کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۱۷۹۸
تاریخ خبر:

سه ایرانی در صف مهاجرت اجباری به رواندا

روزنامه هفت صبح | «یا به وطنتان برگردید یا به جای انگلیس به رواندا بروید»؛ این پیشنهادی بوده که از حدود ۱۵ روز پیش وزارت کشور بریتانیا جلوی پای پناهجویان گذاشت؛ البته نه همه آنها بلکه فقط پناهجویانی که جواب درخواست پناهندگی‌شان رد شده و دیگر اجازه اقامت در این کشور را ندارند. آنچه رسانه‌های فارسی زبان انگلیس از آن اطمینان دارند این است که در گروه اولی که امروز قرار است به شرق آفریقا فرستاده شوند حداقل سه ایرانی وجود دارد.

اولین گروه از پناهجویان قرار است امروز، روز سه‌شنبه، چهاردهم ژوئن، به روآندا فرستاده شوند. بریتانیا گفته که این افراد می‌توانند به رواندا درخواست پناهندگی‌ دهند و در این مدت کمک هزینه و مسکن دریافت کنند. اگر با درخواست‌شان موافقت شود می‌توانند تا پنج سال در رواندا بمانند و به آنها اجازه کار و تحصیل داده خواهد شد. با این حال این پیشنهاد خیلی گزینه مطلوبی برای پناهنده‌ها نبوده. رواندا کشوری در شرق آفریقاست که ۱۲میلیون نفر جمعیت دارد.

نام کلمه رواندا بیش از هر چیزی به قتل عامی که سال ۱۹۹۴ میلادی در این کشور رخ داد پیوند خورده است. رواندا قبل از جنگ جهانی دوم، مستعمره آلمان بود. بعد از آن به بلژیک واگذار و سال ۱۹۶۲ از این کشور هم جدا شد. این قتل عام در واقع یک جنگ داخلی بین دو قبیله این کشور بود که در آن ۸۰۰ هزار نفر از افراد یک قبیله در اقلیت، جان باختند. حالا جالب اینکه پس از نسل‌کشی رواندا، مردم این کشور بیش از پیش به انتخاب زنان گرایش پیدا کرده‌اند.

به همین خاطر هم رواندا نخستین کشور جهان است که اکثریت نمایندگان مجلس آن از زنان تشکیل شده‌است اما این باعث نشده که فراموش کنیم رواندا در لیست سازمان ملل، جزو ۲۵ کشور فقیر دنیاست. رواندا پیش از این هم مقصد بسیاری از پناهنده‌های کشورهای دیگر، به خصوص از مبدا کنگو، افغانستان و لیبی بوده است. روزنامه گاردین اخیرا گزارش داده که ملیت این پناهجویان بریتانیا را افراد سوری، سودانی، افغان، اریتره‌ای، ایرانی و عراقی تشکیل می‌دهد.

اولین ایرانی که از مسیر رواندا برگشت
در بین آنهایی که قرار است در اولین پرواز به رواندا برگردند، ابتدا نام یک پناهجوی ایرانی هم وجود داشت که ماه پیش وقتی قصد ورود به بریتانیا را داشت بازداشت شد. این پناهنده چند روز پیش خبر داد که نام او هم در بین اولین گروه پناهجویان مسافر رواندا وجود داشته. بی‌بی‌سی فارسی نامه اخراج این فرد را تایید کرده و درباره سفر او اینطور نوشته بود که او با پرواز مستقیم در روز چهاردهم ژوئن به کیگالی پایتخت رواندا فرستاده می‌شود.

در این نامه آمده بود که پناهجویان حق اعتراض و تجدیدنظر ندارند. چهار روز پیش این پناهجو روایت کرده بود که ماموران در بازداشتگاه قصد داشتند به این پناهجو قرص ضدمالاریا بدهند تا برای سفر به رواندا آماده شود، اما او از خوردن قرص خودداری کرده و به ماموران بریتانیایی گفته بود که «فقط می‌توانید جنازه‌ام را به رواندا بفرستید.» در نهایت سرنوشت این فرد بعد از اعتراض‌های زیاد نهادهای حقوق بشری از بقیه مسافران رواندا جدا می‌شود و پرواز او حداقل به طور موقت به تعویق می‌افتد.

این پناهنده زمان حضور در بازداشتگاه موقتی در فرودگاه گتویک در جنوب لندن با بی‌بی‌سی فارسی مصاحبه‌ای داشت و در آن گفته بود پاییز ۲۰۲۱ به ترکیه آمده و بعد از ۱۴ماه زندگی در ترکیه ماه پیش خود را به بریتانیا رسانده بود. به غیر از این پناهجوی ایرانی که توانسته پرواز خود را به تعویق بیاندازد، در بین مسافران رواندا نوجوانانی از ملیت‌های دیگر حضور داشتند که سرنوشت آنها هم مانند پناهجوی ایرانی بعد از مداخله وکلایشان تغییر کرده و در بریتانیا خواهند ماند. گزارش بی‌بی‌سی فارسی نشان‌دهنده این است که سه ایرانی دیگر در بین مسافران رواندا حضور دارند اما از مشخصات آنها اطلاعات دیگری در دسترس نیست.

مسیر ایرانیان به بریتانیا
در بین پناهجویان بریتانیا، ایرانیان زیادی وجود دارند که هر کدام به انتظار نوبت خودشان هستند. برخی از آنها از ترکیه، بوسنی، یونان و فرانسه مسافت زیادی را طی کرده، در کمپ‌ها و جنگل و خیابان مانده یا از کمپ‌های اجباری فرار کرده‌اند تا خودشان را به بریتانیا برسانند. این مسیری است که معمولا اغلب آنها برای رسیدن به انگلیس طی می‌کنند. با این حال تصویب این برنامه در دولت بریتانیا بسیاری از آنها را برای حرکت به سوی جنوب انگلیس منصرف کرده است.

آنها قرار بود سال پیش از کانال مانش در فصل زمستان به شهرهای جنوبی انگلیس برسند که بعد از شنیدن خبر مصوبه دولت بریتانیا، تصمیم خود را عوض کردند. اینطور که دولت بریتانیا اعلام کرده این سیاست‌ها را برای مبارزه با قاچاق انسان اجرا می‌کند و شامل افرادی می‌شود که این سه شرط را داشته باشند: از ۱۱ دی ماه ۱۴۰۰ به این کشور رسیده باشند، درخواست پناهندگی‌شان رد شده است و برای اینکه به بریتانیا برسند به صورت مجردی با قایق‌های کوچک از کانال مانش عبور کرده‌اند.

اگر ماجرای مرگ یک خانواده پنج نفره کردستانی را در این کانال به خاطر داشته باشید، احتمالا باید بدانید که مانش تنگه‌ای در شمال فرانسه و جنوب انگلیس است که یکی از پر رفت‌وآمدترین آبراه‌های جهان محسوب می‌شود و با وجود خطرات زیادی که رفت و آمد در آن به دنبال دارد، بخش زیادی از پناهندگان در قایق‌های بادی کوچک از این مسیر خودشان را به بریتانیا می‌رسانند. مسیری که برای رسیدن به آن حالا باید علاوه بر خطر غرق شدن در اقیانوس، دزدیده شدن پول‌هایشان، درگیری با قاچاقچیان و بیماری با تهدید مهاجرت اجباری به رواندا هم مواجه شوند.

مخالفت بی‌تاثیر با پروژه رواندا
جمعه هفته گذشته بقیه پناهجویانی که به رواندا فرستاده می‌شوند دست به اعتصاب غذا زدند. به غیر از آنها و نهادهای حقوق بشری، حتی شاهزاده چارلز هم مخالف این تصمیم دولت بوریس جانسون بوده. اما سه روز پیش دادگاه عالی بریتانیا اجازه این کار را به دولت انگلیس داده است. نکته دیگر این که کنترل مرزها، یکی از وعده وعیدهای استراتژیک بوریس جانسون برای جلب نظر مردم کشورش به برگزیت و خروج این کشور از اتحادیه اروپا بود که نشان می‌دهد امروز به هیچ وجه از تصمیمش برنخواهد گشت.

کدخبر: ۴۶۱۷۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر