کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۱۷۵۵
تاریخ خبر:

سلام ایران به خودروی برقی ملی؟

روزنامه هفت صبح | تاکنون در ایران خودروهای برقی نتوانسته‌اند بر‌خلاف روند جهانی سهمی از بازار را کسب کنند اما این روند در حال تغییر است. به گزارش دنیای اقتصاد، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از برنامه‌ریزی برای طراحی خودروهای به‌روز و ارزان‌قیمت با استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور خبر داد.

سورنا ستاری در نشست مشترک با وزیر صنعت و رئیس گروه اقتصادی معاونت بررسی دفتر رهبر معظم انقلاب درباره بررسی طرح تولید خودروی به‌روز و اقتصادی افزود: ایجاد نوآوری با استفاده از طراحی‌های داخلی بیشتر خواهد شد و به همین دلیل، در طرح تولید خودروی ارزان‌قیمت و به‌روز بر طراحی با استفاده از ظرفیت‌های داخل کشور تاکید داریم.

وی بااعلام اینکه چنانچه طراحی دست مهندسان داخلی باشد، خلق خودرو خواهیم کرد، گفت: باید از کپی‌کاری در حوزه خودرو و مونتاژ خارج شویم و به سمت خلق خودرو با استفاده از طراحی نیروهای متخصص کشورمان و نخبگان حرکت کنیم. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری ضمن تاکید بر اینکه آینده صنعت خودرو در هوشمندسازی است، افزود:

کشور ما نیز در آینده باید به سمت تولید خودروهای هوشمند و برقی برود تا از این موضوع عقب نمانیم که این مهم نیز در دستور کار قرار دارد. در این جلسه با حضور علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، طرح تولید خودروی مدرن و اقتصادی با ورود به عمق داخلی‌سازی بیشتر، توجه به تاب‌آوری و پلتفرم‌های مشترک با استفاده از ظرفیت دو خودروساز بزرگ کشور و همچنین بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفت.

طبق اعلام منابع آگاه، طراح این خودرو حسین سلیمانی، طراح سایپا شاهین‌ است که تاکنون جوایز بین‌المللی گوناگونی در حوزه طراحی همچون جایزه طراحی فراری را از آن خود کرده و بارها در نشریات معتبر خودرویی همچون اسپید و موتوروان به طراحی‌های برتر او اشاره شده است. پلتفرم این خودرو که در کلاس سدان C قرار دارد، مهندسی معکوس پلتفرم تسلا ۳ است.

به احتمال زیاد تصاویر شش دستگاه تسلایی که پارسال در فضای مجازی پر شد، مربوط به این پروژه است. اردیبهشت ‌‎‌ سال جاری بود که پایگاه خبری اسب بخار خبر از جزئیات این خودرو که فعلاً پروژه جتکو JX10 نام گرفته است داد.

گمانه‌زنی این پایگاه خبری حکایت از آن داشت که باتوجه به دانش فنی موجود در کشور، JX10 می‌تواند با هر بار شارژ کامل باتری‌ها مسافت فراتر از ۳۰۰ کیلومتر را بپیماید و در کمتر از ۴۰ دقیقه با سامانه شارژ سریع، ۸۰ درصد ظرفیت باتری‌های خود را تکمیل کند. همچنین زیرساخت پیشرانه و قوای محرکه جتکو JX10 بر مبنای برخی محصولات ژاپنی طراحی شده و ساختار سازه آن مبنای یکی از سدان‌های معروف آلمانی و جمهوری چک است.

این گمانه‌زنی‌ها با توجه به بازدیدی که سردار حاجی‌زاده، فرمانده ستاد هوا و فضای سپاه پاسداران، در اوایل خردادماه ۹۹ از بخش تحقیق و توسعه ایران‌خودرو داشت، قوت گرفت. در گزارش‌های منتشر شده از این بازدید ماکت نخستین محصول الکتریکی ایران خودرو یعنی همان جتکو JX10 به‌صورت کاملا مشخص از نمای عقب مشاهده می‌شود و حتی نشان تجاری جتکو ‌ روی عقب این ماکت کاملاً در رویت است.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۶۱۷۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Amirkhan56

    فقط خوب شعار میدهید و در عمل هیچ چیزی بر ای عرضه ندارید