کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۱۱۷
تاریخ خبر:

سه خودروی نارنجی‌ طرد شده از ‌بازار

روزنامه هفت صبح | ‌بازار خودروی ایران در همه ۱۰۰ سالی که از عمرش گذشته با رنگ‌ها میانه خوبی نداشته است. اتومبیل سفرا، وزرا، ورزشکاران، چهره‌های مطرح و سیاستمداران را که ببینید، به این نکته پی می‌برید که سفید و سیاه در اکثر موارد رنگ موردعلاقه خریداران ایرانی بوده است. از دهه ۷۰ به این‌سو که تکنولوژی رنگ پیشرفت حیرت‌انگیزی را تجربه کرد و طیف‌های تازه‌ای از رنگ‌های سیر، متالیک و ساده امکان نشستن روی بدنه خودروها را پیدا کردند، اندکی در این وضعیت تغییر ایجاد شد.

بااین‌حال حتی در قرن ۲۱ هم که اوج تنوع را می‌شود در تولید و سفارش خودرو دید، بازار ایران زیاد از رنگ‌های خاص استقبال نمی‌کند. نارنجی هم به عنوان رنگی که نه جایی در فرهنگ ایرانی داشته و نه به مد روز بدل شده، کمترین استقبال را از سوی خریداران داشته است. بااین‌حال برخی شرکت‌های خارجی یا تولیدکنندگان داخلی گاهی دست به تولید نمونه‌هایی از محصولاتشان با رنگ نارنجی زده‌اند که از بین آنها پراید از همه مشهورتر است. اینجا سراغ سه خودروی خاص رفته‌ایم که با رنگ نارنجی وارد بازار ایران شده و در اغلب موارد شکست خورده اند؛ خودروهایی که در اغلب موارد به یک وصله نچسب در بازار کارکرده‌ها بدل شدند. سرنوشت غم‌انگیز این سه خودرو را بخوانید.

*** دوو ماتیز - رنگ نارنجی غروب
احتمالا کمتر خودرویی در ۳۰ سال گذشته وجود دارد که به اندازه ماتیز محصول شهری دوو در طیف وسیعی از رنگ‌ها به بازار عرضه شده باشد. این خودروی موفق و محبوب که هنوز هم می‌توان ردی از انواع آن را در بازار خودرو پیدا کرد، در نمونه‌های نارنجی‌رنگ به‌شدت کمیاب است و این به دلیل عدم استقبال از رنگ نارنجی است.

اساسا با اینکه رنگ نارنجی دوو ماتیز بسیار تیره و نزدیک به قرمز آتشین است، اما کمتر کسی در سال‌های دهه ۸۰ حاضر بود چنین رنگ خاصی را برای خودروی خود انتخاب کند. این در حالی بود که رنگ‌های طیف قهوه‌ای، خاکستری، سبز، آبی و قرمز ماتیز نه‌تنها به خوبی فروش می‌رفتند که جلوه خوبی هم داشتند. امروزه می‌توان ماتیز را با بهایی در محدوده ۴۰ تا ۷۰ میلیون تومان در بازار خریداری کرد.

*** ب.ام.و ۵۳۰i - رنگ نارنجی آتشین
اساسا این نسل از سری۵ ب.ام.و با چنین رنگی تولید نشده است و گویا مالک خوش‌ذوق خودرو آن را با هزینه شخصی به این رنگ درآورده است. سری۵ که سدان متوسط و نیمه‌لوکس شرکت ب.ام.و است، در این نسل فروش حیرت‌انگیزی را در ایران تجربه کرد و در زمانی کوتاه به‌شدت در کشور محبوبیت یافت.

بااین‌حال دیدن سری۵ با این رنگ نه‌تنها معمول نیست که خوشایند هم نیست و اساسا رنگ روی بدنه ننشسته است. درواقع اگر رنگ نارنجی روی دو خودروی قبلی نشسته، اما در ایران محبوبیت ندارد، از ابتدا ب.ام.و تمایلی به تولید سری۵ نارنجی نداشته است. حق هم داشته. سدانی که امروزه بیش از ۱ میلیارد تومان قیمت دارد، ابدا با این رنگ شوقی در خریداران متمول برنمی‌انگیزد و مشکی و سفید و نقره‌ای و قرمز بیشتر به بدنه‌اش می‌آید.

*** لکسوس NX200t - رنگ نارنجی مروارید گداخته
رنگ نارنجی به لکسوس ان‌ایکس نمی‌آید. واقعا باید این ادعا را بی‌کم‌وکاست پذیرفت. درواقع ان‌ایکس اصلا در این لباس انصافا قابل هضم نیست. گرچه خطوط تیز و درهم این سامورایی ژاپنی در کنار رنگ نارنجی جیغ بدنه، به ما یادآوری می‌کند که با مبارزی خشن طرفیم، اما برای کسانی که پشت فرمان این خودرو می‌نشینند، فقط تعجب عابران و انگشت‌نما شدن در جمع دوستان را به بار می‌آورد.

بی‌دلیل هم نیست که برخی رسانه‌های خودرویی از عدم فروش این نمونه خاص از لکسوس گزارش می‌دهند. این‌همه زرق‌وبرق تنها در حکم سس اضافه روی یک ساندویچ مرغ است. بهای این خودروی ژاپنی در حالی به ورای ۳ میلیارد تومان رسیده که اغلب خریداران، این لکسوس را با رنگ نقره‌ای سیر، مشکی، سفید و حتی
خاکستری می‌پسندند.

توضیحات

ب.ام.و 530i - رنگ نارنجی آتشین

توضیحات

دوو ماتیز - رنگ نارنجی غروب

توضیحات

لکسوس NX200t - رنگ نارنجی مروارید گداخته

کدخبر: ۳۵۳۱۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر