کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۱۵۶۵
تاریخ خبر:

سوئد چگونه ویروس کرونا را شکست داد؟

روزنامه هفت صبح | ۹۱ روز از زمان آغاز کرونا در کشور سوئد می‌گذرد و حالا این کشور ۳۷ هزار و ۵۴۲ نفر مبتلا دارد و ۴ هزار و ۹۷۱ نفر از ساکنان بر اثر این بیماری درگذشته‌اند. این در حالی است که سوئد در جریان کرونا، آسان‌ترین مقررات را وضع کرد و به طور مثال کشور را قرنطینه نکرد و حتی مدارس ابتدایی هم تعطیل نشدند. در این شرایط سوال این است که آیا تجربه این کشور موفق بوده است؟

برخی از کارشناسان می‌گویند که تجربه سوئد موفق نبوده است. مثلا گفته شده که در ۱۴ روز منتهی به روز سی مارس، در هفت روز این کشور بیشترین آمار تلفات نسبت به جمعیت را ثبت کرده است. یا برخی این کشور را نسبت به سه کشور همسایه‌اش مقایسه می‌کنند یعنی دانمارک، نروژ و فنلاند که آمار مبتلایان در آنجا به ترتیب ۱۱۶۶۹، ۸۴۴۰ و ۶۸۸۵ و آمار تلفات ۵۷۴، ۲۳۶ و ۳۲۰ نفر است و یا برخی دیگر می‌گویند که با وجود سیاست ایمنی گله‌ای در کشور حالا در استکهلم که پایتخت کشور است، فقط ۷ درصد از مردم آنتی بادی دارند و این در حالی است که گفته می‌شود باید بین ۵۰ تا ۶۵ درصد از مردم آنتی بادی داشته باشند تا بتوان مدعی ایمنی جمعی شد.

با این حال سوئد نسبت به برخی کشورهای دیگر اروپایی مثل فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و انگلستان که قرنطینه سفت و سخت را اجرا کردند آمار بهتری دارد و این با توجه به عدم وجود تدابیر لازم، شاید یک موفقیت باشد. مخصوصا با توجه به اینکه در حال حاضر عدد R یعنی تعداد افرادی که یک فرد آن‌ها را مبتلا می‌کند (که مهم‌ترین شاخص در کنترل اپیدمی است) به زیر یک رسیده است.
کارشناسان به طور عمده سه دلیل را به عنوان دلایل این موفقیت اعلام کرده‌اند:

* یک: سطح بالای اعتماد عمومی مردم به مقامات: آژانس‌های تخصصی مثل آژانس بهداشت عمومی در سوئد به طور کامل مستقل از دولت عمل می‌کنند و پشت راهنماها و دستورالعمل‌های آنان، هیچ الزام دولتی نیست ولی سطح اعتماد عمومی مردم به علم و این آژانس‌ها به اندازه‌ای است که دستورالعمل‌ها و نه مقررات را به خوبی اجرا کنند.

* دو: جامعه‌پذیری داوطلبانه: دولت در سوئد تقریبا به جز ممنوع کردن تجمعات بزرگ، هیچ مقررات دیگری در این کشور وضع نکرد اما نتایج اجرای توصیه‎های بهداشتی بی‌نظیر بود. ۸۷ درصد از مردم، فاصله‌گذاری اجتماعی را در بیرون از خانه رعایت کردند، ۶۶ درصد کمتر در فعالیت‌های اجتماعی حاضر شدند و ۵۵ درصد کمتر میهمانی گرفتند. البته دولت اجرای این سیاست‌ها را هم تسهیل کرد. مثلا از ابتدای شیوع کرونا مقرراتی گذاشته شد که هر کس مریض شود از همان روزی که احساس بیماری کرد می‌تواند بدون نیاز به گواهی پزشکی، مرخصی بگیرد.

* سه: شرایط خاص جمعیتی: سوئد حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد ولی این جمعیت متراکم نیستند. در هر کیلومتر مربع از این کشور ۲۵٫۴ نفر زندگی می‌کنند و این در حالی است که در اروپا میانگین تراکم ۱۱۷٫۷ نفر است. حدود ۴۰ درصد از مردم تنها زندگی می‌کنند و ۹۵ درصد از افراد نزدیک به ۷۰ سال، خانه خود را با افراد زیر ۴۰ سال سهیم نیستند در حالی که در ایتالیا ۱۸٫۹ درصد از افراد بالای ۶۵ سال، با فرزندان خود زندگی می‌کنند.

کدخبر: ۳۳۱۵۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر