کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۴۲۹۳
تاریخ خبر:

سه روایت ‌درباه افزایش حقوق بازنشستگان کشوری‌‌ ‌

زوزنامه هفت صبح | دیروز روز نسبتا خوبی برای بازنشستگان بود. بازنشستگان لشکری شب قبل از آن نشسته بودند پای صحبت‌های رئیس سازمان بازنشستگان لشکری و روز بعد از آن اعلام شد که حقوق بازنشستگان کشوری نیز همسان شده و در این همسان‌سازی افزایش حقوق دست‌کم ۴۵درصدی نیز صورت گرفته است. سه روایت رسمی در این زمینه را بخوانید.

*** سخنگوی دولت: تا پایان مهر پرداخت می‌کنیم
سخنگوی دولت دیروز در پاسخ به سوالی درباره عدم همسان‌سازی حقوق برخی از بازنشستگان درمهرماه با اشاره به صحبت‌های نوبخت اظهار داشت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در فیش‌های حقوقی آنها اعمال شده و حتما تا پایان مهرماه به آنها پرداخت خواهد شد.

وی یادآور شد: تاکنون سرجمع حدود ۸۰درصد طی دو مرحله فروردین و مهر به حداقل‌ها اضافه شده است، از آنجایی که این همسان‌سازی پلکانی صورت می‌گیرد ممکن است این مقدار به سطح‌بالایی‌ها اضافه نشود. ممکن است برای کسی که در سطح بالا قرار دارد این سوال پیش آید که برای وی ۷۶درصد اضافه شده یا ۸۰درصد. بنابر این، این همسان‌سازی براساس حداقل‌ها صورت گرفته و قرار است اینها را به هم نزدیک کند.

*** ماجرای افزایش حقوق بازنشستگان کشوری چیست؟
دیروز محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی در صفحه شخصی خود در توئیتر از افزایش ۷۷درصدی حقوق بازنشستگان در سال جاری به طور میانگین خبر داد و نوشت: «الوعده وفا؛ خوشحالم که اعلام کنم در سال جاری حقوق بازنشستگان کشوری عزیز به طور میانگین ۷۷درصد افزایش یافته است.»

اما اکبر افتخاری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری این افزایش حقوق را ۴۵ درصد اعلام کرد. او درباره اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری با هم‌گروه‌های شاغل خودشان به تسنیم گفت: «نخستین مرحله از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری در فروردین‌ماه انجام شد و طرح کامل همسان‌سازی که برابر با ۹۰ درصد حقوق کارکنان شاغل است، در مهرماه انجام می‌شود که مقدمات آن انجام شده و در همین هفته همه احکام صادر شده و از طریق وب‌سایت صندوق بازنشستگی کشوری احکام قابل رویت خواهد بود.» به گفته مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، این مدل همسان‌سازی پایدار است و هرچه در سال‌های آینده حقوق شاغلین افزایش پیدا کند، به همان میزان حقوق بازنشستگان افزایش پیدا می‌کند. (تسنیم)

*** روایت نزدیک از وضعیت بازنشستگان نیروهای مسلح
گزیده سخنان سردار محمدرضا گودرزی، رئیس سازمان بازنشستگان نیروهای مسلح در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در شامگاه روز دوشنبه را به نقل از خبرگزاری صداوسیما بخوانید:
کمترین حقوق بازنشستگان ۳۰‌سال خدمت لشکری چهار و نیم میلیون تومان است. پیش از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان نیروهای مسلح از ابتدای مهر امسال این افراد ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کردند.

مبنای محاسبه افزایش حقوق بازنشستگان بر اساس ۳۰ سال خدمت است یعنی اگر بازنشسته‌ای بیش از ۳۰‌سال خدمت کرده باشد به ازای هر سال دو و نیم درصد به این عدد افزوده می‌شود و اگر کمتر خدمت کرده باشد به ازای هر سال دو و نیم درصد از این حقوق کم می‌شود.‌به حدود یکصد هزار نفر از بازنشستگان وام ۱۰‌میلیون تومانی قرض‌الحسنه پرداخت می‌کنیم البته این تسهیلات به کسانی تعلق می‌گیرد که تاکنون از ما وام نگرفته باشند.‌

برای اشتغال فرزندان بازنشستگان لشکری که کارآفرینی می‌کنند تسهیلات قرض‌الحسنه ۵۰‌میلیون تومانی پیش‌بینی کرده‌ایم.‌همه بازنشستگان لشکری که فرزندانشان ازدواج می‌کنند بدون مراجعه تسهیلات ۱۰‌میلیون تومانی خرید جهیزیه یا کمک ازدواج به حساب آنان واریز می‌شود. این تسهیلات به همه فرزندان بازنشستگان که ازدواج می‌کنند تعلق می‌گیرد.‌تسهیلات درمان و وام جعاله تا سقف ۲۰‌میلیون تومان نیز برای بازنشستگان پیش‌بینی کرده‌ایم.‌

بیمه تکمیلی برای بازنشستگان اختیاری است و سقف آن برای بستری و عمل جراحی ۳۰‌میلیون تومان و برای کارهای درمانگاهی ۳‌میلیون تومان پیش‌بینی شده است.‌بیمه حوادث از ۱۸۰‌میلیون تومان سال گذشته به ۲۵۰‌میلیون تومان افزایش یافته است.‌صندوق بازنشستگی کشوری هم در این برنامه گفته: کسانی که با ۳۰‌سال خدمت و مدرک کارشناسی بازنشست شده‌اند در گروه‌۱۴ قرار می‌گیرند و حقوق آنان ۵‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان است.

کدخبر: ۳۵۴۲۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر