کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۲۵۲۳۸
تاریخ خبر:

سهم زبان فارسی در اینترنت؛ از عربی و چینی پیشی گرفت

در حالی که تا پیش از این سهم محتوای فارسی در ایران با رقمی کمتر از یک درصد، در رتبه‌های پایین تری نسبت به زبان‌های چینی وعربی که هریک بیش از یک درصد محتوای وب را به خود اختصاص داده بودند، قرار داشت؛ به تازگی و بنا به گفته رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران این سهم طی امسال به ۲ درصد افزایش یافته است.
طبق اعلام رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، سهم زبان فارسی در فضای مجازی اکنون از عربی و چینی پیشی گرفته است. به گزارش ایسنا، رسول سرائیان با بیان این که حضور زبان فارسی در وب یکی از شاخص‌های توسعه در فضای مجازی به شمار می‌رود، اظهار کرد: سال گذشته، حدود ۱.۲ درصد از کل صفحات وب دنیا مختص زبان فارسی بود که این عدد امسال به ۲ درصد افزایش‌یافته به طوری‌که در این حوزه، زبان فارسی از زبان عربی و چینی پیشی گرفته است.

این میزان اگرچه با هدف گذاری انجام شده در برنامه ششم توسعه مبنی بر رسیدن به ۴ درصد کل محتوای فضای مجازی فاصله زیادی دارد، اما بیانگر آن است که اجرای مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای افزایش ۱۰ برابری محتوای فارسی در وب؛ در افزایش این سهم موثر واقع شده است.

اما واقعیتی که نباید آن را نادیده گرفت این است که با وجود سهم بیش از ۵۰ درصدی محتوای انگلیسی در فضای مجازی و به رغم ضریب نفوذ ۵۳ درصدی ایران در دسترسی به اینترنت و ایجاد ۹۸۵ هزارو ۸۶۲ دامنه اینترنتی.ir به نام ایران، سهم زبان و محتوای فارسی در فضای وب بسیار اندک است و همچنان شکاف عمیقی بین محتوای فارسی با محتوا‌هایی نظیر انگلیسی در وب وجود دارد.

در حالی که به عقیده کارشناسان فضای مجازی، ایران با در اختیار داشتن ۵۶ درصد اینترنت خاورمیانه و آسیای غربی حداقل باید ۶ درصد محتوای جهانی وب رادر اختیار داشته باشد. به هرحال افزایش تولید محتوای بومی به زبان فارسی در فضای مجازی اگر چه در سال‌های اخیر همواره از دغدغه‌های مسئولان فناوری اطلاعات وشورای عالی فضای مجازی و وزارت ارشاد بوده است، اما به نظر می‌رسد اجرای این برنامه‌ها باید با سرعت و توجه ویژه‌ای پیش برود تا شکاف موجود بین محتوای فارسی با کل محتوای وب به حداقل برسد.

کدخبر: ۲۲۵۲۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر