کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۴۵۲۳
تاریخ خبر:

سفر متفاوت زائران اربعین به عراق

روزنامه هفت صبح| یک چهارم زائرانی که برای سفر به عراق ثبت نام کردند؛ تا دیروز از کشور خارج شدند. اطلاعات رسیده از مرزهای کشور، نشان می‌دهد روند شرکت زائران اربعین امسال با سال‌های قبل تغییر عمده داشته و این افراد به جای اینکه سفر خود را به روزهای پایان منتهی به اربعین حسینی که امسال مصادف با روز ۲۷ مهر شده، موکول کنند، یک و حتی دو هفته قبل از اربعین تلاش می‌کنند تا در پیاده‌روی اربعین مشارکت داشته باشند.

آمارهایی که دیروز توسط سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اعلام شده نشان می‌دهد که تاکنون بیش از دو میلیون و ۲۳۵ هزار نفر برای سفر اربعین در سامانه سماح ثبت نام کردند. این در حالی است که تا دیروز که فاصله دو هفته‌ای تا اربعین دارد؛ ۴۸۰ هزار نفر از مرز عبور کرده بودند. عبدالفتاح نواب هم به این نکته اشاره کرده و گفته امسال شتاب حرکت مردم برای سفر به عتبات بیش از انتظار بوده است و در این مدت آمارهای خروج زائران از سه مرز مهران، چذابه و شلمچه افزایشی تا ۴ برابر را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی هم در جریان سفر به شهر قم و در دیدار با سیدمحمدسعیدی تولیت حرم حضرت معصومه(س)، گفته بود: از ابتدای محرم تا هفتم صفر امسال، طبق گزارش‌های رسیده تعداد زائران عتبات عالیات و اربعین نسبت به سال قبل چهار برابر و صدور گذرنامه نیز ۸۰ درصد بیشتر شده‌است.

این در حالی است که اطلاعات دریافتی از عراق حاکی است وضعیت در این کشور هنوز به مرحله ثبات کامل نرسیده است؛ هر چند که شرایط از هفته پیش بسیار بهتر شده است. در حال حاضر تردد زائران در مسیر اصلی یعنی نجف - حیدریه - کربلا، به راحتی و در امنیت کامل صورت می‌گیرد اما شهر نجف با محدودیت‌های امنیتی برای تردد روبه‌رو است که گفته می‌شود این محدودیت‌ها برای زائران ایرانی کمتر از زائران کشورهای دیگر است.

کربلا نیز در امنیت کامل است اما دو شهر زیارتی دیگر یعنی کاظمین و سامرا که در نزدیکی بغداد قرار دارند، اوضاع چندان باثباتی ندارند و توصیه می‌شود که حتی المقدور زائران در این سفر صرفا به زیارت و پیاده‌روی اربعین بپردازند. با وجود همه این‌ها، زائران به دلایل مختلف و مهم‌ترین آن ارزانی وسایل تردد و نیز خلوت بودن مسیرها یا راحتی زیارت حرم‌های ائمه، ترجیح داده‌اند که سفر خود را به سبک ۹۸ و پیش از ایام منتهی به خود روز اربعین انجام دهند.

*** کدام استان‌ها بیشترین زائر اربعین را دارند؟
صحبت‌الله رحمانی، مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت عتبات سازمان حج و زیارت و مسئول سامانه سماح بعدازظهر دیروز به خبرگزاری دانشجو گفت‌: از یکم شهریورماه تاکنون، بیشترین تعداد زائران اربعین حسینی که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند، از استان تهران با ۳۳۸هزار نفر و بعد از آن استان خوزستان با ۲۱۹ هزار نفر، هستند. رحمانی ادامه داد: بعد از استان خوزستان، استان اصفهان با ۱۸۴هزار نفر رتبه سوم قرار دارد. جالب است بدانید که از شهر کاشان نیز تا به حال، بیش از ۲۰ هزار نفر برای شرکت در زیارت اربعین ثبت نام کردند.

کدخبر: ۲۸۴۵۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر