کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۲۳۸
تاریخ خبر:

سکوت عصبی و تبریک محتاطانه رهبران جهان به بایدن

‌تبریک‌های جهانی برای پیروزی تاریخی جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا و کامالا هریس، معاونش در مقابل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور در حال کناره‌گیری آمریکا اشکال مختلفی داشت؛ از ابراز خوشحالی و آسودگی‌ خیال رهبران گرفته تا مزاح و شوخی همچون تیتر یک روزنامه استرالیایی که حاکی از آسودگی خاطر بود یا روزنامه انگلیسی ساندی تایمز که با استفاده از انتقادات ترامپ از جو بایدن تیتر «جو خواب‌آلود آمریکا را بیدار کرد» را زد. موزه مادام توسو نیز وقت را هدر نداد و کت و شلوار مجسمه ترامپ را با یک لباس گلف بنفش رنگ عوض کرد.

روزنامه دیلی بیست در گزارشی نوشت: «‌اما بسیاری از رهبران جهان که روی انتخاب مجدد ترامپ حساب باز کرده بودند همچنان سکوت اختیار کرده‌اند از جمله ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، ژائیر بولسونارو رئیس جمهور برزیل و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی که بایدن را «فردی کم هوش و خنگ که جاه‌طلبی قدرت او را اسیر خود کرده است» توصیف کرده بود.

همچنین هیچ اظهارنظری از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی شنیده نشده است؛ فردی که از خصوصیت دمدمی مزاجی ترامپ درخصوص محکوم کردن او برای مشارکتش در قتل وحشیانه جمال خاشقچی، مخالف سعودی و مقاله‌نویس روزنامه واشنگتن پست سود برده بود.اندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور مکزیک گفته است: تا زمان مشخص شدن نتایج شکایت‌های قانونی ترامپ برای تبریک گفتن به جو بایدن صبر می‌کند. ما نمی‌خواهیم بی‌ملاحظه و بی‌پروا باشیم.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان که یکی از طرفداران پر و پاقرص ترامپ است در بیانیه‌ای از سوی معاون مطبوعاتی‌اش برای بایدن آرزوی موفقیت کرد. در این بیانیه که توسط اوربان امضا شده آمده است: به شما به‌خاطر موفقیت کمپین انتخاباتی‌تان تبریک می‌گویم. برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.
مجله آلمانی«اشپیگل»عکس روی جلد خود مربوط به انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی آمریکا را که در آن ترامپ سر مجسمه آزادی را می‌برید، در کنار تصویر کارتنی از بایدن که با دقت سر این مجسمه را در جای خود قرار می‌دهد، منتشر کرد.

پسکوف، سخنگوی پوتین گفته است که روسیه ترجیح می‌دهد تا اعلام رسمی نتایج صبر کند.
سخنگوی وزارت خارجه چین هم گفته است پکن بنابر عرف دیپلماتیک تا پایان شمارش رسمی آرا در آمریکا صبر خواهد کرد.بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ۱۲ ساعت پس از اعلام نتایج، نشست روز یکشنبه کابینه خود را با تبریک‌های صمیمانه به بایدن آغاز کرد اگرچه او ترجیح خود را نسبت به پیروزی مجدد دولت ترامپ ابراز کرده بود.

نتانیاهو گفت: نزدیک به ۴۰ سال است که ارتباط شخصی، دیرینه و گرمی با جو بایدن دارم. می‌دانم که او دوست بسیار خوبی برای اسرائیل است.نتانیاهو همچنین از ترامپ به خاطر دوستی فوق‌العاده‌اش با اسرائیل و شخص خودش تشکر کرد. او ترامپ را به خاطر به رسمیت شناختن قدس و جولان، به خاطر ایستادن در برابر ایران، به خاطر پیمان‌های صلح تاریخی و به خاطر ارتقای ائتلاف میان آمریکا و تل‌آویو به سطحی بی‌سابقه تحسین کرد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که زمانی در گوش ترامپ نجوا کرده بود که او توانایی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را دارد، در توئیتی نوشت: آمریکایی‌ها رئیس‌جمهور خود را انتخاب کردند. ما باید کارهای بسیاری برای غلبه بر چالش‌های امروز انجام دهیم. بیایید با یکدیگر همکاری کنیم.بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس که مطمئن بود به لطف دوستی خوبش با ترامپ توافق برگزیت‌اش شامل جزئیات تجاری سودآوری با آمریکا خواهد بود، تلاش کرد تا با اشاره به تغییرات آب و هوا خوب رفتار کند و گفت: آمریکا متحد مهم ماست و ما به دنبال همکاری نزدیک حول محور اولویت‌های مشترکمان از تغییر آب‌وهوا گرفته تا موضوعات تجاری و امنیتی هستیم.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که تماس تلفنی‌اش با ترامپ یکی از موضوعات کلیدی پرونده استیضاحش شده بود در توئیتی نوشت: اوکراین نسبت به آینده شراکت استراتژیک با آمریکا خوشبین است.جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا که اغلب ترامپ او را به سخره می‌گرفت، طبق پیش‌بینی‌ها بسیار خوب برخورد کرد و گفت: همزمان با اینکه به صورت مشترک با بزرگ‌ترین چالش‌های جهان مبارزه می‌کنیم، به دنبال همکاری با جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، کامالا هریس معاونش، دولتش و کنگره آمریکا هستیم.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز دوشنبه با تبریک دوباره به جو بایدن، تجربه و دانش او درباره اروپا و آلمان را ستود. او به خبرنگاران گفت: آلمانی‌ها مستقیما اهمیت نقش آمریکا در آزادی و دموکراسی در جهان را تجربه کرده‌اند. ما مستقیما تجربه کرده‌ایم و می‌دانیم که روابط آمریکایی - آلمانی و شراکت دو سوی آتلانتیک تا چه حد برای اروپا و جهان اهمیت دارد. از صمیم قلبم پیروزی جو بایدن را تبریک می‌گویم. او تجربه زیادی در سیاست داخلی و خارجی دارد. من دیدارهای خوشایند و گفت‌وگوهای خوبی با او را به یاد دارم.

کدخبر: ۳۵۸۲۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر