کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۹۹۴۱
تاریخ خبر:

سه یادداشت خواندنی درباره ‌توده‌ها،‌ فلسطین و اقتصاد

روزنامه هفت صبح | یک:‌ نتایج بازی منچستر یونایتد در هفته گذشته نشان داد که حق همیشه با توده‌های مردم نیست. اختلال طرفداران مشتاق در بازی لیورپول و منچستر در هفته پیش موجب شد تا سازمان برگزارکننده پرمیر لیگ به عنوان تنبیه منچستری‌ها آنها را مجبور کنند در پنج روز سه بار به میدان بروند. در مقابل آستون ویلا ولستر و لیورپول.

حاصل این اتفاق دو شکست مقابل لستر و لیورپول بود. جالب است که بزرگ‌ترین منتفع از این اتفاق نه لیورپولی‌ها که لستری‌ها بودند. وقتی سولسشایر به خاطر بازی با لیورپول به تیم اصلی‌اش استراحت داد تا لستر با برتری مقابل منچستر شانس خودرا برای بقا در چهار تیم نهایی افزایش دهد و لیورپول به‌رغم برتری مقابل منچستر هنوز از شانس چندانی برای حضور در بین چهار تیم نهایی برخوردار نیست. در واقع در حال حاضر یک تیم بین چلسی و لیورپول قربانی خواهد شد.

چلسی دو تا فینال در پیش دارد و شاید فشار روانی این دو تا فینال روی نتایج آنها در سه هفته پایانی تاثیر بگذارد. اینها را نوشتم تا بگویم بسیاری اوقات توده‌های مردم، گروه‌های پرجمعیت تصمیمات اشتباهی می‌گیرند. بسیاری اوقات جمعیت پرسروصدا می‌تواند خود را نماینده بخش بزرگی از جامعه نشان دهد در حالی‌که شاید در واقعیت این طور نباشد. همین دیگر.

* دو: به قول دوستی این تعداد چهره سیاسی از طیف‌های مختلف برای ثبت‌ نام ریاست جمهوری در وزارت کشور حاضر شده‌اند و هیچ‌کدام حرفی درباره فلسطین و وقایع این روزها نزده‌اند. چرا؟ به ‌فکر بازتاب‌های انتخاباتی‌اش هستند؟ این در حالی است که مثلا گزارشگر بازی الریان و الدحیل در قطر قبل از شروع بازی نیم دقیقه با ادبیاتی پرشور به حملات اسرائیل به غزه پرداخت. شاید هم واکنش‌ها حتما باید منوط به چاپ پوستری و این چیزها باشد و یک چرخش مناسبی در آن باشد. (چرخش چی حالا ؟‌بگو اگر جرأت نداری چرا می‌نویسی‌!)

* سه: این مطلب را دویچه وله کار کرده که نکات جالبی دارد: در حال حاضر، متوسط دستمزد خالص ماهانه در آلمان ۱۱۷۶ یورو تعیین شده و کسی فقیر تلقی می‌شود که کمتر از ۶۰ درصد این مبلغ را برای مخارج یک ماه داشته باشد. ثروتمند نیز کسی است که در ماه به طور خالص ۳۹۰۰ یورو به حسابش واریز شود…

یعنی ۷۰۳ یورو در ماه خط فقر است و ۳۹۰۰ یورو خط ثروت. یعنی ۵٫۵ برابر مرز فقر،‌ مرز ثروت شروع می‌شود. اعداد جالبی است و جالب‌تر این که این ارقام دستاویزی برای نشان دادن شیوع و پیشرفت بی‌عدالتی در جامعه آلمان شده است. شرایط ما چگونه است؟ ‌متوسط درآمد، خط فقر و خط ثروت؟‌

کدخبر: ۳۸۹۹۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر