کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۹۰۹۵
تاریخ خبر:

سنگینی حقوق بازنشستگان روی شانه بورس

روزنامه هفت صبح | سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده که از ماه آینده مبلغی مازاد بر افزایش حقوق قبلی به حساب بازنشستگان این سازمان تحت عنوان متناسب‌سازی حقوق واریز خواهد شد. بنابراین حداقل حقوق واریزی برای یک فرد بازنشسته با ۳۰‌سال سابقه کار از یک‌میلیون و ۵۰۸‌هزار تومان سال پیش به ۲‌میلیون و ۷۵۰‌هزار تومان خواهد رسید.

چند روزی بود که بحث این افزایش حقوق مطرح شده بود اما درمورد منابع آن ابهاماتی وجود داشت که جلوتر درباره آن بحث می‌کنیم. اما چطور شد که اصلا افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی امسال در دو‌مرحله انجام شد؟ تکلیف حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی امسال با اندکی تاخیر نسبت به سال‌های قبل مشخص شد.

درواقع هیات وزیران در جلسه اول تیرماه تازه حقوق مستمری‌بگیران این سازمان در سال جدید را تصویب کرد. ۲۶‌درصد برای حداقل حقوق‌بگیران و برای سایر سطوح درآمدی ۱۵‌درصد به اضافه ۱۶۶‌هزار تومان به حقوق قبلی اضافه شد. به این ترتیب حداقل رقم دریافتی حقوق‌بگیر که پارسال یک‌میلیون و ۵۰۸‌هزار تومان بود، امسال به حدود یک‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان رسیده است.

خب مشخص بود که با این تورم این میزان حقوق کفاف زندگی حداقلی را هم نمی‌دهد. به‌خصوص که میزان حداقل حقوق بازنشستگان تحت پوشش سازمان بازنشستگی کشوری امسال ۲‌میلیون و ۸۵۰‌هزار تومان تعیین شده بود. این ابهام به‌وجود آمد که چطور سازمان بازنشستگی کشوری به‌عنوان یک صندوق ورشکسته که به‌طور کامل به بودجه دولتی متکی است، می‌تواند حقوق بیشتری از سازمان تامین اجتماعی بدهد که ورشکسته نیست و تازه از دولت هم مبلغ هنگفتی طلبکار است؟

به‌هرحال افزایش حقوق قبلی مصوب شد و قرار است با همین حقوق تیرماه مابه‌التفاوت فروردین و اردیبهشت هم به حساب مستمری‌بگیران این سازمان واریز شود. این ماجرا متناسب‌سازی حقوق اما قصه دیگری است. سازمان تامین اجتماعی برای تامین این مبلغ اعلام کرده بود که ماهانه ۱۳۰۰میلیارد تومان نیاز است.

مشخص بود که این مدیران این سازمان معتقدند برای این کار دولت باید بخشی از بدهی خود را تسویه کند. گفته می‌شود مبلغ بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی به بیش از ۲۶۰‌هزار میلیارد تومان رسیده. حالا دولت موافقت کرده که مبلغ ۳۲‌هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی به عنوان رد دیون بدهد تا این مبلغ صرف پرداخت حقوق به بازنشسته‌ها و مستمری‌بگیران شود.

مسئله اما اینجاست که طبق گفته مصطفی سالاری، رئیس سازمان تامین اجتماعی این مبلغ در قالب سهام بعضی شرکت‌‌های قابل قبول و با موافقت هیات وزیران به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده. بنابراین این تصمیم می‌تواند باعث نگرانی فعالان بازار بورس هم بشود. چون اگر قرار باشد سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت حقوق و تامین مالی، این سهام را که حتما از شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز هستند، به فروش برساند باعث ریزش‌ بازار می‌شود.

این اتفاق هم مغایر با سیاست‌های دولت در حمایت از بورس است. مگر اینکه سازمان تامین اجتماعی بخواهد سهام این شرکت‌ها را نگه دارد و روی سود آن‌ها حساب باز کرده باشد. خب برگردیم به همان بحث افزایش حقوق. گفتیم سازمان تامین اجتماعی قصد دارد ۵۰۰‌هزار تومان به حداقل حقوق‌بگیران و تا ۸۰۰‌هزار تومان به سایر سطوح اضافه کند. ضمن اینکه مبلغی هم جداگانه برای برای بن خانوار و مسکن در نظر گرفته شده که هنوز جزئیات آن مشخص نیست. درمجموع اما حداقل حقوق با ۳۰‌سال سابقه به دو‌میلیون و ۷۵۰‌هزار تومان و با ۳۵سال سابقه به سه‌میلیون تومان خواهد رسید.

کدخبر: ۳۳۹۰۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر