کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۰۶۶۴
تاریخ خبر:

سپاهان یا پرسپولیس؛ کدام تیم برای قهرمانی آماده‌تر است

روزنامه هفت صبح | با پیروزی پرسپولیس در روز جمعه در دربی ۹۵ این تیم دوباره به صدر جدول بازگشت و حالا بیش از پیش به کسب پنجمین قهرمانی متوالی در لیگ برتر نزدیک شده است؛ از آن سو سپاهان که با محرم نویدکیا به روزهای اوج بازگشته و یکشنبه هم با پیروزی پنج گله مقابل مس رفسنجان، البته با یک بازی و سه امتیاز بیشتر به صدر جدول برگشت، جدی‌ترین رقیب شاگردان یحیی گل‌محمدی به حساب می‌آید. در این گزارش قصد داریم به بازی‌های باقی‌‌مانده پرسپولیس و سپاهان که جدی‌ترین مدعیان قهرمانی محسوب می‌شوند، بپردازیم تا شاید بتوانیم تا حدودی قهرمان جدید لیگ را حدس بزنیم.

*** شرایط تقریبا برابر پرسپولیس و سپاهان در ادامه لیگ
در ادامه مسابقات لیگ سپاهان به ترتیب با فولاد خوزستان، ماشین‌سازی تبریز، پیکان، صنعت‌نفت آبادان، پدیده، ذوب‌آهن و استقلال بازی خواهد کرد. بازی با فولاد، پیکان، پدیده و استقلال، در خارج از خانه خواهد بود و بازی با ماشین‌سازی و صنعت‌نفت و ذوب‌آهن در ورزشگاه نقش جهان برگزار می‌شود.

پرسپولیس هم به ترتیب هشت بازی، با ذوب‌آهن (معوقه از هفته بیست و یکم)، مس رفسنجان، گل‌گهر، فولاد خوزستان، آلومینیوم اراک، ماشین‌سازی تبریز، تراکتور و پیکان خواهد داشت. پرسپولیس هم در سه بازی (گل‌گهر، آلومینیوم و تراکتور) در ورزشگاه آزادی به میدان خواهد رفت و در پنج مسابقه ( ذوب‌آهن، مس رفسنجان، فولاد، ماشین‌سازی و پیکان) مهمان خواهد بود.

*** بازی‌هایی که اصلا آسان نیستند
در نگاه اول به نظر می‌رسد بازی‌های سپاهان دشوارتر است. فولاد برای کسب سهمیه در اهواز مقابل سپاهان قرار خواهد گرفت، ماشین‌سازی آخرین تلاش‌هایش برای بقا در لیگ برتر را در بازی مقابل سپاهان جست‌وجو می‌کند، پیکان هم اگر به خاطر تخلف مقابل سایپا بازنده شود، به منطقه سقوط برخواهد گشت و در بازی با سپاهان برای فرار از منطقه سقوط خواهد جنگید.

صنعت‌نفت هم بعد از یک نیم‌فصل درخشان، در حال نزدیک شدن به منطقه سقوط است و هر بازی برایش حکم بازی مرگ و زندگی را دارد، پدیده هم تیمی پایین جدولی است که به امتیازهای بازی با سپاهان نیاز دارد؛ ذوب‌آهن هم علاوه بر انگیزه تقابل در دربی، به دنبال فرار از سقوط است و در نهایت بازی با استقلال در ورزشگاه آزادی که قطعا بازی آسانی برای شاگردان نویدکیا نخواهد بود.

پرسپولیس اما یک بازی عقب ‌افتاده با ذوب‌آهنی دارد که همین حالا وضعیتی بحرانی در جدول دارد و به تک‌تک امتیازهای بازی‌های باقی‌مانده‌اش چشم دوخته است. مس رفسنجان هم بعد از باخت پنج گله به سپاهان، برای جبران شکست مقابل پرسپولیس قرار خواهد گرفت و همین کار را برای شاگردان یحیی سخت خواهد کرد. بازی با گل‌گهر هم که هیچ شباهتی به تیم متزلزل دور رفت ندارد، اصلا بازی آسانی نیست.

سپس تقابل با فولاد و جواد نکونام از راه می‌رسد که اگر سخت‌تر از بازی‌‎های قبلی نباشد، آسان‌تر هم نیست. در ادامه بازی با تیم متحول‌شده آلومینیوم ارک و مربی استقلالی‌اش علیرضا منصوریان برگزار خواهد شد، سپس بازی با ماشین‌سازی که می‌تواند بازی مرگ و زندگی این تیم باشد و حکم به بقا یا سقوط این تیم تبریزی بدهد، در ادامه بازی با تراکتور در تهران که همیشه بازی سختی بوده و در نهایت بازی با پیکان که بسته به وضعیت پیکان در جدول، می‌تواند مهم یا تشریفاتی باشد.

*** چهار حریف مشترک برای یحیی و محرم
یحیی و محرم در ادامه لیگ چهار رقیب مشترک خواهند داشت که از قضا دو نفر از آنها استقلالی هستند، یکی دیگر پرسپولیسی است و دیگری ذوبی که سرنوشت لیگ تا حدودی به آنها گره خورده است. فولاد با جواد نکونام، ماشین‌سازی با علیرضا اکبرپور، پیکان با مهدی تارتار و ذوب‌آهن با مجتبی حسینی رقیبان مشترک سپاهان و پرسپولیس در راه قهرمانی خواهند بود.

*** اگر نتایج دور رفت تکرار شوند؟
پرسپولیس در دور رفت با ذوب‌آهن به تساوی یک - یک رسید. مس رفسنجان را با یک گل شکست داد، گل‌گهر را با پنج گل مغلوب کرد، فولاد را هم با نتیجه ۲ بر یک برد، تنها شکستش تا اینجای فصل را مقابل آلومینیوم در اراک تجربه کرد، بر ماشین‌سازی هم غلبه کرد و تراکتور را هم با یک گل شکست داد و همین نتیجه را برابر پیکان به دست آورد. پرسپولیس با تکرار نتایج بازی‌های رفت در ادامه لیگ شش برد، یک تساوی و تنها یک باخت خواهد داشت که در این صورت با کسب ۱۹ امتیاز و به امتیاز ۶۴ در روز پایانی لیگ بیستم خواهد رسید.

سپاهان اما در برابر فولاد با تساوی یک - یک متوقف شد، در برابر ماشین‌سازی هم به تساوی پرگل ۳-۳ رسید، بر پیکان غلبه کرد، اولین شکست فصل را به صنعت‌نفت آبادان تحمیل کرد، در یک بازی عجیب در خانه ۳بریک مغلوب پدیده شد اما در دربی اصفهان و بازی مقابل استقلال به شش امتیاز باارزش رسید. شاگردان محرم نویدکیا با تکرار نتایج بازی‌های رفت در ادامه لیگ پنج برد، دو تساوی و یک شکست خواهند داشت و با این نتایج ۶۲ امتیازی خواهند شد که این یعنی سپاهان با امید به تکرار نتایج رفت قافیه را به پرسپولیس می‌بازد و شاگردان یحیی قهرمان خواهند شد.

*** روی دیگر سکه: سپاهان آماده‌تر است
اما مهم‌تر از اتفاقات روی کاغذ و احتمالات، واقعیت‌هایی است که در چند هفته اخیر رخ داده. مرور جدول به ما نشان می‌دهد که سپاهان در دور برگشت بهتر عمل کرده است. آنها از هشت بازی خود در دور برگشت ۲۰ امتیاز گرفته‌اند و پرسپولیس از هفت بازی خود ۱۵ امتیاز! ضمن اینکه درست در آخرین بازی‌های سال ۱۳۹۹ پرسپولیس با یک برد حداقلی توانست به دلیل تفاضل گل بهتر و با بازی‌های برابر، صدر جدول را از سپاهان پس بگیرد.

اما حالا تفاضل سپاهان به شکلی قابل توجه بالاتر از پرسپولیس است و اگر در پایان فصل کار به گل‌شماری و مقایسه تفاضل گل‌ها کشیده شود، احتمال قهرمانی سپاهان بیشتر است. در واقع پرسپولیس اگر امتیاز از دست بدهد و مثل بازی‌های اخیرش سخت و کم گل بزند، با روندی که از شاگردان محرم نویدکیا می‌بینیم، حکم قهرمانی سپاهان در لیگ برتر بیستم را صادر خواهد کرد.

کدخبر: ۳۹۰۶۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر