کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۷۴۱۹
تاریخ خبر:

سلطه ‌اینفلوئنسرهای لباس بر ‌بازار‌ آنلاین

روزنامه هفت صبح | تبلیغات بیلبوردی اخیر فروشگاه اینترنتی بانی‌مد که یک فروشگاه آنلاین لباس است یک سوال جدی در اکوسیستم استارتاپی ایران مطرح کرده است.برنده اصلی بازار پوشاک آنلاین ایران کدام برند است؟بانی مد در بیلبوردهای اتوبانی‌اش ادعا کرده در ششمین سال تاسیسش توانسته به برترین برند اینترنتی فروش لباس در ایران تبدیل شود.اما آیا این همه واقعیت است و سوال مهم‌تر اینکه بازیگر اصلی فروش اینترنتی لباس در ایران کیست؟

*** بایکس: یک شکست میلیون دلاری
یکی از اولین فروشگاه‌های اینترنتی لباس در ایران سایت بایکس بود.سایتی که بنیان‌گذار آن، مسعود طباطبایی حالا یکی از مدیران ارشد اسنپ است.بایکس سال ۹۰ تاسیس شد و یکی از اولین کسب‌وکارهای اینترنتی ایران بود که توانست سرمایه‌ای معادل یک میلیون دلار جذب کند. سرمایه‌ای که روی کاغذ قرار بود بایکس را بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی پوشاک ایران کند.

آن ‌هم زمانی که نه خبری از بانی‌مد و دیجی‌استایل بود و نه هزاران برند مغازه‌ای دیگر در فضای آنلاین.اما بایکس یکی از تراژیک‌ترین و عبرت‌آموزترین سرنوشت‌های ممکن را پیدا کرد.پول زیاد، برنامه‌های توسعه‌ای غیرکارشناسی و از همه مهم‌تر ضعف مدیریت و اختلافات سرمایه‌گذار-بنیان‌گذار باعث شد تا یکی از اولین شکست‌های بزرگ اکوسیستم استارتاپ‌ها به نام بایکس ‌ مسعود طباطبایی ثبت شود.

شکستی که باعث شد تا طباطبایی به عنوان یک مدیر باتجربه استارتاپی که در کارنامه‌اش هم تجربه جذب سرمایه داشت و هم شکست،راهی استارتاپ علی‌بابا شود و تا مدیرعاملی این مجموعه بزرگ هم پیش برود.اگرچه در ماه‌های اخیر و با آب رفتن بازار گردشگری او از این مجموعه جدا شد و به عنوان معاون توسعه کسب‌وکار راهی گروه اسنپ شد.

*** دیجی استایل، کمدا و چالش پوشاک برای دیجی‌کالا
یکی از اولین حوزه‌های خارج از بازار کالاهای الکترونیک که دیجی‌کالا وارد آن شد پوشاک بود. استفاده از شیوه‌های تخصصی عکاسی پوشاک و تولیدمحتوای گسترده روی این حوزه نهایتا به رونمایی از یک زیربرند به نام دیجی‌استایل رسید که قرار بود یکی از قوی‌ترین و مهم‌ترین زیربرندهای هلدینگ دیجی‌کالا شود.

اما به‌رغم تلاش‌های زیاد این فروشگاه بزرگ اینترنتی در نهایت دیجی‌استایل آنگونه که انتظار می‌رفت نتوانست در اکوسیستم آنلاین پوشاک جایگاه قابل قبولی به دست آورد و در درون کسب‌وکار بزرگ دیجی‌کالا به حاشیه رفت.حتی سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا روی اپلیکیشن کمدا که در حوزه فروش لباس دست‌دوم تمرکز دارد نشان از کم‌اهمیت شدن دیجی‌استایل و کمرنگ شدن توجه مدیران ارشد دیجی‌کالا به این بخش از بازار بود.هرچند خود کمدا هم با رواج کرونا و اهمیت یافتن موضوع بهداشت با چالش‌های جدی مواجه شد.

*** مدیسه؛ تجربه سرمایه‌گذاری خانواده گرامی در استارتاپ‌ها
مدیسه یکی از پرسروصداترین کسب‌وکارهای آنلاین پوشاک ایران بود که با مترومعیارهای استارتاپی زود وارد این فضا شد و به‌رغم رشد اولیه خوبی که داشت به یکباره از مرکز توجه‌ها خارج شد و بخش زیادی از سهم بازار خود را به رقبای دیگر از جمله برندهای کوچک‌تر داد. اگرچه مدیسه روی فروش آنلاین لوازم آرایشی و بهداشتی هم تاکید زیادی دارد.

اما پوشاک، حوزه اصلی این برند اینترنتی بود که با سرمایه‌گذاری خانواده گرامی و چای گلستان پا به میدان گذاشته بود.گروه گلستان روی چند استارتاپ دیگر همچون کیلید در حوزه املاک هم تا پیش از سال ۹۹ سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده ولی به نظر می‌رسد با رکود نسبی اکوسیستم استارتاپی در سال کرونا، تا حدودی از این فضا پا پس کشیده و شاید یکی از دلایل کمرنگ شدن مدیسه هم تزریق نشدن راندهای تازه سرمایه به آن باشد.

*** برنده واقعی: هزاران پیج پرفالوئر اینستاگرامی
اما فارغ از ادعای بانی‌مد و تلاش‌های رقبای دیگر این بازار همچون دیجی‌استایل و چند نام شناخته‌شده دیگر، باید با قاطعیت گفت بازار پوشاک آنلاین نه در دست استارتاپ‌ها، که درقبضه صدها فروشگاه اینستاگرامی است که در دو سال گذشته گردش مالی بزرگی را رقم زده‌اند. فروشگاه‌های اینستاگرامی که برخلاف وب‌سایت‌های اسم‌و‌رسم‌دار،محدودیت‌های عکاسی و مدلینگ کمتری دارند، از مالیات و بیمه و دیگر دردسرهای کسب‌وکاری دورند و مهم‌تر اینکه اکثرا با کمک اینفلوئنسرهای پرفالوئر راه‌اندازی شده‌اند و در میان طبقه متوسط از جمله زنان خانه‌دار ضریب نفوذ بالایی دارند.

فروشگاه‌هایی که ویترین آنها صرفا یک پیج اینستاگرام است اما گردش مالی برخی از آنها به ماهی ۳۰۰میلیون تومان می‌رسد و فالوئرهای وفادارشان به ۳۰۰هزار نفر.شاید بازار پوشاک از معدود بازارهایی باشد که تا چند سال آینده و تا افول امپراطوری پیج‌های پرفالوئر اینستاگرام نمی‌توان چندان به ظهور یک بازیگر قدرتمند استارتاپی در آن امیدوار بود.

کدخبر: ۳۷۷۴۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر