کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۹۸۴
تاریخ خبر:

سه دلیل‌ رکوردشکنی روغن در بازار خوراکی‌

روزنامه هفت صبح | روغن با تورم ۹۹درصدی،بیشترین گرانی را در بین محصولات خوراکی به نام خود ثبت کرده است.حاشیه‌های گرانی و کمیابی روغن محدود به روزهای اخیر نیست و چند ماهی می‌شود این کالای اساسی کلی خبرساز شده است.قیمت روغن مایع در بطری‌های متوسط ۹۰۰گرمی در بازار به حدود ۹هزار و ۷۰۰تومان رسیده و شرایط برای روغن جامد عجیب‌تر است.حلب‌های پنج کیلویی روغن نیمه‌جامد در بازار با قیمتی حدود ۷۰هزار تومان فروخته می‌شود.

اولین دلیل گرانی روغن در بازار مربوط به خارج از مرزهاست.عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید حدود ۷۰ تا ۸۰درصد روغن خام کشور وارداتی است. در ماه‌های اخیر تولید جهانی روغن به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده. موردی که باعث شده قیمت روغن پالم از ۶۰۰یورو به ۹۰۰یورو در تن افزایش داشته باشد.

همچنین هر تن روغن آفتابگردان از ۷۰۰یورو به هزار و ۳۰۰یورو رسیده است. دومین دلیل برای گرانی روغن از زبان رئیس انجمن صنایع روغن نباتی کشور مطرح شده. ابوالحسن خلیلی می‌گوید خرید روغن جامد مشکوک است و احتمال احتکار وجود دارد. به گفته خلیلی نیاز هر ماه بازار ۱۳۰هزار تن روغن است اما در آذرماه ۴۰هزار تن روغن بیشتر تولید و توزیع شده است.

از طرف دیگر قبادی، معاون وزارت صمت می‌گوید در حال حاضر میانگین مصرف ماهانه روغن خام در کشور حدود ۱۵۰هزار تن است، ما حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰هزار تن روغن به کارخانه‌جات تزریق می‌کنیم،اما متأسفانه جو روانی ایجادشده در ماه‌های گذشته هنوز هم در بازار احساس می‌شود. این جو روانی باعث شده مقداری از خرید‌ها و احتکار‌ها خانگی شود. سومین دلیل مطرح شده برای گرانی روغن،کاهش تولید آن است.

آنطور که گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولید کالاهای صنعتی و معدنی نشان می‌دهد امسال تا پایان دی‌ماه حدود یک میلیون و ۲۱۵هزار تن روغن نباتی در کشور تولید شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸٫۶درصد کاهش داشته است. گرانی و کمیابی روغن خبرهای عجیب و غریبی به همراه دارد. مشاهدات میدانی از کمبود روغن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای حکایت دارد.گفته می‌شود در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها، روغن در کنار دیگر کالاها عرضه می‌شود.به طوری که برای خرید روغن باید حتما رب گوجه فرنگی هم بخرید.

برخی از فروش روغن با کد ملی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبر داده و می‌گویند در این فروشگاه‌ها هرکس تنها می‌تواند یک بطری روغن بخرد و عملا روغن سهمیه‌بندی شده است.همچنین تجارت نیوز در گزارشی از پیش‌فروش روغن برای سال ۱۴۰۰ خبر داده.در این گزارش عجیب آمده فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تهران برای فروش روغن جامد نام‌نویسی می‌کنند. متولی یکی از فروشگاه‌ها نام متقاضیان را به همراه شماره تلفن همراه در دفترشان ثبت‌نام می‌کند و به برخی می‌گوید که نوبت‌شان بعد از سال ۱۴۰۰ است.

کدخبر: ۳۷۵۹۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560768768

    حتی پیش پا افتاده ترین مایحتاج مردم رو ب خاطر بی لیاقتی و فساد نمیتونین تامین کنی ین