کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۴۹۰۹
تاریخ خبر:

سوریه برای عرب‌ها جذاب‌تر شده است؟

روزنامه هفت صبح | ‌یک: یک دهه بعد از جنگ سوریه که در آن اغلب کشورهای عربی شمشیر را برای بشار اسد از رو بستند و تمام تلاش خود را بر روی برکناری او و فروپاشی دولت سوریه گذاشتند، حالا آنها مترصد فرصتی برای نزدیک شدن به دمشقند.دیگر برای پایتخت‌های عربی مسجل شده که بشار اسد قرار نیست کسی باشد که کشورش را ترک می‌کند. جنگ آرامتر شده و دوره بازسازی در راه است و اعراب مایل نیستند که سوریه را حتی با وجود اسد، از دست بدهند. در میان باز شدن کنسولگری‌های برخی کشورها در دمشق اما قدم اول را اماراتی‌ها برای آشتی برداشتند.

دو: عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات عربی متحده روز سه‌شنبه ۹ نوامبر برای اولین بار از زمان آغاز جنگ در سوریه در ۱۰ سال گذشته با بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور در دمشق دیدار و گفت‌وگو کرد.این سفر وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم عربستان یکی از سرسخت‌ترین دشمنان اسد، نزدیک‌ترین دوست امارات است و بعید نیست که به زودی کشورهای دیگر هم برای نزدیک شدن به سوریه قدم‌هایی بردارند. هر چند آنها مدعی هستند که به دنبال کاهش رقابت انزوای دیپلماتیک رئیس‌جمهوری سوریه هستند. با این حال به نظر می‌رسد در این کار نیم نگاهی هم به رقابت‌های منطقه‌ای دارند.

سه: سوریه با بحران اقتصادی روزافزون ناشی از سال‌ها جنگ و تشدید تحریم‌های غرب دست و پنجه نرم می‌کند.خبرگزاری رسمی سوریه، سانا اعلام کرد که در دیدار وزیر خارجه امارات عربی متحده با رئیس‌جمهوری سوریه بر روابط دو جانبه و توسعه همکاری‌ها در بخش‌های مختلف مورد علاقه «دو کشور برادر» تأکید شده است.بر اساس اعلام خبرگزاری سانا، بشار اسد در دیدار با عبدالله بن زاید آل نهیان از مواضع امارات عربی متحده که «همیشه در کنار مردم سوریه بوده»، تمجید کرده است.

چهار: امارات متحده عربی روابط خود را با دمشق در فوریه ۲۰۱۲ و هم‌زمان با شروع اعتراضات در سوریه قطع کرد. با این حال امارات عربی متحده در دسامبر ۲۰۱۸ سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد تا اولین کشور عربی باشد که روابط خود را با دمشق بازسازی می‌کند.

پنج: تحلیلگران سیاسی بر این نظرند که امارات عربی متحده با بازگشایی سفارتش در دمشق تلاش کرده است تا دولت سوریه را به جمع کشورهای عربی برگرداند.امارات عربی متحده اگر چه در نوامبر ۲۰۱۱ از تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب حمایت کرده بود اما در ماه مارس خواستار بازگشت دمشق به این اتحادیه شد. به نظر می‌رسد اغلب کشورهای عضو معتقدند که بودن اسد در این اتحادیه از نبودنش بهتر است.

شش: دمشق برای بهبود وضعیت اقتصادی در سوریه و دریافت کمک‌های بین‌المللی به ویژه از سوی همسایگان عرب که در روزهای اولیه جنگ در این کشور از مخالفان دولت حمایت می‌کردند، تلاش می‌کند.وزارت اقتصاد امارات عربی متحده ماه گذشته اعلام کرد که با سوریه در مورد «برنامه‌های آینده برای تقویت همکاری‌های اقتصادی» به توافق رسیده است.در بیانیه وزارت اقتصاد امارات عربی متحده آمده بود که این کشور با داشتن ۱۴ درصد سهم در تجارت خارجی سوریه، مهم‌ترین شریک تجاری جهانی دمشق محسوب می‌شود.

هفت: ماه گذشته، محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان، ولیعهد ابوظبی برای دومین بار با بشار اسد تلفنی گفت‌وگو کرده بود. در مارس ۲۰۲۰ بشار اسد برای نخستین بار از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه با عبدالله دوم، پادشاه اردن تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

هشت: سوریه و اردن اوایل ماه سپتامبر یک گذرگاه مرزی بزرگ بین خود را بازگشایی کرده بودند.

۹: این بار درباره همه‌گیری ویروس کرونا و تأثیر آن بر کشور جنگ‌زده با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کرده بودند.

کدخبر: ۴۲۴۹۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر