کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۵۵۹۹
تاریخ خبر:

سهام‌مان را بفروشیم یا نگه داریم؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ۶۰درصد سرمایه خیلی از سهامداران بورس در دو ماه اخیر از بین رفته است. در شرایط فعلی که از یک طرف بازار تشنه شروع روند نزولی است و از طرف دیگر سرمایه سهامداران در ریزش بازار کاهش پیدا می‌کند، برای هر کدام از سهامداران این سوال وجود دارد که آیا باید سهاممان را بفروشیم و هر چه زودتر جلوی ضرر بیشتر را بگیریم، یا با صبوری در انتظار روند صعودی بمانیم؟

سعی کردیم برای ۱۵نماد پربیننده بورس که بیشترین توجه را به خود جلب کرده‌اند، به این سوال کلیدی پاسخ دهیم. در کنار بررسی وضعیت بنیادی و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال، رفتار سهامداران هر شرکت را هم بررسی کرده‌ایم تا به بهترین جواب برسیم.

* یک: خودرو؛ بفروشیم
یک نماد و این همه نوسان؟ یک روز صف فروش است و روز بعدی صف خرید می‌شود. ایران خودرو یکی از معدود شرکت‌های زیان‌ده و بزرگ بورس است که در یکی دو ماه اخیر خون به دل سهامدارانش کرده. ایران خودرو شاید بتواند با یک صعود چشمگیر بازدهی مناسبی داشته باشد اما مشابه آنچه هفته گذشته اتفاق افتاد، فاصله صف خرید تا صف فروش در این نماد تنها چند ثانیه است. نبود بازارگردان قوی در این نماد ریسک سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد. سابقه خودرو نشان می‌دهد روند صعودی قیمت سهام آن بیشتر از چند روز پایدار نمی‌ماند.

* دو: وبملت؛ نگه داریم
بانک ملت از زمان انتشار دستورالعمل بانک مرکزی درباره افزایش نرخ ارز برای محاسبه دارایی بانک‌ها به یکی از نمادهای فوق‌ ارزنده تبدیل شده. طوری که بعد از انتشار این خبر دائم صف خرید بود اما با ریزش این هفته بورس دوباره به همان قیمت قبل از صعود برگشته. از نظر تکنیکال وبملت کف کانال بولینگر معامله می‌شود، روی روند حمایت RSI قرار گرفته و ابر کومو هم سیگنال خرید صادر کرده است. از نظر بنیادی هم علاوه بر تغییر نرخ ارز برای محاسبه دارایی‌ها، بانک ملت بیشترین سود را در بین بانک‌ها ساخته.

* سه: شپنا؛ نگه داریم
اگر نگاه بلندمدت داشته باشید، شپنا گزینه خوبی برای سهامداری است. این نماد در کوتاه مدت افت و خیز زیادی دارد. یک روز سنگین‌ترین صف خرید برای آن تشکیل می‌شود و فردایش به صف فروش می‌رود. نبود بازارگردان قوی چنین اتفاقاتی را برای شپنا رقم زده است. از نظر بنیادی با کاهش قیمت مواد اولیه، پالایشگاه‌ها آینده روشنی دارند. به خصوص که قیمت سهام شپنا نسبت به نقطه اوج مردادماه تقریبا نصف شده است. از نظر تکنیکال هنوز سیگنال قطعی خرید یا فروش صادر نشده اما برای کسانی که شپنا دارند، فروش در چنین قیمت‌هایی به معنای ارزان‌فروشی است.

* چهار: فولاد؛ نگه داریم
خبر غیرموثق نرخ‌گذاری دستوری برای فولاد در بورس کالا، شرایط را برای نماد شرکت فولاد مبارکه خراب کرده است. این نماد حالا به قیمت ابتدای تیرماه برگشته و برای اولین بار در یک سال گذشته، RSI آن به محدوده کمتر از ۳۰رسیده و سیگنال خرید توسط این اندیکاتور در تحلیل تکنیکال صادر شده است. دیروز مجلس آب پاکی را روی دست وزارت صمت ریخت و با مصوبه‌اش نرخ‌گذاری دستوری برای فولاد را لغو کرد. این مورد می‌تواند برای روزهای آینده، شرایط خوبی برای فولاد رقم بزند.

* پنج: فملی؛ نگه داریم
قیمت مس در بازارهای جهانی افزایش چشمگیری داشته. بزرگترین تولید کننده مس ایران طبیعتا تحت تاثیر این افزایش قیمت قرار خواهد گرفت، چراکه فملی محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کند و در این بازار قیمت‌ها با بازار جهانی در ارتباط هستند. گزارش‌های چشمگیر از افزایش درآمد فملی در شهریورماه و تایید افزایش سرمایه توسط حسابرس از دیگر عوامل بنیادی به حساب می‌آید. از نظر تکنیکال قیمت سهام فملی در کف کانال بولینگر قرار دارد و شاخص RSI به محدوده پایین‌تر از ۳۰ رسیده و سیگنال خرید برایش صادر شده است.

* شش: پترول؛ بفروشیم
افزایش قیمت در بازار منفی کار دست پترول داده است. تغییرات قیمت سهام گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان در یک ماه گذشته نشان می‌دهد از آنجا که پترول اصطلاحا سود را پیش‌خور کرده، بعید است در بازار صعودی بتواند با دیگر نمادها پابه‌پا افزایش قیمت پیدا کند. درست مثل اتفاقی که در دو هفته گذشته افتاد. پترول کمترین نسبت قیمت به سود یعنی P/E را دارد اما سود به دست آمده برای پترول سود غیرعملیاتی است و از فروش بخش بزرگی از سهام شرکت به دست آمده و برای همین نمی‌تواند مبنا قرار بگیرد.

* هفت: وتجارت؛ بفروشیم
بررسی امواج الیوت برای وتجارت نشان می‌دهد قیمت سهام این شرکت ممکن است سه بار روند نزولی را تجربه کند. چراکه پنج موج الیوت صعودی برای وتجارت به پایان رسیده و حالا نوبت روند نزولی رسیده است. وتجارت از آن دسته نمادهای بانکی است که عموما وضعیت نوسانی دارد و نمی‌تواند آنطور که باید در رشد بازار همراه باشد. با این وجود وتجارت در روزهای اخیر نشان داده بازارگردان خوبی دارد و تا حد ممکن از تشکیل صف جلوگیری می‌کند. حقوقی‌ها در این نماد اغلب ۳۰درصد معاملات روزانه را برعهده دارند.

* هشت: وبصادر؛ نگه داریم
وبصادر با عرضه وسپهر در بورس کلی پول برای بازارگردانی به دست آورده. اگر اهل بررسی روند معاملات روزانه در نماد وبصادر باشید، هر روز به طور محسوس می‌توانید تحرکات بازارگردان را مشاهده کنید. وبصادر هنوز درباره تاثیر افزایش نرخ ارز در محاسبه دارایی بانک‌ها افشاگری نکرده است و در صورت انتشار اطلاعات مربوط به تاثیر این اتفاق می‌تواند روند صعودی در پیش داشته باشد. از نگاه تکنیکال شاخص RSI وبصادر روی خط روند حمایت قرار دارد. از طرف دیگر قیمت وبصادر به ابر کومو برخورد کرده که نوعی سیگنال خرید به حساب می‌آید.

* ۹: خساپا؛ بفروشیم
خساپا ثابت کرده حتی با صعودی بودن گروه خودرو ممکن است خون به دل سهامدارانش کند. این نماد حتی در بازار متعادل دیروز صف فروش داشت و تمایل برای کاهش قیمت آن زیاد است. حباب قیمت به وجود آمده برای خساپا در نیمه اول سال هنوز به طور کامل تخلیه نشده است. قیمت سهام این شرکت نسبت به ابتدای ۹۹ تا مردادماه تقریبا ۱۰ برابر شد و این روزها با وجود اصلاح بیش از ۶۰درصدی قیمت، همچنان سه برابر قیمت ابتدای سال معامله می‌شود.

* ۱۰: ثشاهد؛ بفروشیم
اگر دنبال ریسک زیاد هستید، ثشاهد شاید گزینه خوبی باشد اما مقایسه پتانسیل رشد آن با ریسک سرمایه‌گذاری نتیجه خوبی ندارد. ثشاهد برای یک ماه تقریبا هر روز در فهرست سنگین‌ترین صفوف فروش قرار داشت. چند روزی است دارد نفس تازه می‌کند اما هنوز روند صعودی برای آن تثبیت نشده و ممکن است صف‌های فروش این نماد دوباره برگردند. تعداد فروشندگان ثشاهد در یک ماه گذشته به حدی بالا بوده که خریداری برای آن پیدا نمی‌شد و با حجم معاملات پایین قیمت پایانی تغییر چندانی پیدا نمی‌کرد.

* ۱۱: شبندر؛ نگه داریم
پالایش نفت بندرعباس ثابت کرده در روزهای خوش بازار بازدهی بهتری نسبت به دیگر نمادهای گروه پالایش دارد. از نظر بنیادی، کاهش قیمت مواد اولیه آینده خوبی برای شرکت پالایش نفت بندرعباس ترسیم کرده است. از نظر تکنیکال قیمت سهام شبندر در حال حاضر کف کانال بولینگر معامله می‌شود. شاخص RSI روی خط روند حمایتی قراردارد و سیگنال خرید برای آن صادر شده است. با این وجود باید توجه داشته باشید که پالایشگاه‌ها هنوز بازارگردان قوی ندارند و روند معاملات آنها با نوسان زیادی همراه است.

* ۱۲: کاما؛ نگه داریم
گروه استخراج کانه‌های فلزی با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه یا اصطلاحا کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، می‌توانند آینده خوبی داشته باشند. کامل در ریزش هفته اخیر ثابت کرده حتی در روزهای منفی کنار سهامدارانش می‌ماند و آنها را در صف فروش رها نمی‌کند. طوری که در این هفته با وجود ریزش شاخص کل بورس، تغییر قیمت چندانی نداشته است. در طرف مقابل در روزهای صعودی کاما از جمله نمادهای سبزرنگ بازار است و با صف خرید بازدهی پنج درصدی نصیب سهامداران می‌کند. P/E کمتر از میانگین گروه، از جمله عوامل بنیادی برای نشان دادن ارزندگی کاما است.

* ۱۳: خگستر؛ بفروشیم
گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو نقش بازارگردانی نمادهای زیرمجموعه ایران خودرو را برعهده گرفته. چنین شرکت‌هایی برای حمایت از سهام اصلی ممکن است با ضرر مواجه شوند و با توجه به روند نزولی خودرو، خگستر از این قاعده مستثنا نیست. این نماد ثابت کرده حتی در روزهای صعودی گروه خودرو نمی‌تواند با دیگر نمادهای هم‌گروه همراه شود و با صف فروش به استقبال روند نزولی می‌رود. حتی در برخی روزها می‌توان خگستر را در فهرست سنگین‌ترین صف‌های فروش مشاهده کرد. اتفاقی که در بازار متعادل دیروز هم برای خگستر تکرار شد.

* ۱۴: وپارس؛ نگه داریم
افزایش نرخ ارز برای محاسبه دارایی بانک‌ها توسط بانک مرکزی روی عملکرد بانک پارسیان هم مثل دیگر بانک‌ها تاثیر مثبت گذاشته. بانک پارسیان با نماد وپارس با صف خرید دیروز خود نشان داد در روزهایی که گروه‌ بانکی نمی‌تواند از زیر بار فشار فروش رها شود، روند صعودی خود را در پیش می‌گیرد. وپارس شهریورماه امسال در روزهای ریزش بازار روند نسبتا صعودی داشت که نشان از ارزندگی سهام این بانک دارد. از نظر تکنیکال، بازگشت وپارس به مدار صعودی بعد از کاهش قیمت در ریزش یک هفته اخیر تایید شده.

* ۱۵: حکشتی؛ نگه داریم
قیمت سهام حکشتی به ابتدای تیرماه برگشته و با توجه به اصلاح چشمگیری که پشت سر گذاشته است، در صورت بازگشت به روند صعودی می‌تواند سود چشمگیری نصیب سهامداران کند. قیمت سهام حکشتی نسبت به نقطه اوج خود در تابستان تقریبا یک سوم شده است. برای کوتاه مدت نباید روی حکشتی حساب باز کرد و شاید زمان خرید آن هنوز فرانرسیده باشد. چراکه حکشتی روزانه در فهرست سنگین‌ترین صف‌های فروش قرار دارد. زیرمجموعه‌های شستا این روزها عموما منتظر بازگشایی نماد مادر هستند. در صورت بازگشایی شستا و پی گرفتن روند صعودی، می‌توان به شرکت‌های زیرمجموعه از جمله حکشتی امیدوار بود.

کدخبر: ۳۵۵۵۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر