کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۶۳۶
تاریخ خبر:

سماجت اردوغان در حمله، تاکید ترامپ بر تحریم

روزنامه هفت صبح | رئیس‌جمهور ترکیه دیروز اعلام کرد ‌ نظامیان این کشور به همراه عناصر مسلح «ارتش آزاد» در جریان عملیات «چشمه صلح» تا عمق ۳۰ تا ۳۵ کیلومتری خاک سوریه نفوذ خواهند کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز یکشنبه مجددا تأکید کرد ‌ تحریم‌های شدیدی علیه ترکیه تدارک می‌بیند. ترامپ در توئیتر خود نوشت: «در حال مذاکره با لینزی گراهام و بسیاری از اعضای کنگره از جمله دموکرات‌ها درباره‌ اعمال تحریم‌های شدید بر ترکیه هستم.» وی افزود: «وزارت خزانه‌داری آماده است و در این باره اجماع نظر گسترده‌ای در کار است.»

اردوغان طی سخنرانی در استانبول با بیان اینکه شهر «رأس‌العین» و چهار روستای اطراف آن هم‌اکنون در کنترل نیروهای عملیات‌کننده است، گفت:‌«در تل‌أبیض نیز ۱۷ روستا در کنترل نیروهای مسلح ترکیه هستند. نیروهای ارتش ‌آزاد‌ سوریه نیز در منبج مشغول مبارزه با تروریست‌ها هستند؛ تروریست‌هایی که نمی‌توانند با سربازان ما بجنگند، در حال حمله به شهروندان غیرنظامی ما با شلیک راکت به مناطق مرزی هستند. ۱۸ نفر از شهروندان ما در حملات یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) کشته شدند.

تا کنون دو سرباز ما کشته شده و ۲۲ نیروی ارتش آزاد نیز مجروح شدند. تعداد تروریست‌هایی نیز که از پای درآمدند ۴۹۰ نفر است که از این میان ۴۴۰ نفر کشته، ۲۶ نفر مجروح و ۲۴ نفر اسیر شدند. ما هیچ غیرنظامی را در سوریه هدف نمی‌گیریم. اگر مراقب غیرنظامیان نبودیم، می‌توانستیم بسیار سریع تک‌تک تروریست‌ها را نابود کنیم.» اردوغان با بیان اینکه عملیات چشمه صلح را فقط برای تامین امنیت ترکیه و بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان انجام می‌دهند، تاکید داشت: «زمانی که تمامیت ارضی سوریه حفظ شود، ترکیه اولین کشوری خواهد بود که بیشترین احترام را به آن می‌گذارد زیرا سوریه همسایه ماست… ما چشمداشتی به خاک دیگران نداریم.»

*** هزار نیروی نظامی آمریکایی شمال سوریه را ترک می‌کنند
وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد به دستور رئیس‌جمهور این کشور هزار نظامی آمریکایی مناطق شمالی سوریه را ترک می‌کنند. «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد ‌ صدها نیروی نظامی این کشور از مواضع خود در شمال سوریه عقب‌نشینی می‌کنند. اسپر که با شبکه «سی‌بی‌اس» گفت‌وگو می‌کرد، گفت این اقدام به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و با توجه به ادامه عملیات نظامی ترکیه در مناطق شمالی سوریه صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه خروج نیروهای آمریکایی از این مناطق به «ایمن‌ترین و سریع‌ترین صورت ممکن» انجام می‌شود، گفت: «ما میان دو طرف در حال جنگ گیر افتاده‌ایم… باقی نگه داشتن نیروهای‌مان در آن وضعیت، غیرمسئولانه بود.» این خبر ساعتی پس از آن منتشر می‌شود که روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد ‌ نیروهای این کشور شهر «عین عیسی» را ترک کرده و در پایگاه‌های این کشور در «کوبانی» و «منبج» مستقر شده‌اند.

بر اساس این گزارش، شبه‌نظامیان تحت حمایت ترکیه ورودی‌های شهر عین عیسی را به کنترل خود درآورده‌اند و در بزرگراه منتهی به این شهر هم پست‌های ایست و بازرسی گذاشته‌اند. این امر عملا دسترسی این نیروهای آمریکایی به بخش شرقی سوریه را نیز مسدود کرده است. عین‌عیسی پس از «تل ابیض» و «رأس‌العین» سومین شهری است که بعد از تصمیم ترامپ برای عقب‌نشینی از مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد، از نظامیان آمریکایی تخلیه شده است.

عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عین عیسی یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که واشنگتن اعلام کرد توپخانه ارتش ترکیه نقاطی در چندصد متری نیروهای آمریکایی در اطراف شهر کوبانی را هدف قرار داده است. این در حالی است که به گفته مقام‌های آمریکایی، ترکیه به خوبی از مختصات محل‌های حضور ارتش آمریکا مطلع است و این حمله نمی‌تواند به اشتباه صورت گرفته باشد.

*** سوریه؛ فرار صدها خارجی مرتبط با داعش از اردوگاه تحت نظر کُردها
مقامات محلی کُرد در شمال شرقی سوریه اعلام کردند ‌ روز یکشنبه ۷۸۵ تن خارجیِ مرتبط با داعش، در اثر گلوله‌باران یک اردوگاه از سوی ارتش ترکیه، موفق به فرار شده‌اند. این مقامات اعلام کردند «مزدوران» (اشاره به نیروهای ارتش ملی سوریه که تحت حمایت ترکیه هستند) به اردوگاه حمله کردند و این امر باعث شد که «عناصر داعش» (ساکنان اردوگاه) هم به نگهبانان اردوگاه یورش ببرند و بتوانند درهای اردوگاه را باز کنند.

از سوی دیگر به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه یکصد تن زن و کودک، که اعضای خانواده و وابستگان اعضای سابق داعش بوده‌اند، از اردوگاهی در شمال سوریه گریخته‌اند. رامی عبدالرحمان، سرپرست ناظر اردوگاه عین‌عیسی در شمال سوریه با اعلام این خبر تصریح کرد که درون اروگاه «هرج و مرج» برپا است. مقامات کُرد پیش از این هشدار داده بودند که نگهبان کافی برای مراقبت از این اردوگاه در اختیار ندارند، زیرا بیشتر نیروهای‌شان را برای مبارزه به سوی مرز فرستاده‌اند و حالا فقط ۶۰ تا ۷۰ نگهبان از اردوگاهی مراقبت می‌کنند که بیش از ۱۲ هزار آواره را در خود جای داده و به حدود ۱۵۰۰ تن نگهبان نیاز دارد.

کدخبر: ۲۸۵۶۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر