کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۹۷۴۱۳
تاریخ خبر:

سوختگی در ایران ۸ برابر متوسط جهانی

مدیر کل اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه سوختگی در ایران ۸ برابر متوسط جهانی است، گفت: هزینه سوختگی زیاد است.

به گزارش فارس، به مناسبت اول دی ماه روز ملی پیشگیری از سوختگی نشست خبری جمعیت حمایت به بیماران سوختگی امروز با حضور طیب قدیمی، قائم مقام معاونت درمان وزارت بهداشت، رضا رضایی مدیرکل اعتبارات این معاونت و محمد جواد فاطمی رئیس انجمن از حمایت از بیماران سوختگی برگزار شد.

محمد جواد فاطمی رئیس انجمن از حمایت از بیماران سوختگی با بیان اینکه سوختگی در ایران ۸ برابر متوسط جهانی است اظهار داشت: مهمترین علت ایجاد سوختگی عدم توجه به استانداردسازی وسایل گرمایشی و پخت و پز است ضمن اینکه توجه به آموزش نیز نقش بسیار مهمی دارد.

وی ادامه داد: درصد کمی از بیماران دچار سوختگی در خانه و درصد زیادی از آنها در بیمارستان بستری و درمان می‌شوند ضمن اینکه میزان مرگ و میر ناشی از سوختگی در ایران بیش از دو برابر متوسط جهانی است.

* مرگ و میر ناشی از سوختگی در ایران دو برابر متوسط جهانی است

فاطمی با اشاره به اینکه درمان‌های سوختگی در ایران استاندارد نیست و درصد زیادی از افرادی که در اثر سوختگی زنده می‌مانند دچار معلولیت می‌شوند بیان داشت: ایجاد مشکلات شغلی و اجتماعی از پیامدهای منفی سوختگی است ضمن اینکه میزان طلاق و خودکشی در بین افرادی که دچار سوختگی می‌شوند شایع‌تر است.

رئیس انجمن از حمایت از بیماران سوختگی با اشاره به روند درمان بیماران سوختگی خاطرنشان کرد: سوختگی بیماری هزینه‌بری است به طوری که هر درصدی از سوختگی که بخواهد خوب درمان شود ۵ میلیون تومان هزینه دارد و حداقل هزینه برای درمان سوختگی ۵۰ میلیون وتومان است چرا که نیازمند پانسمان‌های خاصی است که اغلب آنها در ایران تولید نمی‌شود و ما به شدت وابسته به پانسمان‌های تولید خارج هستیم البته شرکت‌هایی در حال تولید آن هستند اما به صورت فراگیر وجود ندارد.

* درمان ۵۰ میلیون تومانی هر سوختگی

فاطمی با اشاره به نقش منفی تحریم‌ها در درمان بیماری سوختگی خاطرنشان کرد: وقتی تحریم‌ صورت می‌گیرد یا دلار گران می‌شود در تامین داروها و پانسمان‌های سوختگی دچار مشکل می‌شویم و باعث می‌شود بکارگیری روش‌های غیر استاندارد و قدیمی مرگ و میر بیماران سوختگی را زیاد کند در نتیجه وجود تحریم و گرانی پانسمان‌های مورد نیاز در درمان سوختگی این بیماران را با مشکل جدی روبرو می‌کند.

* تحریم باعث اختلال در درمان بیماران سوختگی

رئیس انجمن از حمایت از بیماران سوختگی با بیان اینکه سوختگی بیماری برای فقرا است افزود: دلیل این موضوع این ا ست که وسایل مورد استفاده چنین خانواده‌های برای گرمایش و پخت و پز مناسب نیست مانند استفاد از پیک‌نیک یا اجاق که در نتیجه باعث بروز سوختگی می‌شود.

فاطمی با اشاره به شایع‌ترین علت سوختگی در کودکان گفت: سهل‌انگاری والدین شایع‌ترین علت سوختگی در کودکان است ضمن اینکه باید دو کار مهم را انجام دهیم که یکی استانداردسازی وسایل و توجه به آموزش و مسائل فرهنگی است.

وی با بیان اینکه سوختگی کودکان در زمان پختن نظری یکی از سوختگی‌های شایع است گفت: در ایران ساختمان‌های یک و دو طبقه بیشتر دچار آتش‌سوزی می‌شوند.

رئیس انجمن از حمایت از بیماران سوختگی با تاکید بر نقش موثر پیشگیری و آموزش در سوختگی ابراز داشت: یک ریال سرمایه‌گذاری در پیشگیری از سوختگی ۲۸ ریال سود دارد.

فاطمی با اشاره به اول دی ماه به عنوان روز ملی پیشگیری از سوختگی در کشور افزود: سالی ۲ هزار سوختگی الکتریکی در ایران صورت می‌گیرد که ۶۵ درصد این افراد حداقل یک عضو بدنشان قطع می‌شود. ضمن اینکه اگر در این خصوص پیشگیری کنیم سالانه ۱۷ هزار میلیارد تومان به بودجه کمک می‌شود یعنی این عدد حاصل از میزان حقوق و درآمد این افرادی است که می‌توانستند در صورت عدم سوختگی بدست آورند.

وی با بیان اینکه سالانه ۳۰ هزار نفر در بیمارستان‌های سوختگی بستری شده و سه هزار نفر از آنها فوت می‌کنند یادآور شد: در حادثه آتش‌سوزی در مدرسه شین آباد ۲۴ دانش‌آ‌موز سوختند که آن به دلیل وجود بخاری غیراستاندارد بود در حالی که می‌توانستیم با ۵۰ میلیون تومان در آن زمان سیستم گرمایشی ایجاد کنیم ضمن اینکه پیش‌بینی شده که این کودکان باید برای ۱۵ سال تحت عمل جراحی قرار گیرند که هزینه آ‌نها ۱۵ میلیارد تومان می‌شود.

فاطمی با اشاره به کمبود تخت‌های سوختگی در کشور گفت: قرار بود تا پایان سال ۹۴ طبق آمار وزارت بهداشت ۲۴۰۰ تخت سوختگی بیمارستانی داشته باشیم در حالی که اکنون ۱۵۶۰ تخت داریم به عبارتی هزار تخت سوختگی در کشور کمبود داریم. ضمن اینکه قرار بود تا سال ۹۴، ۴۵۰ آی‌سی‌یو سوختگی داشته باشیم اما اکنون ۲۵۰ مورد داریم.

وی با اشاره به نیازهای مختلف بیماران دچار سوختگی در موضوع درمان اظهار داشت: این بیماران نیاز به روانپزشک، روانشناس، درمان‌های حوزه دیابت، اطفال و … در فرایند درمان خود دارند درنتیجه در هر جا که بیمارستان تک تخصصی سوختگی داریم این بیماران دچار مشکل هستند.

رئیس انجمن از حمایت از بیماران سوختگی افزود: براساس قانون مصوب سال ۷۵ باید ۱۰ درصد بیمارستان‌های جنرال مربوط به سوختگی باشند اما این قانون اجرا نشد چرا که ایجاد تخت سوختگی به دلیل هزینه‌های بسیار بالا به ضرر بیمارستان‌ها است هیچ بیمارستان خصوصی نیز دارای تخت سوختگی نیست.

وی با بیان اینکه بسیاری از جراحی پلاستیک بیماران سوختگی را قبول نمی‌کنند افزود: اعمال جراحی پلاستیک در اثر سوختگی توسط بسیاری از بیمه‌ها پوشش داده نمی‌شود ضمن اینکه پمادهای مصرفی کار درمانی و لباس‌های این بیماران نیز بیمه نیست.

فاطمی با انتقاد از وضعیت حمایت نامناسب حمایت از بیماران سوختگی در کشور تاکید کرد: باید به همه مردم بگویید «نسوزید و نگذارید کسی بسوزد».

رئیس انجمن از حمایت از بیماران سوختگی با انتقاد از کوتاهی برخی مسئولان و دستگاه‌ها در موضوع پیشگیری از سوختگی ابراز داشت: به ساختمان پلاسکو به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی ۴۰ بار تذکر داده شده بود اما این موثر نبود و پاساژ را تعطیل نکردند.

طیب قدیمی قائم مقام معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به علل شایع بروز سوختگی در ایران گفت: تفریحات و ایجاد آتش در مراکز تفریحی از علل سوختگی کودکان است ضمن اینکه سوختگی در افراد مسن به دلیل اینکه قادر نیستند به خوبی از خود محافظت کنند نیز شایع است.

وی یادآور شد: از سال ۹۱ تا سال ۹۷ تعداد بستری بیماران سوختگی در کشور هر سال بین ۲۸ تا ۳۰ هزار نفر بوده است ضمن اینکه یک هفتم افراد بستری نیز به بستری شدن در بخش ویژه نیاز دارند.

قائم مقام معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به هزینه بالای وسایل درمانی بیماران سوختگی خاطرنشان کرد: پمادهای سوختگی در مرحله حاد این بیماران تحت پوشش بیمه است اما پمادهای بعد از سوختگی و ترمیم آن خارجی بوده و گران قیمت است. ضمن اینکه بسیاری از افراد قادر به تامین هزینه‌های درمان سوختگی نیستند.

رضا رضایی مدیرکل اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه پیشگیری از سوختگی یک کار جمعی است و فقط منتج به وزارت بهداشت نیست اظهار داشت: سوختگی بیماری فقرا است چرا که وقتی چنین افرادی دچار سوختی می‌شوند جان و مالشان می‌سوزد و بیش از ۹۰ درصد این بیماران هزینه درمان خود را ندارند.

* ۹۰ درصد بیماران سوختگی توان پرداخت هزینه‌ها را ندارند

وی با انتقاد از عدم توجه دستگاه۸‌های مختلف در حوزه پیشگیری خاطرنشان کرد: در هیچ کدام از کتب درسی و دانشگاهی در خصوص پیشگیری از سوختگی مطلبی نوشته نشده ضمن اینکه سازمان تامین اجتماعی با آنکه بیمارستان‌های زیادی دارد یک تخت سوختگی ندارد.

رضایی با اشاره به هزینه زیاد ایجاد تخت‌های سوختگی در بیمارستان‌ها بیان داشت: ایجاد هر تخت سوختگی بیش از ۵ میلیارد تومان هزینه دارد ضمن اینکه چنین بیمارانی باید امکانات خاصی داشته باشند.

مدیرکل اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت اضفاه کرد: وزارت بهداشت باید ابتدا تخت‌های موجود را استانداردسازی می‌کرد و بعد از آن به گسترش تخت‌های سوختگی در کشور می‌پرداخت که به آن توجه شده است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت موضوع درمان دانش‌آموزان حادثه شین آباد و شیراز را مورد توجه قرار داده و حتی به تیم درمانی آنها روانپزشک اضافه شده است ضمن اینکه در مجموع در کل کشور ۸۳ مرکز و بخش سوختگی شامل ۹۳۵ تخت که ۱۷۴ تخت آن تخت ویژه است فعالیت می‌کند.

رضایی از فعالیت ۸ مرکز تک تخصصی سوختگی در کشور خبر داد و گفت: بیمارستان سوختگی در گلستان، کرمانشاه، زاهدان، همدان و اهواز راه‌اندازی شده و یا در حال ایجاد آن هستیم.

مدیرکل اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت با تاکید بر پیشگیری به عنوان مهمترین موضوع در سوختگی تصریح کرد: وزارتخانه‌های مختلفی مانند وزارت نفت،‌صنایع و آموزش و پرورش می‌تواند در موضوع پیشگیری از سوختگی کمک کند.

جمالی مدیرکل سازمان‌های مردم نهاد وزارت بهداشت نیز با اشاره به نقش مهم سازمان‌های مردم نهاد در پیشگیری از بیماری‌ها اظهار داشت: آسیب‌های شدیدی در اثر بروز سوختگی در افراد به وجود می‌آید در حالی که دولت باید پیش‌بینی‌هایی در این خصوص انجام می‌داد که صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: سازمان‌های مردم نهاد به دلیل ارتباط تنگاتنگی که با مردم برقرار می‌کنند نیازهای مردم را خوب می‌فهمند و انتقال می‌دهند ضمن اینکه خیرین نیز در این خصوص نقش مهمی دارند و درنهایت می‌توان گفت این مشارکت باعث کاهش هزینه‌های دولت می‌شود.

جمالی با تاکید بر اینکه بیماستانگ های تک تخصصی سوختگی فایده‌ای ندارد افزود: باید این بخش‌ها در بیمارستان‌های جنرال و جامع وجود داشته باشد چرا که درمان سوختگی شامل قسمت‌های مختلف درمانی است.

وی با انتقاد از بی‌توجهی برخی دستگاه‌ها در موضوع پیشگیری از سوختگی خاطرنشان کرد: چرا تعداد زیادی پژو ۴۰۵ و مسافران آن می‌سوزند اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

مدیرکل سازمان‌های مردم نهاد وزارت بهداشت با اشاره به نقش مهم انجمن حمایت از بیماران سوختگی (ققنوس) در ایجاد و هماهنگی در موضوع پیشگیری از سوختگی در جامعه بیان داشت: دولت باید به سازما‌ن‌های مردم نهاد اعتماد کند و چنین نهادهایی در سیاست‌گذاری‌ها نقش داشته باشند و وزارت بهداشت نیز می‌تواند تمام اختیارات مربوط به سوختگی را به این انجمن بدهد و این انجمن در سطح کشور گسترش یابد.

مصطفی ده‌مرده مدیرعامل بیمارستان سوختگی شهید مطهری نیز با اشاره به کافی نبودن تخت‌های سوختگی در کشور خاطرنشان کرد: اکنون ۱۱۰ تخت در بیمارستان سوختگی شهید مطهری وجود دارد که همه آنها توسط بیماران اشغال شده است .

وی با اشاره به نقش مهم پیشگیری در عدم بروز سوختگی یادآور شد: ۹۰ تا ۹۵ درصد بیماران مراجعه کننده به این بیمارستان اگر قواعد پیشگیری را رعایت می‌کردند دچار سوختگی نمی‌شدند.

ده‌مرده با انتقاد از عدم توجه صدا و سیما به پخش مطالب مربوط به پیشگیری از سوختگی بیان داشت: وقتی ما درخواست پخش کلیپ‌های آموزشی از شبکه‌های پرمخاطب صدا و سیما را داریم آنها از ما درخواست پول می‌کنند.

* هزینه ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی یک دست لباس سوختگی

مدیرعامل بیمارستان سوختگی شهید مطهری با اشاره به هزینه‌های بالای درمان بیماران سوختگی در کشور تصریح کرد: هزینه تامین یک لباس سوختگی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان است در حالی که این تحت پوشش بیمه نبوده ضمن اینکه انجام کاردرمانی ‌ها و فیزیوتراپی این بیماران نیز هزینه‌های بالایی دارد.

وی اضافه کرد: بیماران زیادی داریم که در اثر نپوشیدن این لباس دچار از کارافتادگی شدند ضمن اینکه اکثر پمادهای مصرفی بیماران سوختگی خارجی بوده و هزینه یک پماد ۵۰۰ گرمی آن ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است و با توجه به وجود تحریم‌ها ما در تامین وسایل درمانی با مشکل مواجه هستیم.

کدخبر: ۲۹۷۴۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر