کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۲۹۲۸۳
تاریخ خبر:

سری۳ جدید زیبا هست، ب.ام.و نیست!

ارسلان سلیمانیان روزنامه‌نگار، خودرونویس و منتقد طراحی صنعتی
در شماره امروز هفت صبح نوشت:
۱. واقعیت این است که که طی چند دهه اخیر و با افزایش تنوع محصولات در صنعت خودروسازی و افزایش روز افزون انواع و اقسام مدل ها در کلاس های مختلف، دیگر شباهت انواع خودروها به یکدیگر امری اجتناب ناپذیر است و بسیار پیش آمده که ماشین های مختلف از برندهای معروف شبیه هم باشند. اما این موضوع تا زمانی قابل فهم (و قابل تحمل) است که آن ماشین، یک «محصول استراتژیک» نباشد. تا زمانی که یک «محصول مولف» نباشد. تا زمانی که «ب.ام.و سری ۳» نباشد! یعنی محبوب ترین و مهم ترین محصول تاریخ کمپانی ب.ام.و. محصولی که طی سالهای اخیر همواره پای ثابت لیست بهترین خودروهای جهان بوده است. محصولی که همیشه عیارِ کلاس خود بود.

۲. هفته گذشته که تصاویر نسل جدید سری ۳ منتشر شد، به شدت جا خوردم از این افتضاح تاریخی! از این شباهت غیرمنطقی به محصولات شرقی، خصوصا در نمای عقب. متاسفانه در همان نگاه اول، «شباهتِ هندسی» چراغ های عقب سری ۳ و لکسس GS مدل ۲۰۱۳ قابل تشخیص است. اما نکته دردآور برای ب.ام.و اینجاست که این شباهت فقط در قالب هندسی نیست بلکه «شباهتِ گرافیکی» چراغ های سری ۳ و لکسس NX مدل ۲۰۱۴ (یعنی محصولی که مربوط به ۵ سال پیش بوده!) نیز کاملا واضح است. ضمنا به نظر نگارنده در نمای جلو هم شباهت عجیبی با محصولات فرانسوی به چشم می خورد که این موضوع، مجال دیگری برای بحث می طلبد.

۳. نسل جدید ب.ام.و سری ۳ حتما ماشین خوبی است. پر از آپشن های ریز و درشت. با طیف وسیعی از موتورهای پرتوان و کم مصرف؛ از موتور ۴ سیلندر ۱۹۰ اسب بخاری تا موتور۶ سیلندر ۴۰۰ اسب بخاری. حتی شاید ماشین زیبایی نیز به شمار آید اما مهم این است که ب.ام.و نیست! این ماشین هرچقدر هم که خوب و خوش قیافه باشد باز یک ب.ام.و نیست… ب.ام.و سری ۳ سال ۱۹۷۵ به دنیا اومد و سال ۲۰۱۹ مُرد. خدایش بیامرزد!

کدخبر: ۲۲۹۲۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • alirezus

    خیلی هم بی ام و هست !!!!