کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۲۶۶۸
تاریخ خبر:

سه «دو قطبی» کرونایی

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | طب سنتی یا پزشکی علمی‌/ ادامه یا تعطیلی شعائر مذهبی‌/ توطئه یا توهم توطئه… نمی‌دانم خاصیت جامعه ایران است یا هر جامعه دیگری نیز این واقعیت را دارد که بتواند با هر بهانه‌ای، یک دوقطبی بسازد و دچار گسست شود. کرونا نیز از این ماجرا مستثنا نیست و در حال حاضر دست‌کم سه دو قطبی سنگین در جامعه ایران بر سر کرونا به وجود آمده است.

* یک: طب سنتی یا پزشکی علمی: نخستین دوقطبی در این زمینه بین افرادی مثل تبریزیان و حامیان پزشکی مدرن به وجود آمده است. تبریزیان که به شکل عجیبی پیش از این اتفاق با سوزاندن کتاب علمی - پزشکی هاریسون، جنجال‌ساز شده بود؛ در این مورد نیز به اظهارنظر پرداخت و با روغن بنفشه بر سر زبان‌ها افتاد. در عین حال توصیه به اسپند و استفاده از گرمی‌جات و … نیز در میان مردم تا دلتان بخواهد رواج داشت. اما از آن سمت، عده‌ای هستند که بسیاری از این توصیه‌ها را نوعی خرافات می‌دانند و حتی به تمسخر آن می‌پردازند.

* دو: ادامه یا تعطیلی شعائر مذهبی: تردیدی نیست که جامعه ایرانی در زمینه مذهب گسست‌های فراوانی دارد. از مذهبی مقید متشرع گرفته تا مذهبیون عرفی و البته افرادی که تقید چندانی ندارند در این جامعه با هم زیست می‌کنند. این افراد با برخورد به کرونا به دو دسته مختلف تقسیم شدند. عده‌ای گفتند برقراری هیات مذهبی یا باز بودن اماکنی مثل حرم‌ها و یا حتی برگزاری اجتماعاتی مثل اعتکاف، زمینه‌ساز شفا است و نباید به خاطر بیماری از آن‌ها خودداری یا آن‌ها را تعطیل کرد.

عده‌ای دیگر اما گفتند که کرونا یک ویروس است و باید با آن برخوردی علمی کرد و خواستار تعطیلی این شعائر و اماکن شدند. این دوقطبی البته در حال تشدید هم هست و همین دیروز، چندین ویدئو از افرادی با ظاهر مذهبی منتشر شد که در حال رفتارهای غیرمتعارفی مثل لیس‌ زدن ضریح امامزادگان هستند.

* سه: توهم توطئه یا توطئه: اگر در توئیتر باشید می‌بینید که طیف مذهبی یا انقلابی این روزها برای سخن گفتن از کرونا، از هشتگ توهم کرونا استفاده می‌کند. به عقیده برخی از اهالی این طیف در خصوص این ویروس بزرگنمایی رسانه‌ای صورت گرفته و حتما آنفلوآنزا ویروس خطرناک‌تری از کرونا است. البته بگذریم از عده‌ای دیگر در همین جماعت و حتی برخی از افراد معتدل‌تر که معتقدند کرونا اساسا نوعی جنگ بیولوژیک است که آمریکا آن را برای ضربه زدن به چین ساخته است.

این عده برخی از رسانه‌نگاران داخلی را نیز به دلیل پرسش‌هایی مثلا از واقعیت آمار کرونا مورد انتقاد قرار می‌دهند و حتی خواستار مبارزه با به قول خودشان ولنگاری موجود در فضای تلگرام و اینستاگرام در این زمینه هستند. (البته جای این سوال وجود دارد که حاکمیت بعد از فیلترینگ تلگرام در مورد این شبکه چه اقدام دیگری باید انجام دهد). در مقابل گروه دیگری هستند که با یادآوری واقعیت‌های کرونا بعضا از ناکارآمدی در زمینه پیشگیری و کنترل این بیماری انتقادهای تندی می‌کنند.

کدخبر: ۳۱۲۶۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر