کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۲۳۵
تاریخ خبر:

سنگ بزرگ گوچی و مدیران این‌کاره اصفهانی

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | با از دست رفتن چند موقعیت گل عالی در بازی با سایپا و توقف پرسپولیس مقابل این تیم، حالا به نظر می‌‎رسد مسئولان باشگاه پرسپولیس با جدیت بیشتری به دنبال جذب یک مهاجم گلزن و طراز اول هستند تا جای خالی عیسی آل‌کثیر را پر کنند. فعلا مهم‌ترین نامی که مطرح شده رضا قوچان‌نژاد است.

اما جذب مهاجم سابق تیم ملی برای پرسپولیس اصلا کار آسانی نیست. همسر قوچان‌نژاد در هلند فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌ای دارد و بعید است گوچی بتواند او را راضی به تعطیل کردن کسب‌وکارش در هلند و آمدن به ایران کند. مشکل بعدی اما قراردادی است که قوچان‌نژاد با تیم زووله هلند دارد.‌ اگر سال گذشته بود و گوچی بازیکن آزاد بود، پرسپولیس شانس بیشتری برای جذب او داشت.

اما حالا پرسپولیس باید برای به خدمت گرفتن گوچی با مسئولان این باشگاه هم به توافق برسد. اما حتی حل شدن این مشکل هم به معنای قطعی شدن حضور او در پرسپولیس نیست. گوچی برای حضور در پرسپولیس پول زیادی می‌خواهد که به احتمال زیاد باید به صورت دلار یا یورو به او پرداخت شود و این چیزی است که باشگاه‌های ایرانی از آن منع شده‌اند.

گزینه دیگری که به نظر برای پرسپولیس مناسب می‌رسد، دارکو بیدوف است. مهاجم صرب ذوب‌آهن، در نیم‌فصل دوم لیگ نوزدهم به این تیم پیوست و با گل‌های حساسی که زد، از عوامل اصلی بقای این تیم در لیگ برتر بود. او لیگ بیستم را هم خوب شروع کرد و در همان هفته اول زننده هر دو گل تیمش به فولاد بود.

بیدوف البته با ذوب‌آهن قرارداد دارد و این همان مشکلی است که گوچی با زووله دارد، اما درمجموع به نظر می‌رسد جذب او برای پرسپولیسی‌ها کار راحت‌تری باشد. بیدوف همچنین نشان داده که بازیکنی متعهد است و از نظر اخلاقی و شخصیتی هیچ شباهتی به بازیکنی مثل آنتونی استوکس ندارد. البته شاید قرارداد سفت‌وسختی که باشگاه ذوب‌آهن با او بسته در این ماجرا بی‌تاثیر نباشد.

این قراردادهای حرفه‌ای و سفت‌وسخت چیزی است که در فوتبال ایران فقط در تیم‌‎های ذوب‌‎آهن، سپاهان و حتی فولاد خوزستان دیده می‌شود. درست برعکسِ باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال که با قراردادهای ناشیانه و آماتوری خود، حتی راه را برای جدایی و فسخ یک‌طرفه بازیکنان داخلی خود هم باز می‌گذارند، چه برسد به خارجی‌ها! جدایی علی کریمی و چشمی از استقلال و استوکس و ترابی و شجاع از پرسپولیس را به یاد بیاورید و ببینید آیا تا به حال مورد مشابهی در تیم‌های ذوب‌آهن و سپاهان پیش آمده است؟

واقعیت این است که دو باشگاه اصفهانی در سال‌های اخیر همواره با استفاده از مدیران کاربلد و شایسته، هرگز درگیر قراردادهای ترکمانچای با بازیکنان و مربیان خارجی خود نشده‌اند. از سوی دیگر وضعیت مالی خوب این دو باشگاه باعث شده تا بازیکنان و مربیان خارجی با کمال میل به حضور در این دو تیم ادامه دهند. یک مقایسه!

در این یک سالی که دیاباته به استقلال آمده، چندبار خبر نارضایتی او از پرداخت نشدن مطالباتش منتشر شده و خود او چندبار استقلال را تهدید به جدایی و شکایت به فیفا کرده است؟ این اتفاق برای میلیچ هم رخ داده و در پرسپولیس هم همین الان ماریو بودیمیر به فیفا شکایت کرده و رادوشوویچ هم در صف شکایت از پرسپولیس قرار دارد. اما آیا در این چند سال شنیده‌اید که یک بازیکن داخلی یا خارجی سپاهان یا ذوب‌آهن از مشکلات مالی باشگاه و نگرفتن پولش گلایه کند؟

کی‌روش استنلی ۳ سال است که در ذوب‌آهن و سپاهان بازی می‌کند و یک بار هم تهدید به شکایت و جدایی نکرده است. این وضعیت درباره ولادیمیر کومان و البته بازیکنان خارجی سابق این دو تیم هم صدق می‌کند. ماجرا اما فقط وضعیت مالی خوب این دو باشگاه نیست. این دو تیم اصفهانی معمولا بهترین و موفق‌ترین خریدهای خارجی را در میان تیم‌های لیگ برتری دارند.

از دهه‌های پیش که سپاهان، لئون استپانیان و آرمناک پطروسیان را جذب می‌کرد و استقلال امثال اگوستین گیلائوری و رافت قلی‌اف را، بگیرید تا امروز که ذوب‌آهن مارکو بیدوف را جذب می‌کند و پرسپولیس، استوکس یا جونیور براندائو را! مشکل تراکتورِ زنوزی هم همین است. او هم در تیم تحت مالکیتش از مدیران کاربلد استفاده نمی‌کند و نتیجه این می‌شود که تک تک قراردادهای این باشگاه با بازیکنان خارجی، منجر به محکومیت‌های چندصدهزاردلاری تراکتور می‌شود، آن هم به نفع بازیکنانی که حتی یک دقیقه هم برای این تیم بازی نکرده‌اند!

به نظر می‌رسد یکی از دلایل به وجود آمدن چنین وضعیتی، این است که ذوب‌آهن، سپاهان و حتی فولاد خوزستان، زیر نظر وزارتخانه‌های صنعتی قرار دارند و مدیرانی دارند که با سیستم مراودات خارجی و بین‌المللی کاملا آشنا هستند و به زیر و بم قرارداد با طرف خارجی مسلطند. به همین دلیل است که سعید آذری و ذوب‌آهن تنها برندگان تاریخ فوتبال ایران در دادگاه‌های فیفا و CAS هستند.

در مقابل - البته اگر به وزیر ورزش و مدیران انتصابی‌اش در پرسپولیس و استقلال برنمی‌خورد - این دو باشگاه سال‌هاست که با مدیرانی ناکارآمد اداره می‌شوند که حتی در قرارداد بستن با بازیکنان داخلی هم ناشیانه عمل می‌کنند. دقیقا به همین دلیل است که پنجره نقل و انتقالاتی استقلال هنوز بسته است، پنجره پرسپولیس تازه چند روز است که باز شده و البته خطر بسته شدن مجددش با شکایت بودیمیر وجود دارد اما پنجره سپاهان و ذوب‌آهن هرگز تهدید هم نشده است، چه برسد به بسته شدن و محرومیت و محکومیت و کسر امتیاز!

کدخبر: ۳۵۸۲۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر