کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۴۳۱
تاریخ خبر:

سلطنت بورس بر بازارهای طلا و ارز

روزنامه هفت صبح | بازدهی سرمایه‌گذاری روی نمادهای تالار حافظ با عملکرد عجیب و غریب دلار، یورو و انواع سکه می‌تواند پر از درس عبرت باشد.
بررسی بازده سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی نشان می‌دهد، خریداران دلار و سکه در سه‌ماه نخست امسال با ضرر مواجه شدند، اما سهامداران بورس عمدتا سود خوبی به‌دست آوردند. ایسنا در گزارشی بازدهی این بازارها را بررسی کرده است.

*** دلار پایین کشید
در روزهای پایانی سال گذشته، صرافی‌های مجاز بانک مرکزی هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۲هزار و ۸۹۰تومان و هر یورو را ۱۴هزار و ۸۰۰تومان می‌خریدند اما در همان ماه‌های ابتدایی امسال، قیمت ارز باز هم با افزایش همراه شد؛ به طوری که در ابتدای اردیبهشت‌ماه، قیمت هر دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی به ۱۳هزار و ۹۰۰تومان و یورو به ۱۵هزار و ۷۰۰تومان رسید.

یک ماه بعد، قیمت ارز در همان حدود باقی ماند و این صرافی‌ها، دلار آمریکا را به قیمت ۱۳هزار و ۹۵۰تومان و یورو را ۱۵هزار و ۸۵۰تومان فروختند. پس از آن قیمت ارز رفته‌رفته کاهش یافت تا جایی که در روزهای ابتدایی تیرماه قیمت هر دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ۱۲هزار و ۵۵۰تومان و یورو ۱۴هزار و ۴۵۰تومان بود.

این در حالی است که برخی از دلالان بازار ارز معتقد بودند که نرخ دلار در سال جاری با رشد قابل توجهی همراه خواهد بود، اما با کنترل بازار توسط نهادهای مربوطه این امر اتفاق نیفتاد. بررسی قیمت ارز از ابتدای سال جاری تا تیرماه نشان از آن دارد که افرادی که در این مدت اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کرده‌اند، نه تنها سودی شامل حالشان نشده، بلکه اندکی نیز ضرر کرده‌اند. با توجه به قیمت ۱۲هزار و ۸۹۰تومانی دلار در ابتدای سال نسبت به قیمت ۱۲هزار و ۵۵۰تومان امروز، قیمت این ارز در این مدت کاهش سه‌درصدی داشته و عملاً بازدهی این بازار برای سرمایه‌گذاران آن منفی سه‌درصد بوده است.

*** وضع سکه‌ای‌ها تغییری نکرد
در روزهای پایانی سال گذشته قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید به چهارمیلیون و ۶۵۰هزار تومان رسید و هر سکه طرح قدیم با قیمت چهارمیلیون و ۴۰۰هزار تومان معامله شد؛ نیم‌سکه و ربع سکه نیز به ترتیب، دومیلیون و ۴۵۰هزار تومان و یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان قیمت‌گذاری شد. با ورود به ماه دوم سال جاری، قیمت سکه با افزایش همراه بود و هر سکه طرح جدید چهارمیلیون و ۸۵۵هزار تومان و طرح قدیم چهار‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان قیمت خورد.

نیم‌سکه نیز به قیمت دومیلیون و ۵۸۰هزار تومان و ربع سکه هم یک‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان معامله شد. قیمت سکه در روزهای نخستین ماه سوم سال، تغییر چندانی نسبت به اردیبهشت‌ماه نداشت؛ به‌طوری‌که قیمت هر سکه طرح جدید چهارمیلیون و ۸۱۰هزار تومان و طرح قدیم چهارمیلیون و ۷۰۰هزار تومان بود؛ نیم‌سکه و ربع سکه نیز با نرخ‌های دومیلیون و ۷۰۰هزار تومان و یک‌میلیون و ۷۴۰هزار تومان خرید و فروش شدند.

از روزهای پایانی خردادماه قیمت دلار و سکه کاهش یافت و در نخستین روز تیرماه، هر سکه طرح جدید به قیمت چهارمیلیون و ۶۴۵هزار تومان و طرح قدیم چهارمیلیون و ۴۵۰هزار تومان رسید. قیمت نیم‌سکه در این روز دومیلیون و ۴۵۰هزار تومان و ربع سکه یک‌میلیون و ۵۸۰هزار تومان بود. قیمت سکه در ابتدای سال جاری و پس از گذشت سه‌ماه نیز، ثابت بود و عملا سرمایه‌گذاران در این بازار چیزی عایدشان نشد، از سوی دیگر قیمت سکه در ادامه نیز کاهشی بود و ضرر بیشتری را متوجه خریداران کرد.

*** سود ۳۲درصدی صاحبان سهام
اوضاع بورس متفاوت از سایر بازارهای مالی بود؛ به‌طوری‌که در آخرین روز کاری سال گذشته شاخص کل بورس با رشد پرشتاب قیمت‌ها تا رقم ۱۷۸هزار و ۶۵۹واحدی رسیده بود و در ادامه در سال جاری نیز این شاخص توانست با سرعت بالایی رشد کند و برای اولین بار در تاریخ کانال ۲۰۰هزار واحدی را پشت سر بگذارد.

در آخرین روز کاری فصل بهار امسال نماگر اصلی بورس توانست تا ۲۳۴هزار و ۸۷۹واحد پیش رود که این رقم رکورد جدیدی به حساب می‌آید اما این رکورد نه به دلیل رشد تولید شرکت‌ها بلکه به دلیل ارزش جایگزینی دارایی‌ها بود. در نتیجه در مدت سه‌ماه بهار امسال شاخص بازده نقدی و قیمتی بورس تهران ۵۶هزار و ۲۲۰واحد رشد کرد و سبب شد که سرمایه‌گذاران بورسی به طور متوسط ۳۲درصد رشد داشته باشند.

البته طبیعی است که بازده‌های عنوان شده متوسط بازده‌هاست و بسیاری از سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای بورسی که به طور مستقیم وارد معاملات شدند، زیان کردند. به این ترتیب، افرادی که در سه‌ماهه نخست سال با اطلاعات درست نسبت به خرید سهام بورسی اقدام کردند، توانستند در این بازار سود خوبی کنند، اما برای خریداران دلار و سکه درآمدی حاصل نشد و حتی ضرر کردند.

کدخبر: ۲۷۵۴۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر