کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۹۴۷۹
تاریخ خبر:

سندرم عجیب و غریب هاوانا‌ از کجا ‌آمده؟

روزنامه هفت‌صبح، مهسا مژدهی |‌ یک: سردرد ناگهانی،از دست دادن تعادل و صدای دائم زنگ در گوش، اینها علائم سندرمی عجیب و غریب است که این روزها اسمش را سندرم هاوانا گذاشته‌اند.پنج سال پیش دیپلمات‌هایی که در هاوانا کار می‌کردند با چنین علائمی به طور مشترک روبه‌رو شدند. یک معمای عجیب در مقابل پزشکان قرار گرفت. ماجرا چیست؟ چرا دیپلمات‌های غربی در هاوانا حال خوشی ندارند؟پای یک مسمومیت در میان است؟

* دو: سال ۲۰۱۶ سال بدی برای برخی از کارمندان و دیپلمات‌های آمریکایی بود.بیش از ۵۰نفر سندرم هاوانا را تجربه کرده بودند و ترس ورشان داشته بود.وقتی معلوم شد که بعضی از این افراد آسیب دائمی مغزی را تجربه می‌کنند،ترس و وحشت بیشتر هم شد.سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پنتاگون این علائم را طبیعی ندانستند و جست‌وجو برای پیدا کردن علت اغاز شد.آنها این بیماری‌ها را معلول هدف‌گیری آگاهانه قربانیان دانستند.این ماجراها برای کسانی که دهه‌های۶۰ و ۷۰میلادی را تجربه کرده بودند،خیلی عجیب نمی‌آمد.بر اساس مطالعه‌ای که به سفارش وزارت امور خارجه آمریکا تهیه شد، محتمل‌ترین علت این بیماری «هدف‌گیری» قربانیان با انرژی فرکانس رادیویی بود.

* سه: قربانیان بیماری‌های عجیب‌وغریب برای مدتی در روسیه و هاوانا باقی ماندند.دیپلمات‌ها در خانه‌های امن که با محافظت و احتیاط زندگی می‌کردند،نمی‌توانستند خود را از ماجرا حفظ کنند.اما بعد حتی کار به‌جایی کشید که در نزدیکی کاخ سفید هم فردی با این علائم پیدا شد.خطر از پیش هم جلوتر آمده بود.

* چهار: اولین گزارش این حادثه می‌گوید در سال ۲۰۱۶ بیست‌ویک نفر از پرسنل سفارت آمریکا در کوبا با علامت‌هایی مانند سردرد و وزوز گوش و عدم تعادل و حتی از دست دادن حافظه‌هایشان مواجه شده و آنها را گزارش داده بودند.این ماجرا باعث شد ترامپ که از کوبایی‌ها هیچ خوشش نمی‌آمد، دست به کار شود و نیمی از کارمندان ایالات‌متحده را در این کشور کم کند.او انتقامش از اوباما را در مورد کوبا بر سر همین ماجرا گرفت.اتفاقات بعدی خیلی زود پدیدار شد.

چین و روسیه جاهای بعدی بودند که افسران اطلاعاتی آمریکایی در دام علائم عجیب افتادند. مهم‌ترین چهره‌ای که درگیر شد، افسر ارشد سابق سیا،مارک پلیمرپولوس بود.کسی که در سال ۲۰۱۷ در مسکو علائم مشابهی را از خود نشان داد. با سرگیجه بسیار زیاد و تهوع از خواب پرید و همزمان گوشش هم به وزوز افتاده بود.سردرد و سرگیجه دیگر هرگز او را رها نکرد و همین هم باعث شد در حالی که تازه ۵۰ساله می‌شد مجبور به بازنشستگی شود.

* پنج: ۲۰۱۸ سندرم هاوانا به چین رسید.۱۲ نفر از کارمندان سفارت آمریکا با نشان دادن علائم چین را ترک کردند. ۲۰۱۹ پای سندرم به آمریکا باز شد و یک کارمند کاخ سفید در ویرجینیا دچارش شد.اما وقایع ۲۰۲۰ شگفت انگیزتر بود.در سوریه نیروهای نظامی آمریکا از خود علائمی نشان دادند که با سندرم هاوانا برابری می‌کرد.

* شش: آکادمی‌های ملی علوم، مهندسی و پزشکی در گزارشی برای وزارت خارجه «انرژی فرکانس رادیویی هدفمند و ضربان‌دار» را مسبب این بیماری اعلام کردند.پس از انتشار این گزارش آمریکایی‌ها در مورد این موضوع حساس‌تر شدند.پای سنا وسط کشیده شد و برخی نمایندگان پا را فراتر از دادن اطلاعات کلی گذاشتند.سناتور سوزان کالینز که عضو کمیته اطلاعاتی سنا است، پس از جلسه با مقامات سیا به سی‌ان‌ان گفت:«یک سلاح مرموز که مستقیما به قربانی انرژی شلیک می‌کند در کار است. این قضیه در بعضی موارد باعث آسیب‌دیدگی دائمی مغزی می‌شود.»

* هفت: پنتاگون به روسیه مشکوک است.برای آمریکایی‌ها هنوز جنگ بین روس و آمریکا پابرجاست.پنتاگون در جلساتی که با کنگره داشته مستقیما به روسیه اشاره می‌کند. مسکو اما به این ادعاها هیچ عکس‌العمل ویژه‌ای نشان نداده و زیر بار نمی‌رود. آمریکایی‌ها این اتفاقات را در کنار دخالت در امور داخلی ایالات‌متحده و حملات سایبری اقدامات مسکو در قبال خود می‌دانند.

آنها معتقدند که روس‌ها می‌خواهند بدون آنکه سروصدای زیادی به پا شود دست بالا را بگیرند و آمریکایی‌ها را هم بترسانند.سنا و پنتاگون می‌گویند ترامپ عمدا به تحقیقات بهای زیادی نداد و ماجرا را پیگیری نکرد و دوستی‌اش با پوتین به بی‌تفاوتی در مورد سلامت کارمندان ایالات‌متحده انجامید.اکنون سه مقام فعلی و سابق سیا به پولیتیکو گفته‌اند که کار واحد GRU روسیه باید باشد.اما هنوز ماجرا عجیب است.چین، روسیه و اسرائیل توانایی انجام چنین اقداماتی را دارند.

کدخبر: ۳۸۹۴۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر