کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۸۶۱
تاریخ خبر:

سیلاب چگونه جان شش کارمند‌ برق کرمان را گرفت؟

روزنامه هفت صبح، ‌سارا غضنفری |‌ کارمندان شرکت توزیع برق در گلباف کرمان براثر سیلاب جان خود را از دست دادند. ‌ آنها که برای وصل کردن برق یک روستا به منطقه گلباف از توابع کرمان رفته بودند در حین خدمت جان خود را از دست دادند. اگرچه این افراد هفت نفر بودند که یک نفر بازمی‌گردد به شهر گلباف تا وسایل بیاورد تا برق روستا را وصل کنند اما شش نفر دیگر قربانی می‌شوند.

به گفته افراد محلی بارش بی‌سابقه تگرگ و باران سیل‌آسا موجب شد تا برق و آب برخی روستاها در آن منطقه قطع شود و افرادی که برای حل این مشکل رفته بودند خودشان قربانی سیلابی شدند که از بالادست می‌آمد و جان آنان را گرفت. به گفته برخی چنان بارش تگرگ در ارتفاعات شدید بوده است که حتی مناطق بیابانی را نیز سفیدپوش می‌کند.

*** چگونه سیل ۶ قربانی داشت
علی بابایی، فرماندار کرمان در گفت‌وگو با هفت‌صبح درباره این ماجرای تلخ می‌گوید:«در بخش گلباف که یکی از شهرهای تابع کرمان است و همچنین در بخش شهداد در تاریخ دوازدهم اردیبهشت ماه بارندگی آغاز می‌شود.در بخش شهداد خسارت‌های جدی بر اثر باران‌های بهاره به وجود آمد و با اجرای بند خاکی جلوی حوادث احتمالی گرفته شد اما به‌رغم سیلاب‌ها خسارت جدی در روستاهای مناطق شهداد به وجود نیامد.

در گلباف روز دوازدهم اردیبهشت بارندگی آغاز شد و چند روستا بر اثر باران مورد خسارت قرار گرفتند.برق و آب این روستاها دچار مشکل شدند که روز بعد از بارندگی این مشکلات برطرف شد.اما اتفاقی که برای این شش نفر رخ داد بعدازظهر روز سیزدهم اردیبهشت ماه بود. به دلیل بارندگی‌های شدید و لغزندگی، سقوط سنگ از صخره‌ها را داشتیم که باعث پارگی سیم‌های برق و آسیب شبکه انتقال برق شد.

حوالی ساعت ۵ بعدازظهر این اتفاق رخ داد و نیروهای شرکت توزیع برق به محل حادثه اعزام شدند.این منطقه در واقع در بخش پرت و جلگه‌ای گلباف قرار دارد و در ارتفاعات به میزان زیادی تگرگ و باران سیل‌آسا شروع به بارش می‌کند به طوری که به یک‌باره این باران و تگرگ آغاز می‌شود حتی قبل از این ساعت دیگر نیروهای امدادی در محل مشغول کار بودند و وضعیت آب و هوایی ثابت بود.

اما این بارش باعث ریزش سیل می‌شود و این شش نفر در مسیر سیل قرار می‌گیرند و چون حادثه به شب می‌خورد با وجود اعزام نیروهای امدادی اما برای پیدا کردن این افراد نمی‌شود کاری انجام داد.» بابایی می‌گوید:« ۷۶ نفر از نیروهای هلال احمر برای یافتن این افراد و همچنین تیم‌های امدادی موتورسیکلت و بالگرد اعزام شده بودند ضمن آنکه نیروهای سپاه و بسیج، نیروی انتظامی و بخشداری نیز همکاری داشتند.

صبح روز چهاردهم، ۱۲ اکیپ عملیاتی خودرویی با اکیپ هوایی با پیگیری توانستند این شش نفری که گرفتار سیل شده بودند در منطقه پایین دست شناسایی کنند. این افراد از لحاظ سنی جوان بودند و در شرکت‌های وابسته به شرکت توزیع برق کار می‌کردند و در فضا و شرایط جغرافیایی قرار گرفتند که غافلگیر شدند و امکان خروج و نجات از آن محل را نداشتند.»

فرماندار کرمان درباره کنترل کردن وضعیت آب‌وهوایی قبل از اعزام این نیروها می‌گوید:«بارندگی قبل از این حادثه رخ داده بوده حتی روز دوازدهم هم سیل رخ می‌دهد اما روز سیزدهم دوباره سیل جاری می‌شود.در بالادست به دلیل ریزش تگرگ که کم‌سابقه بوده و باران رگباری این اتفاق رخ می‌دهد.در حال حاضر پرونده قضایی برای این ماجرا تشکیل نشده و در زمره اتفاقات سوانح طبیعی است.حتی برخی اعلام کردند این افراد دچار برق‌گرفتگی و ریزش سنگ شده‌اند اما این ماجرا تکذیب می‌شود و این شش نفر قربانی سیل شدند.

*** اسامی قربانیان حادثه
برپایه این گزارش، در اثر طوفان و سیل،قطعی برق در روستاهای حرمک و نسک از توابع شهر گلباف در شهرستان کرمان اتفاق افتاده که بارندگی‌های شدید نقطه‌ای، جاری شدن سیلاب و ریزش کوه نیز شرایط دشواری را در منطقه رقم زد.ساعات اولیه بامداد سیزدهم اردیبهشت، شکستگی حداقل ۲۰تیر فشار متوسط و پارگی سیم گزارش شده و تعداد مشترک بی‌برق در منطقه جمعا حدود ۳۰۰ مشترک روستایی است.

همچنین اسامی افرادی که در این حادثه جان خود را از دست دادند عبارتند از:« علیرضا جعفری نژاد برقکار اتفاقات،مسلم دهقانی برقکار بهره‌برداری، محسن توکلی مسئول اتفاقات،علی توسلی برقکار بهره‌برداری، محمد میرزاحسینی راننده بالابر، مصطفی ابراهیمی راننده خودرو خدمات.» بخش گلباف در فاصله ۱۰۰کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان کرمان واقع شده است.

توضیحات

عکس 5 کارمند اداره توزیع برق که روز سیزدهم اردیبهشت بر اثر سیل جان‌باختند

توضیحات

تیم امدادی اعزام شده برای شناسایی کارمندان اداره توزیع برق گرفتار در سیل گلباف

کدخبر: ۳۸۷۸۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560792541

    این افراد را باید شهید اعلام کنند.