کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۶۸۱
تاریخ خبر:

سفر ظریف به کویت مشکلات منطقه را کم می‌کند؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | وزیرخارجه کشورمان در دیدار با مقامات کویتی در مورد پیمان عدم تعرض با آنها به گفت‌و‌گو نشست.
تحریم ظریف هم نتوانست از تعداد سفرهای خارجی او بکاهد. او این هفته به کویت رفته و گزارش سفرش را آنلاین در توئیترش گذاشت. او بعد از این هم راهی کشورهای اسکاندیناوی می‌شود.

سفر کویت از این نظر اهمیت دارد که دو کشور از دو سال قبل روابط سردی با یکدیگر داشته‌اند. کویت ایران را متهم به حمایت از یک پرونده قضایی مربوط به نگهداری اسلحه کرده بود ولی بسیاری معتقد بودند که سرد شدن روابط بی‌ارتباط با عربستان نیست. با وجود آنکه این سفر از بسیاری جهات مهم است اما امیر این کشور به دلیل بیماری با ظریف دیدار نکرد! اینجا در مورد این سفر بیشتر بخوانید:

* یک: تاکید بر دوستانه بودن روابط کویت و ایران: از سال ۱۳۹۶ روابط میان تهران و کویت، رو به سردی گذاشته بود. کویتی‌ها بر‌خلاف اماراتی‌ها روابطشان با ایران را محدود به اجازه سعودی‌ها نکرده بودند اما پرونده‌ای که به «هسته عبدلی» معروف شد، دو سال قبل اوضاع را میان دو کشور تیره و تار کرد. ایران و کویت بعد از حمله صدام به این کشور اختلاف‌های پیشینشان را کنار گذاشته و دوستی را از سر گرفته بودند.

در سال ۲۰۱۶ و بعد از ماجرای سفارت عربستان، کویت هم سفیرش را از تهران فراخواند اما یک سال بعد وقتی وزیرخارجه این کشور به تهران سفر کرد، بار دیگر ارتباطات به خوبی از سر گرفته شد. سال ۹۴ کویت از کشف مزرعه‌ای پر از سلاح و مهمات خبر داد که در مرز عراق واقع شده بود. این پرونده که به هسته‌عبدلی معروف شد بیست و چهار متهم داشت که یکی از متهمان فراری آن به گفته کویتی‌ها ایرانی بود. سال ۹۶ مقامات کویتی دست به کاهش روابط خود با تهران زدند و دلیل آن را همین پرونده ذکر کردند. پرونده‌ای که مختومه اعلام شده و زوایای آن هرگز مشخص نشد.

اما حالا محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در صفحه توئیترش در مورد دیدار با کویتی‌ها نوشت:«با ولیعهد و وزیر امور خارجه کویت مذاکرات خوبی انجام شد و آرزوی بهبودی سریع امیر [کویت]را دارم. تاکید شد که طرح ایران برای گفت‌وگوی منطقه‌ای و معاهده عدم تجاوز، از اتکا به عاملان خارجی پیشی می‌گیرد.»

* دو: خط و نشان برای حضور بیگانگان در منطقه: دیدار وزیرخارجه ایران از کویت در حالی رخ داده که آمریکا گفته قصد دارد ائتلافی در خلیج فارس تشکیل دهد. در این ائتلاف انگلیس و رژیم صهیونیستی شرکت می‌کنند اما هنوز تکلیف دیگر کشورهای اروپایی مشخص نیست. در این دیدار نواف جابر الصباح، مصالح منطقه را بالاتر و مهمتر از هر چیزی خواند و گفت:«ما همواره برای همکاری و گفت‌وگو آماده‌ایم و آن‌را به مصلحت منطقه و امنیت و ثبات آن می‌دانیم.»

ظریف هم در این دیدار با آرزوی سلامتی و شفای عاجل برای امیر کویت، او را یکی از رهبران با درایت در منطقه خواند. وزیر خارجه با اشاره به لزوم همکاری کشورهای منطقه با توجه به تحولات جاری و پیش روی، تاکید کرد:«ما و شما در این منطقه ماندنی هستیم و بیگانگان رفتنی‌اند.»

* سه: عدم تعرض بررسی شد: منابع کویتی پیش از رسیدن ظریف به این کشور پیش‌بینی کرده بودند که ظریف در مورد پیشنهاد عدم تعرض که خود آن را مطرح کرده بود با کویتی‌ها رایزنی خواهد کرد. روزنامه الجریده هم به نقل از «برخی منابع آگاه» اعلام کرد که سفر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به کویت احتمالا پیشنهاد ایران مبنی بر امضای معاهده«عدم تعرض» به همسایگان که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در سفر منطقه‌ای خود در ماه می هم آن‌را مطرح کرد مورد بررسی قرار گیرد. این خبر از سوی ظریف تائید شد.

او در توئیترش نوشت:«در کویت بر پیشنهاد ایران درباره گفت‌وگو و پیمان عدم تجاوز منطقه‌ای تأکید کردم.» محمد جواد ظریف در سفر خود به بغداد پیشنهاد امضای معاهده«عدم تعرض»به همسایگان را مطرح کرد. سید عباس عراقچی هم در سفر منطقه‌ای خود به عمان، کویت و قطر بار دیگر این پیشنهاد را با کشورهای عربی مطرح کرد.

محمد ایرانی، سفیر کشورمان در کویت پیش از این اعلام کرده بود:«طرحی که محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران آن‌را مطرح کرد تنها مختص کویت نیست بلکه تمام منطقه را شامل می‌شود، ما تا این لحظه پاسخ‌های مثبتی از برخی کشورها دریافت کردیم و منتظر پاسخ دیگر کشورها هستیم. » وزیر خارجه کویت هم گفت با همتای ایرانی خود درباره پیشنهاد ایران مبنی بر امضای معاهده عدم تعرض بین ایران و کشورهای منطقه به بحث و تبادل نظر پرداخته است.

اما پیمان عدم تعرض چیست‌؟ این پیمان معمولا در صورتی شکل می‌گیرد که میان دو یا چند کشور وضعیت چندان خوبی برقرار نبوده و احتمال شرکت یکی از طرفین علیه دیگری در یک جنگ بالا گرفته است. بر اساس چنین پیمانی هیچ‌یک از کشورها نمی‌توانند علیه کشور دیگر وارد جنگ شوند.

کدخبر: ۲۷۵۶۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر