرطان دارند. پیش از این پزشکان نیز گفته بودند که اراک دومین استانی است که سرطان در آن شیوع زیادی دارد. به گفته آنها «در بانوان سرطان سینه، دستگاه گوارش، پوست، رحم و تخمدان و در آقایان سرطان ریه، دستگاه گوارش و پروستات شیوع بیشتری دارد.»

کدخبر: ۴۶۸۹۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر