کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۹۷۷۲
تاریخ خبر:

سود و اقساط وام یک میلیونی چقدر است؟

قسط وام یک میلیونی که قرار است برای یارانه‌بگیران واریز شود ماهی ۴۷هزار تومان است و دریافت‌کننده در مجموع حدود ۱۲۹هزار تومان سود می‌پردازد. پرداخت وام یک میلیونی به مشمولان یارانه‌ نقدی اولین بار با پیشنهاد بانک مرکزی مطرح و بعد از موافقت دولت انجام شد، قرار بر این شد که مبلغ یک میلیون تومان از محل منابع بانکی به صورت تسهیلات به حساب یارانه‌بگیران واریز شود.

این وام از همان روز اول با انتقاد‌هایی روبه‌رو بود. به‌عنوان مثال بعضی‌ها رقم درنظر گرفته شده برای این وام را زیرسوال بردند و گفتند یک میلیون تومان دردی از کسی دوا نمی‌کند. با‌ این‌حال محاسبه‌ها نشان می‌دهد خانواده‌های مشمول دریافت یارانه می‌توانند با این پول حداقل برای یک ماه مواد خوراکی مورد نیاز خود را که در سبد کالاهای اساسی قرار می‌گیرند تامین کنند.

بعضی‌ها هم به برداشت اقساط وام از حساب یارانه انتقاد داشتند. به‌هرحال شرایط پرداخت وام یک‌میلیونی به این صورت است که هر ۲۳میلیون خانوار یارانه‌بگیر امکان ارسال درخواست دریافت این وام را دارند و می‌توانند بعد از اعلام سامانه‌ای که دولت معرفی می‌کند، تقاضای دریافت آن را انجام دهند.

‌وام یک میلیونی احتمالا همراه با یارانه اردیبهشت به حساب متقاضیان واریز می‌شود و در هر ماه از محل یارانه‌‌ای که دریافت می‌کنند، قسط آن ظرف ۲۴ماه آینده کم خواهد شد. این یعنی متقاضی موافقت کرده یارانه نقدی ماهانه خود را در این مدت برای پیش‌پیش دریافت کند. با توجه به‌اینکه برای این وام نرخ سود ۱۲درصدی در نظر گرفته شده است، بعضی‌ها خیال می‌کنند میزان اقساط آن بالا خواهد بود.

این در حالی است که محاسبه سود و بازپرداخت وام یک میلیونی نشان می‌دهد که متقاضی دریافت یک میلیون تومان با سود ۱۲درصد و شرط بازپرداخت ۲۴ ماه، در پایان حدود ۱۲۹هزار تومان برمی‌گرداند که می‌شود یک میلیون و ۱۲۹هزار و ۷۶۳تومان. همچنین دریافت‌کنندگان وام یک میلیونی در هر ماه حدود ۴۷هزار تومان قسط پرداخت می‌کنند که از محل یارانه واریزی و البته کمک معیشتی آنها به طور خودکار کسر می‌شود.

نکته مهم در پرداخت تسهیلات یک میلیونی این است که دولت آن را به همه ۲۳میلیون خانوار مشمول یارانه‌نقدی بدون در نظر گرفتن تعداد اعضای خانوار پرداخت می‌کند. یعنی خانوار یک نفره، دو نفره، سه‌نفره، چهار نفره و پنج نفره به‌شکل مساوی یک میلیون می‌گیرند. در این صورت خانوارهای تک‌نفره که ۵۵ هزار تومان یارانه می‌گیرد هم قادر خواهد بود ظرف مدت ۲۴ماه اقساط وام یک میلیونی را بپردازد و اوضاع برای خانوار دو نفره که ۱۰۳هزار تومان یارانه می‌گیرد یا برای خانوار سه نفره که ۱۳۸ هزار تومان یارانه می‌گیرد، همچنین برای خانوارهای چهارنفره و پنج نفره که به‌ترتیب ۱۷۲هزار تومان و ۲۰۵هزار تومان یارانه می‌گیرند ساده‌تر است. پس همه دریافت‌کنندگان تسهیلات یک میلیونی امکان بازپرداخت اقساط آن را خواهند داشت.

کدخبر: ۳۱۹۷۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • safa345

    یعنی بیش از دو تلیارد منفعت برای دولت چ قد ملت بدبختیم ما

  • _user_1569600361

    باید بشینیم فکر کنیم ببینیم کجا این مقدا ر پول هنگفت رو سرمایه گذاری کنیم

  • alireza0000

    اینا ایرانی نیستن

  • khordbin

    وام63 دلاری با سود 12درصد، به دنیا بگویی د، کمک به ملت برای مهارکرونا!