کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۸۹۷۱
تاریخ خبر:

سریع‌ترین صعود؛ غیرممکنی که ممکن شد

روزنامه هفت صبح | عراق را بردیم و به جام‌جهانی رسیدیم. حالا سه بازی آخر تیم ملی تشریفاتی است و فقط صدرنشینی است که آن هم اهمیت چندانی ندارد. چهار سال پیش با کی‌روش دو بازی آخر تیم ملی تشریفاتی شد و این بار این اتفاق یک هفته زودتر رخ داد. چهار سال پیش، شرایط فراهم بود اما این بار موانع زیادی وجود داشت و همین ارزش کار بچه‌های تیم ملی را دوچندان می‌کند.

فرار از یک افتضاح تاریخی
این صعود اصلا آسان به دست نیامد. به بازی‌های این مرحله نگاه نکنید. ما در مرحله قبل در آستانه حذف از رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی و حتی جام ملت‌های آسیا قرار داشتیم. با مارک ویلموتس هنگ‌کنگ را بردیم و کامبوج را گلباران کردیم و ذوق‌زده شدیم اما به بحرین و عراق باختیم و بلژیکیِ نجیب از ایران رفت و شکایت کرد. حالا چهار بازی در پیش داشتیم که برای حذف نشدن باید همه آنها را می‌بردیم.

دل‌مان به این خوش بود که در دور برگشت میزبان عراق و بحرین هستیم اما ای‌اف‌سی تصمیم گرفت بازی‌ها را به صورت متمرکز در بحرین برگزار کند. این یعنی چهار بازی خارج از خانه آن هم در ۱۲ روز! دراگان اسکوچیچ در اوج بی‌اعتمادی اهالی فوتبال و رسانه‌ها سرمربی تیم ملی شد و مربیان داخلی که احساس می‎کردند حق‌شان خورده شده، نوبتی به او حمله می‌کردند و از توهین به او هم دریغ نمی‌کردند.

با بدبینی و ناامیدی هر‌چه تمام، راهی بحرین شدیم و در حالی که منتظر بودیم فاجعه رخ دهد‌ اما تیم ملی هر چهار بازی را ناباورانه با پیروزی پشت سر گذاشت. ابتدا بحرین را برای اولین بار در خانه‌اش شکست دادیم، آن هم با سه گل! در بازی آخر هم عراق را با یک گل مغلوب کردیم و صدرنشین شدیم و با چیزی شبیه ‌ معجزه به مرحله نهایی رسیدیم. بحرین پرمدعا و مغرور هم در خانه حذف شد و عراق با ما راهی مرحله بعد شد.

تدارک در حد صفر!
قبل و در کوران بازی‌های مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۸ با کارلوس کی‌روش، فدراسیون فوتبال هشت بازی دوستانه برای تیم ملی تدارک دید. اردوهای مختلفی با تمرینات کامل و حساب‌شده هم برگزار شد‌ اما فدراسیون فوتبال تا امروز که بازی هفتم تیم ملی برگزار شده و صعود به جام‌جهانی هم قعطی شده، فقط دو بازی دوستانه برگزار کرده که در هیچ کدام تیم‌های حریف با بازیکنان اصلی‌شان به میدان نیامدند! از اردوها هم که حرف نزنیم.

تقریبا هیچ اردویی برای تیم ملی برگزار نشد و اسکوچیچ برای هر بازی نهایتا دو یا سه روز بازیکنانش را در اختیار داشت. این اتفاق اگر در زمان کی‌روش رخ می‌داد، سرمربی وقت تیم ملی ساختمان فدراسیون را به هم می‌ریخت! اما سرمربی کروات تیم ملی با کمترین بازی تدارکاتی و تمرین‌های تیمی و تاکتیکی، توانست ایران را به جام‌جهانی برساند. البته نباید فراموش کنیم فدراسیون در انجام وظیفه اصلی خود کوتاهی کرد و تیم را با کمترین برنامه و تمرین و اردو راهی مسابقات کرد و مسئولان فدراسیون نباید پشت این صعود زودهنگام پنهان شوند و ژست قهرمان‌ها را بگیرند و این افتخار را به نام خود مصادره کنند.

صعود بدون یار دوازدهم
ورزشگاه آزادی اگر مملو از تماشاگر باشد، یکی از خوفناک‌ترین استادیوم‌های دنیاست. این را همه تیم‌هایی که به ایران آمده‌اند و در آزادی زمین‌گیر شده‌اند می‌دانند. در ادوار قبلی مسابقات انتخابی جام‌جهانی، تیم ملی همیشه از حضور هواداران در ورزشگاه آزادی سود می‌برد. بسیاری از تیم‌ها، در همان تمرین قبل از بازی وقتی وارد زمین چمن می‌شدند و روی سکوها جای سوزن انداختن را هم نمی‌دیدند، خودشان را می‌باختند.

این اتفاق حتی برای تیم‌های باشگاهی ما هم رخ داده است و مربیان و بازیکنان تیم‌های حریف، همیشه از تاثیر جو وحشتناک ورزشگاه آزادی روی خودشان صحبت کرده‌اند. این بار اما خبری از سکوهای پر از تماشاگر نبود. تیم ملی به دلیل شیوع کرونا در جهان، در دو بازی اول خانگی خود مقابل سوریه و کره‌جنوبی بدون اینکه هواداران در ورزشگاه حضور داشته باشند به میدان رفت و فقط در بازی آخر با سلام و صلوات توانست از حمایت حدود ۱۰ هزار هوادار بهره ببرد. با این حال شاگردان اسکوچیچ توانستند از پس این مشکل هم بربیایند و صعودی زودهنگام به جام جهانی را رقم بزنند.

دو بازی بدون سرمربی
از هفت بازی مرحله نهایی انتخابی جام جهانی، تیم ملی دو بازی را بدون حضور سرمربی روی نیمکت برگزار کرد. قبل از بازی اول مقابل سوریه در تهران، تست کرونای اسکوچیچ و هاشمیان مثبت اعلام شد و دستیار سرمربی کروات روی نیمکت تیم ملی نشست. در بازی برگشت مقابل سوریه هم به دلیل اخراج شدن اسکوچیچ در بازی قبل، او روی نیمکت نبود و از روی سکوها تیمش را هدایت کرد. غیبت سرمربی در دو بازی از هفت بازی می‌توانست تاثیرگذار باشد اما ایران در هر دو بازی توانست سوریه را شکست بدهد و اجازه ندهد نبود اسکوچیچ به چشم بیاید.

مصائب آخرین بازی
بازی مقابل عراق هم با اتفاقات عجیبی توام شد. تست کرونای چند بازیکن مثبت اعلام شد و اسکوچیچ مجبور شد نفرات دیگری را به اردو دعوت کند. در ادامه نتایج تست‌ها تغییر کرد و سردرگمی کادر فنی برای انتخاب ترکیب اصلی بیشتر شد. چند ساعت قبل از بازی هم تست کرونای قایدی مثبت شد و او هم از اردو رفت. در نهایت مهدی طارمی هم در برف و بوران ترکیه گیر کرد و چند ساعت قبل از بازی بود که به اردو رسید. اسکوچیچ تا چند ساعت پیش از بازی نمی‌دانست کدام بازیکنش را در اختیار دارد و همین می‌توانست تمرکز او را به هم بزند اما سرمربی تیم ملی از پس این مشکل هم برآمد و تیمش با پیروزی در این بازی رکوردشکنی کرد و راهی قطر شد.

کدخبر: ۴۳۸۹۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر