کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۷۸۵
تاریخ خبر:

سهم کشتارکن‌ها از بی‌نظمی بازار مرغ کشور

روزنامه هفت صبح | تا امروز ۲۸ دلال مرغ بازداشت شده‌اند. تا پانزدهم فروردین این تعداد ۲۰ نفر بود که روز گذشته هشت نفر دیگر هم به آنها اضافه شدند. یکی از این بازداشت‌شده‌ها رئیس اتحادیه مرغ ایران‌شهر است. همین روز شنبه ویدئویی از حمله به مرغداری نیکشهر در ۱۷۰ کیلومتری ایرانشهر هم منتشر شده بود.

با اینکه بعدا رئیس سازمان جهاد سازندگی این شهرستان توضیح داده بود که این فیلم یک جوسازی بوده، اما ممکن است بازداشت رئیس اتحادیه مرغ ایرانشهر بی‌ربط به ماجرای نیکشهر نباشد. هرچه که باشد، این روزها سیستم توزیع مرغ حسابی دست‌به‌عصا راه می‌رود؛ این را از صف‌های طولانی مرغ می‌توان فهمید که اوضاع هنوز کاملا مدیریت نشده.

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی خیلی مفصل به هفت صبح توضیح می‌دهد که این بی‌نظمی مرغ‌ها در کشور از کجا می‌آید؟ او می‌گوید بخش زیادی از این اتفاق‌ها به‌خاطر کشتارکن‌ها رخ داده. حالا کشتارکن کیست؟ مرغ‌ها وقتی که از مرغداری خریده می‌شوند، دیگر در کنترل مرغدار نیستند.

یک نفر آنها را به کشتارگاه می‌برد و بعد از اینکه در کشتارگاه مرغ کشته می‌شود، آن را توزیع می‌کند. این افراد دلالان کشتارکن هستند که کارشان با رئیس کشتارگاه و مرغدار فرق دارد. وقتی که روی توزیع بازار کنترلی نباشد، این افراد می‌توانند بازار را تحت‌تاثیر خود دستکاری کنند؛ مثلا دو شب مرغ نخرند، مرغ را به فروشنده دست‌ دوم و سوم بفروشند و خلاصه با این کارها بازار را در تنگنا قرار دهند.

یوسفی می‌گوید در این بازار امروزی مرغ همه می‌خواهند نفع خودشان را ببرند؛ از جمله همین کشتارکن‌ها. آنها همان افرادی هستند که تا دو ماه قبل مرغ را کیلویی ۲۰۰، ۵۰۰ و هزار تومان می‌خریدند، اما الان این کار را با ۲۴ هزار تومان انجام می‌دهند. علاوه‌براین صف‌های طولانی مرغ و بازداشت دلالان دلیل دیگری هم دارد.

مثلا یکی از آنها این است که اتفاق‌های مختلفی در این چندماه باعث شده که برای مرغداران صرف نداشته باشد که مرغ‌هایشان را با کیلویی ۲۴ هزار تومان هم بفروشند. می‌توان حدس زد این ۲۸ نفر که به اسم دلال تا امروز بازداشت شده‌اند، یا افرادی بوده‌اند که حاضر به فروش مرغ‌های خود با این قیمت نمی‌شدند یا همان کشتارکن‌ها بوده‌اند.

کشتارکن‌ها معمولا از خودشان هویت صنفی ندارند و به محض اینکه تقاضا بالا می‌رود، مرغ‌ را گرا‌ن‌تر به بازار عرضه می‌کنند. شاید از خودتان بپرسید که این صف‌ها چرا فقط مقابل بعضی از ‌مرغ‌فروشی‌ها تشکیل می‌شود؟ دلیلش ارزان‌تر بودن مرغ در فروشگاه‌های عمده است. برخی از مرغ‌فروشی‌ها خودشان کشتارگاه دارند و در حجم بالا مرغ می‌فروشند.

درنتیجه آنها می‌توانند با سود کمتری مرغ را عرضه کنند، اما مغازه‌داری که روزی ۲۰۰ کیلو فروش دارد، باید هزینه دخل‌وخرج مغازه را با همین ۲۰۰ کیلوگرم فروش روزانه بپردازد. به همین دلیل قیمت آنها با فروشگاه‌های عمده متفاوت است و کسی برای مرغ‌های مغازه دست‌وپا نمی‌شکند.

کدخبر: ۳۸۱۷۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر