کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۸۵۱۴
تاریخ خبر:

سه روز و سه شب با لیلا و برادرانش در کن

روزنامه هفت صبح، ساعد برقی| چهارشنبه شب بالاخره برادران لیلا با پشتیبانی شرکت وایلد بانچ فرانسه در جشنواره کن به نمایش درآمد. در مهم‌ترین جشنواره سینمایی جهان و به عنوان یکی از ۲۲ فیلم بخش مسابقه. زمان فیلم دوساعت و چهل و پنج دقیقه است. درباره روابط اقتصادی یک زن وچهار برادر و البته پدرش. ترانه علیدوستی و پیمان معادی و نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی و پدرشان سعید پورصمیمی. انتظارات از فیلم بسیار بالاست. قبل از اکران فیلم مراسم فرش قرمز برگزار می‌شود.

ترانه علیدوستی که دفعه قبل به هنگام اکران فیلم فروشنده، ‌حضور پررنگ و قوی در جشنواره داشت امسال در فرش قرمز یک پیراهن مشکی و توربان مشکی بر سرداشت و یک دامن پفی و پرحجم به رنگ خاکستری. هارمونی و وقار لباس خوب بود هرچند علامتی از فرهنگ پوششی ایرانیان را در خود نداشت(اگر الزام علیدوستی به انتخاب توربان را در نظر نگیریم)اما طراحان لباس در ایران شروع به انتقادهای سنگینی به نحوه دوخت و هرج و مرج لباس و مخصوصا دامن علیدوستی کردند و آن را فاقد هارمونی و دقت لازم دانستند.

نوید و پیمان معادی و سعید روستایی با لباس‌های کاملا رسمی ظاهر شدند و فرشته حسینی با لباسی که به رغم ابتکاری بودنش با موجی از انتقادات روبه‌رو شد. به شکلی بی‌دلیل و بدون توجیه و در حرکتی که قرار بوده شبیه کارهای آدم‌های دیگری در سال‌های قبل و جاهای دیگر باشد، ‌نوید محمدزاده روی فرش قرمز همسر خود را می‌بوسد. یعنی دوتایی همدیگر را می‌بوسند!

سعید پورصمیمی هم در کن حضور دارد. یکی از بزرگ‌ترین پدیده‌های بازیگری سینمای ایران در دهه‌های شصت و هفتاد. همزمان مطلب و عکسی درفضای مجازی وایرال شد از فیلم آبادانی‌های کیانوش عیاری ساخته شده به سال ۱۳۷۱٫دقیقا سی سال پیش. اسم فیلم و همزمانی آن با اتفاق برج متروپل درآبادان اولین نکته فیلم است و همین‌طور حضور سعید پورصمیمی درآن فیلم و این نکته که قرار بود آبادانی‌ها در سال ۷۲ به کن برود اما درآخرین لحظه با شرکت فیلم در کن از طرف تهران مخالفت شد.

این عکس با چنین مشخصاتی به شدت در فضای مجازی پرطرفدار شد. آبادانی‌ها اقتباسی از داستان دزد دوچرخه دسیکا بود که به یک خانواده مهاجر آبادانی در تهران منتقل شده بود. انتشار بلیت نمایش فیلم برادران لیلا در جشنواره توسط ترانه علیدوستی در صفحه شخصی‌اش با عکسی از فرهاد اصلانی (سوژه اصلی خیزش زنان سینما علیه آزار جنسی) موج انتقادات را در تهران علیه ترانه علیدوستی برپا می‌کند.

هنگامه قاضیانی سخت‌ترین و شدیدترین واکنش‌ها را دارد. نیلوفر لاری‌پور ترانه‌سرا هم با انتشار تصویر مغازله زن و شوهر جوانی که در حادثه متروپل فوت کرده بودند به ژست‌های شادمانه عوامل فیلم روی فرش قرمز و به‌خصوص ترانه علیدوستی و همین‌طور بوسه محمدزاده و بانو (!) طعنه زده بود.

نکته جالب حضور خانواده عوامل برادران لیلا در فرانسه بود. هومن بهمنش فیلمبردار فیلم با همسرش آمده بود و پیمان معادی هم با همسر و دختر جوانش و نوید هم به همراه همسرش فرشته حسینی. همه هم به شکل قابل توجهی برای حضور جلوی دوربین‌ها هزینه کرده بودند(که البته ربطی به ما ندارد و پول خودشان است به ما چه اصلا) و کلی عکس یادگاری با هم گرفته‌اند که …بگذریم!

شیوه خوش و بش ترانه علیدوستی با مسئولان کن و دست دادن او با آنها هم نشان می‌داد که از سد ملاحظاتی که زمانی موجب شد لیلا حاتمی به عنوان داور جشنواره کن بیانیه عذرخواهی و توضیح منتشر کند عبور کرده‌اند‌. فیلم که پخش می‌شود طبق معمول تصاویر متعددی از دست زدن‌های تماشاگران فیلم در فضای مجازی وایرال شد. سعید روستایی جوان که میکروفن را دردست می‌گیرد و حرف می‌زند. چه می‌گوید؟ از جشنواره کن تعریف می‌کند.

از این‌که فیلمش در این سالن پخش شده و دیده شده ابراز شادمانی می‌کند. یک خبرنگار ایرانی تصاویری برای مجله فیلم امروز ارسال می‌کند و با هیجان از بازخوردهای فیلم می‌گوید و شانس بالایش برای نخل طلا. گزارشی از تحسین فیلم توسط منتقد گاردین و همین طور نشریه دی زایت آلمان منتشر می‌شود. انتظارات بسیار بالا رفته‌اند. گزارش‌های بعدی مربوط به کنفرانس مطبوعاتی است. خبرنگار ایرانی رادیو فردا که پارسال جنجال علیه اصغر فرهادی را کلید زده بود با سوالاتش درباره حضور ترانه علیدوستی در پروژه شهرزاد و همکاری با محمد امامی به سراغ او می‌رود. ترانه عبرت گرفته از ماجرای فرهادی،‌ از پشیمانی خود می‌گوید و این که اشتباه کرده است و باید بیشتر دقت می‌کرده.

خبرنگار رادیو فردا هم دیگر چندان پاپی بقیه ماجرا نمی‌شود که مثلا روستایی با سعید ملکان کار کرده و ملکان با سازمان اوج در فیلم تنگه ابوقریب همکاری کرده و …از این جور مکاشفه‌ها. ترانه علیدوستی به زندانیان زن قرچک و مشکلات زنان در ایران هم اشاره می‌کند. کنفرانس مطبوعاتی درآرامش و صلح و صفا به پایان می‌رسد. ترانه علیدوستی در عرض چند ساعت دومین ابراز پشیمانی خود را هم وایرال می‌کند و از انتشار عکس فرهاد اصلانی عذر می‌خواهد. این عذرخواهی بلافاصله از سوی همکارانش در حرکت هشتصد زن مورد استقبال قرار می‌گیرد و خانم‌ها میرشمسی و غزاله معتمد و البته هانیه توسلی او را تشویق می‌کنند.

روز بعد اوضاع کمی ناامیدکننده پیش می‌رود. جدول امتیازدهی منتقدان منتشر می‌شود و فیلم برادران لیلا میانگین امتیازمتوسط ۲٫۳ را دریافت می‌کند. در جایگاه یازدهم که آن را هم با دو فیلم دیگر شریک است و البته فیلم‌های کارگردان‌هایی مثل کلر دنی، ‌آرنو دپلشن و هیروکازو کوریدا امتیازات کمتری از او دریافت کرده‌اند. سال پیش فیلم فرهادی امتیاز ۲٫۶ دریافت کرده بود.

انتقاداتی می‌شود که چرا عوامل فیلم مراعات حادثه آبادان را نکرده‌اند. برنامه عکاسی در کنار ساحل ادامه پیدا می‌کند و بازیگرها با لباس‌های غیررسمی در جلوی دوربین عکاس‌ها ظاهر می‌شوند. پوشش جنجالی ترانه علیدوستی، کت وشلوار صورتی با خط‌های سیاه و کراوات سیاه است که خب واکنش افکار عمومی چندان به آن مثبت نبوده است. در واقع به شدت منفی بوده است. این برای ترانه علیدوستی که به تیزهوشی و سلیقه در لباس و گفتار مشهور بوده تکان‌دهنده است.

چهره او در عکاسی‌های روز سوم یعنی صبح جمعه، دیگر نشانه‌ای از شادی و شعف دو روز اول را ندارد. در ظهر جمعه صفحه منتسب به کتایون ریاحی در اینستاگرام تصویری از سعید پورصمیمی منتشر می‌کند و او را هم به متهمان مدنظر حرکت هشتصد زن اضافه می‌کند.
امشب و ساعاتی قبل از فینال اروپا جوایز کن اهدا می‌شود. برادران لیلا شانس خاص خود را دارد. سال پیش تیتان فیلم خانم دوکورنو در جدول رده‌بندی منتقدان در جای نوزدهم بود اما نخل طلا برد.

یادمان باشد اصغر فرهادی جزو هیات داوران است و یک شرکت پخش بسیار قدرتمند فرانسوی هم پشتیبان فیلم. پس فیلم روستایی به رغم امتیاز ۲٫۳ از منتقدان هنوز شانس دریافت جایزه را دارد. نخل طلا شاید نه اما جوایز ویژه هیات داوران،‌جایزه کارگردانی و یا جایزه فیلمنامه و البته محتمل‌تر از همه جایزه بهترین بازیگر زن به ترانه علیدوستی که اتفاقا بازی‌اش مورد توجه منتقدان قرار گرفته بود.

ترانه در چهار فیلم اصغر فرهادی بازی کرده است و همه از رابطه گرم این دو نفر مطلع هستند. اگر ترانه با دست خالی از کن برگردد می‌تواند جشنواره امسال را به عنوان یکی از معدود شکست‌های دوران حرفه‌ای خود ثبت کند. هرچند که امیدواریم با دست پر از کن برگردد. سعید روستایی هم اگر جایزه‌ای بگیرد،‌ در سومین فیلم خود به جایگاهی غیرقابل باور در مسیر حرفه‌ای خود قدم گذاشته است.

کدخبر: ۴۵۸۵۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر