کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۳۲۹۹
تاریخ خبر:

سقوط آزاد جک در چین!

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | از سال ۹۳ که مونتاژ جک S5 در کرمان موتور آغاز شد، این خودرو تا الان حدود ۸۰ هزار دستگاه آمار تولید داشته که برای یک خودروی مونتاژی از کشور چین رقم چندان بدی به نظر نمی‌رسد. با قطع رابطه کرمان موتور و هیوندای در سال ۹۷ به دلیل تحریم‌ها، دومین خودروساز بزرگ خصوصی کشور دیگر تنها با جک چین کار می‌کند.

و در حال حاضر این محصولات از آن شرکت را روی خط تولید دارد: سدان J4، کراس‌اوور S3، کراس‌اوور S5، کراس‌اوور S5 نیوفیس، کراس‌اوور K7 و پیکاپ T8. جک علاوه بر ایران در ۱۳۰ کشور دیگر هم حضور دارد و شبکه بازاریابی‌ای با حجم کل ۷۰۰ هزار دستگاه صادرات ایجاد کرده ‌اما مسئله عجیب وضعیت جک در وطن خودش یعنی چین است که در سال‌های اخیر نشان‌دهنده افتی مداوم بوده است.

در حالی که اوج فروش جک در چین به سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد که این شرکت توانست حدود ۳۶۶ هزار دستگاه خودرو بفروشد، این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۱۳۸ هزار و ۲۰۸ دستگاه کاهش پیدا کرد و با افتی شدید در سال ۲۰۲۰ به ۸۹ هزار و ۱۵۷ دستگاه رسید. در حالی که جک در هفت ‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ رکوردشکنی صادرات خود را با صادر کردن ۴۰ هزار دستگاه خودرو جشن گرفت، در همین مدت بیشتر رقبای جک در سرزمین اژدهای زرد از آن سبقت گرفتند.

جک در حالی سال ۲۰۲۱ را به پایان می‌رساند که میانگین فروشش در بازار چین در این سال به صورت میانگین در هر ماه تنها دو هزار و ۷۰۰ دستگاه بوده است! اگرچه ماه‌های اول ۲۰۲۱ برای جک خوب بود‌ اما افت اصلی از ژوئن ۲۰۲۱ آغاز شد که آمار فروش به زیر سه هزار دستگاه سقوط کرد و دیگر هیچگاه تا پایان سال به بالای آن برنگشت. با این تفصیل، جک جایگاهی در بین پرفروش‌ترین خودروهای چین که در آن رقابت سنگینی بین تسلا، بی‌وای‌دی، نیسان و فولکس واگن در جریان است ندارد.

اما از بین خودروهای جک برخی در چین شهرت بهتری دارند. مثلاً پیکاپ‌های جک یعنی T6 و T8 به دلیل کاربردی ‌بودن و داشتن پیشرانه‌های قوی در چین فروش خوبی دارند. T6 حتی توانست در سال گذشته به لیست ۱۰ خودروی پرفروش اکوادور هم راه پیدا کند. این خودرو که زمزمه‌های ورود آن به ایران در سال ۹۷ همه جا را پر کرده بود، با قیمت ۹۰ هزار یوآنی خود یکی از ارزان‌ترین پیکاپ‌هایی است که می‌توان در چین خرید. پیشرانه ۲ لیتری دیزلی این خودرو قادر است ۱۰۲ اسب بخار نیرو و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

کراس‌اوورهای جک همچون X7 نیز فروش خوبی هم در چین و هم در دیگر بازارها دارند. مثلاً جک X7 در بازار قزاقستان، دهمین خودروی پرفروش است و جایگاهی بهتر از هیوندای توسان و نیسان قشقایی دارد! کابین جادار و آپشن‌های زیاد از دلایل اقبال به X7 هستند. صندوق عقب این کراس‌اوور چینی در حالت استاندارد، گنجایش ۹۶۰ لیتری دارد ولی با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم، فضای بار آن تا ۱۳۵۸ لیتر افزایش می‌یابد.

صندوق برقی هوشمند، سردکن صندلی‌های جلو، ماساژور راننده و سیستم پخش اینفینیتی، از جمله آپشن‌های خاص جک X7 نسبت به رقبای چینی‌اش هستند. با این حال بزرگ‌ترین دلیل شکست جک در چین، جاماندن آن از روند روز صنعت خودرو یعنی خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی است که آن را تبدیل به برندی منزوی در خانه خود کرده است.

کدخبر: ۴۳۳۲۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر