کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۵۹۳۳
تاریخ خبر:

سهم ناچیز جوانان در تلفات کرونا

روزنامه هفت ‌صبح | چندماه پیش نتیجه یک پژوهش بزرگ در نشریه پزشکی لنست منتشر شد که در آن به تاثیرگذاری اقدامات مختلف دولت‌ها بر کنترل مرگ‌ومیر ناشی از کرونا می‌پرداخت. جالب اینکه جلوگیری از دورهمی‌های کوچک و خانوادگی یکی از راهکارهای بسیار موثر بود، حتی موثرتر از محدودسازی کسب‌وکارها.

در همان گزارش توضیح داده شده بود که محدود کردن دورهمی‌ها به معنی ابتلای کمتر افراد مسن خواهد بود، چون بسیاری از جوان‌ها با حضور بیشتر در بیرون از خانه احتمال ابتلای بیشتری دارند، اما خیلی از آنها ناقلان بی‌سروصدا هستند و با سر زدن به افرادی که سن بیشتری دارند آنها را در معرض خطر جدی قرار می‌دهند.

مرور رده سنی قربانیان کرونا در کشورهای مختلف هم ثابت می‌کند که افرادی که سن بیشتری دارند تا چه اندازه بیشتر از جوان‌ها در خطر هستند. مجموع تعداد فوتی‌های آلمانی‌های ناشی از کرونا در چهار ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۱ حدود ۷۷هزار نفر بوده که خب رقم تکان‌دهنده‌ای است.

اما نکته جالب‌تر آنکه ۷۲هزار نفر از این تعداد بالای ۶۰سال سن داشته‌اند. آلمان در چندماه گذشته تنها ۱۲ فوتی زیر چهار سال داشته و مجموع فوتی‌های زیر ۴۰سال هم کمتر از ۲۵۰ نفر بوده است یعنی حدود ۳/۰ درصد (کمتر از یک‌سوم یک درصد!) از تلفات کل که عدد بسیار کوچکی است.

وضعیت در آمریکا هم دقیقا به همین شکل است؛نمودار تعداد فوتی‌ها در طول ماجرای کرونا یعنی طی ۱۵ ماه، ۵۴۶ هزار نفر بوده است و از این عدد حدود ۵۰۰ هزار نفر در سن بالای ۶۰ سال بوده‌اند یعنی بالای ۹۰ درصد از متوفیان. و کمتر از ۸هزار نفر زیر ۳۹سال داشته‌اند و مجموع فوتی‌های زیر ۱۷سال ۲۵۸ نفر بوده است.

درمجموع گستره آمار و درصدها بسیار شبیه آلمان است، با توجه به اینکه آمریکا کشور جوان‌تری است.وقتی به آمارهای مربوط به فرانسه هم نگاه می‌کنیم، وضعیت کاملا مشابهی می‌بینیم؛ اینکه بیشتر از ۷۵ درصد فوتی‌ها را کسانی تشکیل می‌دهند که بیشتر از ۷۵سال دارند و تعداد فوتی‌های زیر ۴۴سال کمتر از نیم‌درصد و آنقدر کم است که توضیح داده شده که به صفر میل می‌کند و بهتر است در محاسبات آماری لحاظ نشود.

وقتی بیشتر به بزرگی تعداد فوتی‌های بالای ۷۰ سال در کشورهای مختلف پی می‌بریم که بدانیم آنها در حالی بیشتر از ۷۵درصد فوتی‌ها را به خود اختصاص می‌دهند که مثلا در فرانسه افراد بالای ۷۰ سال، ۷درصد جمعیت و در آلمان نزدیک به ۸درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.در آمریکا نسبت افراد مسن به کل جمعیت از اروپا هم کمتر است و بالای ۷۰ساله‌ها نزدیک به ۵درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

یکی دیگر از نکات قابل‌توجهی که در بررسی رده سنی قربانیان کرونا به نظر می‌رسد، این است که انگار «جوان‌کش» بودن نوع جهش‌یافته کرونا که درباره آن هشدارهای زیادی داده می‌شد چندان هم روی آمار فوتی‌ها تاثیر نگذاشته و کماکان آنها که سن کمتری دارند بسیار بیشتر از افراد مسن در امان هستند.

درواقع با توجه به اینکه این آمارها کرونای انگلیسی را هم پوشش داده، کماکان به نظر می‌رسد کهنسالان و پیران به شکل ویژه‌ای مورد هدف این بیماری هستند و قرنطینه جوانان بیشتر باید به لحاظ عدم سرایت این ویروس مرگبار به گروه‌های سنی بالاتر در نظر گرفته شود.
نکته دیگر، تاثیر این آمار روی ازسرگیری فعالیت‌های مربوط به بچه‌هاست.

وقتی رسانه‌های اروپایی را می‌بینیم، به این نتیجه می‌رسیم که اصلا با همین استدلال و با تکیه بر همین آمار کودکستان‌ها و مدارس زودتر از همه فعالیتشان را شروع کردند و هربار آخرین جاهایی بودند که بسته می‌شدند،اما کماکان تاکید بسیار زیادی روی ممنوعیت آمدوشد وجود داشته و هنوز هم در برخی نقاط وجود دارد تا مردم نتوانند در دورهمی‌هایی که با حضور رده‌های سنی مختلف برگزار می‌شود شرکت کنند.

کدخبر: ۳۸۵۹۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر