کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۰۶۲۰
تاریخ خبر:

سودا یا آب‌گازدار؛ کم‌ضررترین افزودنی به آب

روزنامه هفت صبح | سودا یا آب‌ گازدار سال‌ها برای ما ایرانی‌ها صرفا نوشیدنی‌ای بود که در کتاب‌ها و فیلم‌های خارجی می‌دیدیم اما چند سال است که تولید کننده‌های وطنی مختلف و معتبر آب گازدار تولید می‌کنند و به این ترتیب کسانی که عاشق گازدار بودن نوشیدنی‌ها هستند اما با خوردن نوشابه و آبمیوه گازدار عذاب وجدان می‌گیرند مدت‌هاست سوداها و آب‌های گازدار ایرانی را جایگزین کرده‌اند.

مخصوصا به این دلیل که اغلب تولید کننده‌های آب گازدار برای طعم اندک شیرینی که به محصولشان می‌دهند از شیرین کننده گیاهی استویا استفاده می‌کنند که کالری ندارد به این ترتیب مصرف کننده‌ها کاملا خیالشان از بابت چاق شدن راحت است و بازار ساخت و ارائه رسپی‌های مختلف با آب گازدار در شبکه‌های اجتماعی خیلی داغ است. انواع توصیه‌ها به مفید بودن آب‌های گازدار برای سیستم گوارش هم رونق بیشتری به این بازار می‌دهد اما واقعا آب‌های گازدار نه تنها ضرر ندارند بلکه مفید هم هستند؟

‌از کجا آمده؟
با ترکیب آب و گاز دی‌اکسیدکربن طی یک واکنش شیمیایی اسید‌کربنیک تولید می‌شود و PH نهایی حدود ۳ تا ۴ خواهد بود. کربنیک‌اسید یک اسید ضعیف به‌حساب می‌آید که گویا مانند خردل اعصاب مشابه را تحریک می‌کند. نوشیدن آب معدنی گازدار احساس دهانی لذت‌بخشی دارد و یک سوزش خیلی کم و گز گز کردن را حس خواهید کرد که در واقع این حس به این علت است که گیرنده‌های درد روی زبان شما به اسید موجود در آب معدنی گازدار پاسخ می‌دهد. خوب در اینجا یک سوال پیش می‌آید که آیا اسید موجود در آب معدنی گازدار به دندان‌ها آسیب می‌زند یا خیر.

لایه بیرونی دندان‌ها یا همان مینای دندان، از سخت‌ترین بافت‌های موجود در بدن ما انسان‌ها هستند که از ماده معدنی‌ای به نام هیدروکسی‌ آپاتیت ساخته شده‌ است و دارای کلسیم و فسفات است. بزاق یا همان آب دهان به طور عمده از آب تشکیل شده‌ است اما دارای کلسیم و فسفات نیز می‌باشد. به طور معمول بین مواد معدنی دندان و مواد معدنی موجود در بزاق دهان یک تعادلی وجود دارد و PH معمول دهان در حدود ۶ تا ۷ است. پس وقتی عدد PH به زیر ۵٫۵ کاهش یابد، مولکول‌های کلسیم و فسفات از دندان‌ها جدا‌ شده و وارد بزاق دهان می‌شوند که به این فرایند دمینرالیزاسیون می‌گویند.

زمانی که در دندان‌ها دمینرالیزاسیون اتفاق می‌افتد، منافذ بسیار ریزی در دندان‌ها ایجاد می‌شود و رفته رفته مینای دندان شروع به حل شدن می‌کند. در ابتدا این منافذ میکروسکوپی و بسیار کوچک هستند و با بازگرداندن کلسیم یا فسفات یا جایگزینی کلسیم با فلوراید قابل بازسازی هستند. جالب است بدانید که فلوراید موجود در خمیر دندان برای محافظت از دندان به همین صورت عمل می‌کند،

اما هنگامی که مقدار ماده معدنی از دست رفته به میزان بالاتری برسد، بافت دندان کم کم تخریب می‌شود.پس با نوشیدن زیاد آب معدنی گازدار که حالت اسیدی دارد، ممکن است این اتفاق بیفتد. هرچند آب‌های گازدار نسبت به سوداهای طعم‌دار و شیرین‌شده که PH پایین‌تری دارند، سالم‌تر هستند. علاوه بر این بسیاری از آب‌های گازدار را با مواد معدنی غنی می‌کنند. اما در اینجا لازم به ذکر است که افرادی که نیاز به محدودیت در مصرف سدیم و نمک دارند باید در نوشیدن آب معدنی گازدار دقت کنند.

هنرش نیز بگو
تا اینجا بیشتر درباره آب گازدار هشدار دادیم اما این مایع لذت بخش خوبی‌هایی هم دارد. آب گازدار اعصاب مرتبط با نوشیدن را بیشتر از سایر نوشیدنی‌ها تحریک می‌کند و با بلع بهتر، موجب بهبود هضم می‌شود. علاوه براین افرادی که نیاز به تمیز کردن گلو دارند، وقتی آب کربناته مصرف می‌کنند زودتر بهبود می‌یابند. آب کربناته یا آب گازدار تاثیر مثبتی بر حرکات روده، به ویژه در افراد مبتلا به یبوست دارد. محققین بر این باورند آب گازدار می‌تواند علائم سوءهاضمه، مانند معده درد را نیز کاهش دهد. مهمترین مزیت نوشیدن آب گازدار کمک به کاهش وزن است.

به این دلیل که با نوشیدن آب گازدار احساس پری بیشتری نسبت به نوشیدن آب خالص دارید. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهند آب کربناته غذاها را مدت طولانی‌تری در معده نگه می‌دارد؛ در نتیجه به شما در احساس سیری کمک می‌کند. همچنین اگر جزو آن دسته افرادی هستید که هنگام سفر دچار حالت تهوع می‌شوید، نوشیدنی‌های گازدار را جدی بگیرید؛ زیرا به شما در تسکین حالت تهوع کمک می‌کند. فقط آن را جرعه‌جرعه بنوشید تا به سرعت بهبود یابید. در نهایت اینکه اگر فکر می‌کنید خوردن آب‌های گازدار باعث می‌شود مقدار آب بیشتری مصرف کنید و بدنتان را اصطلاحا هیدراته نگه دارید آب معدنی‌های گازدار گزینه‌های خوبی به نظر می‌رسند.

کدخبر: ۴۶۰۶۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر