کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۴۰۱
تاریخ خبر:

تغییرات قیمت میوه؛ سمفونی نا‌‌کوک ‌موز ‌و ‌‌پرتقال

روزنامه هفت صبح، گروه بازار |‌ قیمت موز در برخی میوه‌فروشی‌ها به ۵۰ تا ۶۰هزار تومان رسیده.البته این قیمت برای انواع درجه یک آن در برخی میوه‌فروشی‌هاست.موزهای ایرانی که اندازه کوچک‌تری دارند با قیمت پایین‌تر و در حدود ۲۸ تا ۳۰هزار تومان فروخته می‌شوند. موز بیچاره حالا بد نام شده و آنطور که گزارش‌های مرکز آمار می‌گوید تقریبا اغلب میوه‌ها در مدت یک‌سال گذشته دو برابر شده‌اند.البته بعضی از آنها کلی مرام به خرج داده و با کمترین تغییر نسبت‌به پارسال به بازار می‌آیند.

باید توجه داشته باشید که قیمت میوه‌ها در شهرهای مختلف و حتی در میوه‌فروشی‌های یک شهر می‌تواند متفاوت باشد.مثلا می‌توان انار را در میدان تره‌بار کیلویی ۱۴هزار تومان خرید اما همین انار در برخی میوه‌فروشی‌ها می‌تواند حدود ۲۵هزار تومان قیمت داشته باشد.در کنارشان اخیرا میوه‌های عجیب و غریبی از آمریکای مرکزی و آفریقای جنوبی و جنوب شرق آسیا پا به میوه‌فروشی‌ها باز کرده‌اند.

قیمت بعضی از آنها درست مثل اسمشان عجیب است و به کیلویی یک میلیون تومان می‌رسد.در این گزارش هرآنچه را باید درباره بازار میوه این روزها بدانیم آورده‌ایم.از خرج ماهانه ۱۲۰هزار تومانی میوه برای هر خانواده تا درآمد ۴۵۰میلیون دلاری صادرات سیب، هندوانه، گوجه، سیب‌زمینی، انگور و هلو که به پول ما حدود ۱۱هزار میلیارد تومان است.

*** افزایش حدود دو برابری قیمت میوه در یک‌سال
گوجه‌فرنگی در میوه‌فروشی‌ها بیشترین وفاداری را به خرج داده. شاید هر چند وقت یک‌بار قیمت گوجه سر به فلک بکشد و دوباره بعد از آن کاهش قیمت پیدا کند اما آنطور که آمارهای رسمی نشان می‌دهد در حال حاضر قیمت گوجه‌فرنگی نسبت‌به مدت مشابه سال قبل تغییر چندانی نداشته.در دی‌ماه میانگین قیمت هر کیلوگرم گوجه در کل کشور حدود هشت هزار و ۲۰۰تومان بوده و پارسال هم با همین قیمت در بازار فروخته می‌شد.

هندوانه در رتبه دوم بیشترین وفاداری قرار دارد.در این یک‌سالی که گذشته هندوانه حدود ۱۳درصد افزایش قیمت پیدا کرده.پارسال این موقع قیمت هر کیلوگرم هندوانه سه هزار و ۵۰۰تومان بود و در آخرین گزارش مرکز آمار به حدود چهار هزار تومان رسیده است.سیب‌زمینی و پیاز هم در این مدت یک‌ساله، حدود ۳۰درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

سیب‌زمینی پارسال تقریبا کیلویی چهار هزار تومان بود و در آخرین به‌روزرسانی قیمت‌ها، به میانگین پنج هزار و ۱۰۰تومان در کل کشور رسیده. در این مدت پیاز از پنج هزار تومان تا شش هزار و ۵۰۰تومان افزایش قیمت داشته است. همچنین قیمت هر کیلوگرم خیار در بازار کل کشور حدود ۱۰هزار تومان است.پارسال این موقع خیار کیلویی شش هزار تومان قیمت داشت و در این مدت حدود ۷۵درصد افزایش قیمت را پشت سر گذاشته است.

اسم موز بین میوه‌ها بد در رفته. این روزها خبرهای مختلفی از قیمت نجومی موز به گوشمان می‌رسد. بعضی از موز کیلویی ۵۰هزار تومان در میوه‌فروشی‌ها صحبت می‌کنند.چند وقتی است میوه‌فروشی‌ها هم مثل دلار سراغ موزهای مختلف رفته‌اند.قبلا وقتی قیمت موز از فروشنده می‌پرسیدیم،یک عدد ثابت به ما می‌گفت اما حالا باید چند دقیقه‌ای صبر کنید تا قیمت انواع موز ایرانی، پاکستانی، برزیلی و … را برایتان تشریح کند. قیمت‌ها بین ۲۸هزار تا ۵۰هزار متفاوت است.

آنهایی که سر و شکلشان را از دست داده و سیاه شده‌اند و بیشتر برای درست کردن شیرموز به کار می‌آیند، قیمت کمتری دارند.هرچند تجربه ثابت کرده شیرین‌ترین موزها همان موزهای کوچک است.آنطور که مرکز آمار می‌گوید، قیمت موز در یک‌سال گذشته حدود ۲٫۴برابر شده و با افزایش ۱۴۰درصدی از کیلویی ۱۴هزار پارسال به حدود ۳۳هزار تومان امسال رسیده است. شاید موز ۳۳هزار تومانی برایتان غیرواقعی به نظر برسد .

اما باید توجه داشته باشید که این رقم میانگین کل کشور و انواع موز موجود در بازار است و طبیعتا نسبت‌به موزهای درجه یک رقم پایین‌تری دارد. همچنین آخرین گزارش مرکز آمار مربوط به میانگین دی‌ماه است و در مدت یکی‌دو هفته‌ای که گذشته قیمت بعضی انواع موز در بازار حالت عجیب‌وغریبی به خود گرفته و در برخی میوه‌فروشی‌ها تا کیلویی ۵۰ یا ۶۰هزار تومان رسیده است.

شاید موز این روزها خیلی خبرساز شده‌باشد اما پرتقال بیشترین افزایش قیمت را در بین میوه‌های مختلف دارد.گزارش‌های مرکز آمار از میانگین قیمت میوه در بازار کل کشور نشان می‌دهد پرتقال پارسال حدود کیلویی پنج هزار و ۳۰۰تومان بوده و امسال با افزایش قیمت ۱۶۰درصدی به حدود ۱۴هزار تومان رسیده است.شاید ۱۴هزار تومان این روزها در میوه‌فروشی رقم بزرگی به حساب نیاید اما اینطور که پیداست پرتقال بیشتر از موز افزایش قیمت را تجربه کرده.

قیمت سیب و لیموترش هر کدام در یک‌سال اخیر تقریبا دو برابر شده‌اند.هرکیلوگرم سیب در حال حاضر به طور میانگین حدود ۱۴هزار تومان است که پارسال این موقع حدود هفت هزار تومان بود. لیموترش هم در این مدت از ۱۰هزار تومان به کیلویی ۲۰هزار تومان رسیده و از نظر میزان افزایش قیمت در کنار سیب ایستاده.اغلب میوه‌ها در این مدت شرایط مشابهی دارند و حتی براساس آمارهای رسمی قیمتشان حدود صددرصد افزایش پیدا کرده. در آخرین به‌روزرسانی مربوط به دی‌ماه، قیمت انار حدود کیلویی ۱۸هزار تومان است.

پارسال این موقع انار در کل کشور به طور میانگین حدود ۹هزار تومان بود. انار هم از آن دسته میوه‌هایی است که انواع مختلف آن تفاوت قیمت زیادی با هم دارند و این رقم یک عدد میانگین بین قیمت‌ انواع انار به حساب می‌آید. مثلا قیمت انار در میوه‌فروشی‌های شمال تهران حدود کیلویی ۲۳هزار تومان است اما در میوه‌فروشی‌های مرکز و جنوب شهر، به غیر از انار ۱۰هزار تومانی آبگیری، انار با قیمت ۱۶هزار تومان فروخته می‌شود.انار در میدان تره‌بار شهرداری‌ها با قیمت کیلویی ۱۴هزار تومان فروخته می‌شود.

*** جمع تازه‌واردها با منگوستین، کیوانا و دراگون
جدیدا اسامی عجیب و غریبی ممکن است در بازار میوه به گوشتان بخورد. نقطه آغازشان شاید آووکادو و میوه کاکتوس بود اما ماجرا همینجا تمام نشد و کار به منگوستین و کیوانا رسید. آووکادو در بین میوه‌های خاص یکی از گران‌ترین‌هاست. هر دانه‌اش حدود ۲۵۰گرم وزن دارد و با قیمت حدود ۸۵هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.

تقریبا می‌توان گفت قیمت هر کیلو آووکادو می‌شود رقمی حدود ۳۴۰هزار تومان.میوه بومی آمریکای مرکزی که بیشتر برای تهیه دسر یا حتی برای لطافت پوست استفاده می‌شود. انواع ایرانی این میوه استوایی که بیشتر مربوط مناطق شمال کشور هستند، ارزان‌تر هستند و دانه‌ای ۶۰هزار تومان قیمت دارند که می‌شود کیلویی حدود ۲۴۰هزار تومان.

دراگون یا میوه اژدها یکی دیگر از میوه‌های خاص در بازار این روزهاست. میوه یک نوع کاکتوس است که بومی مکزیک به حساب می‌آید. آن چیزی که به عنوان میوه کاکتوس می‌شناسیم، کوچک و تو سرخ است اما دراگون‌ها بزرگ و تو سفید هستند و برای همین در میوه‌فروشی‌ها به صورت دانه‌ای و هر کدامشان با قیمت حدود ۱۰۰هزار تومان فروخته می‌شوند. یک میوه دراگون تقریبا ۴۰۰گرم است و این یعنی قیمت هر کیلوگرم آن حدود ۲۵۰هزار تومان در نظر گرفته می‌شود.

کیوانا یا خربزه شاخدار به عنوان میوه بومی آفریقای جنوبی جدیدا راه به میوه‌فروشی‌های ایران باز کرده. ظاهر عجیب و غریبش شبیه طالبی و خربزه کوچک با کلی تیغ است. پوستش شبیه پرتقال و دانه‌هایش مثل خیار است! این میوه آفریقایی در میوه‌فروشی‌ها دانه‌ای ۳۰هزار تومان فروخته می‌شود و هر دانه‌اش ۲۰۰گرم وزن دارد.

منگوستین یا ترگیل یکی از میوه‌های جنوب شرق آسیا و بومی تایلند است. این میوه عجیب که شبیه خرمالو اما بنفش رنگ است، در بسته‌بندی‌هایی با وزن ۱۷۰گرم حدود ۲۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. پیدا کردنش کار ساده‌ای نیست اما به برخی میوه‌فروشی‌ها راه پیدا کرده و قیمت هر کیلوگرم آن حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان است!

*** ماهانه چقدر میوه می‌خوریم؟
هر خانواده ایرانی در ماه رقمی حدود ۱۲۰هزار تومان میوه می‌خرد. این رقم از بررسی داده‌های مرکز آمار از نحوه دخل و خرج خانواده‌ها به دست آمده. بر اساس این گزارش که مربوط به سال ۹۸ است و با در نظر گرفتن نرخ تورم در یک‌سال گذشته می‌توان نتیجه گرفت به طور متوسط میوه سهم کوچکی به اندازه دو درصد از کل هزینه‌های یک خانواده را تشکیل می‌دهد.

آنهایی که تنها زندگی می‌کنند هر ماه حدود ۷۰هزار تومان، خانواده‌های دو نفره هر ماه حدود ۱۰۶هزار تومان و خانواده‌های سه و چهار نفره عموما ماهانه ۱۲۰هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر عموما در ماه حدود ۱۳۰هزار تومان برای خرید میوه پول خرج می‌کنند. اگر قیمت میوه‌های معمول مثل سیب و پرتقال را کیلویی ۱۶هزار تومان در نظر بگیریم، می‌توان گفت هر خانواده‌ای در ماه حدود هفت کیلوگرم میوه مصرف می‌کند.

*** میوه‌هایی از جنس دلار
بعد از نفت و فرآورده‌های آن، میوه‌ها بزرگ‌ترین منبع درآمد کشور به حساب می‌آیند. بررسی آمار صادرات گمرک نشان می‌دهد سیب یکی از پردرآمدترین میوه‌ها برای ایران است.در ۹ماه اول امسال حدود ۹۴میلیون دلار یعنی رقمی حدود دو هزار و ۲۰۰میلیارد تومان سیب از ایران صادر شده.هندوانه یکی دیگر از میوه‌های ارزآور برای کشورمان است که در ۹ماه اول امسال برایمان ۸۴میلیون دلار درآمد ارزی داشته.

بررسی داده‌های خام گمرک نشان می‌دهد در این مدت حدود ۷۶میلیون دلار معادل هزار و ۸۰۰میلیارد تومان گوجه به کشورهای همسایه صادر کرده‌ایم. سیب‌زمینی با صادرات ۵۹میلیون دلاری یکی دیگر از میوه‌های پردرآمد برای کشور به حساب می‎‌آید. انگور با صادرات ۵۴میلیون دلار و انواع هلو و شلیل با صادرات ۴۰میلیون دلاری از دیگر میوه‌های ارزآور هستند. همین چند قلم میوه در مدت ۹ماه ۴۵۰میلیون دلار برایمان درآمد ارزی داشته‌اند که معادل حدود ۱۱هزار میلیارد تومان است.

کدخبر: ۳۷۱۴۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر