کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۷۴۳۱
تاریخ خبر:

سریال فرار از زندان از ترس کرونا

روزنامه هفت صبح| تاکنون حدود ۹۰ زندانی متواری شده‌اند و یک نفر نیز کشته شده است. ماجرای شیوع کرونا در کشور چنان ترسناک شده که زندانیان هم سناریوی فرار از زندان را پیش کشیدند. با اینکه قبل از عید، اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‎های کشور از اعطای مرخصی به حدود ۷۰ هزار نفر از زندانیان سراسر کشور برای پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا خبر داد و همچنین از جداسازی زندانیان، با سابقه بیماری‎های زمینه‎ای همچون دیابت و آسم برای مراقبت بیشتر و جلوگیری از ابتلای آنها به کرونا گفت.

وی اعلام کرد با توجه به تمهیدات صورت‎گرفته در ماه گذشته در سطح زندان‎ها، شرایط بهداشتی زندانیان تحت کنترل کامل قرار گرفته است؛ اما انگار این اقدامات کافی نبود و ترس از مبتلا شدن به کرونا موجب شد تا زندانیان در برخی از نقاط کشور پا به فرار بگذارند. به طوری که با شروع تعطیلات نوروزی تاکنون چهار فرار از زندان در کشور رقم خورده که دو مورد آن ناموفق بود و دو ‌مورد دیگر به فرار ۹۰ نفر و مرگ یک زندانی ختم شده است.

*** فرار از زندان سقز
اما بیشترین اخبار در فضای مجازی مربوط به فرار زندانیان در کردستان بود. شامگاه جمعه هشت فروردین ماه، حدود ۸۰ زندانی از زندان مرکزی سقز نقشه فرار کشیدند و طبق فیلم‌هایی که دوربین‌های مداربسته ضبط کرده‌اند این زندانیان با دمپایی و لباس زندان در کوچه‌ها و خیابان‌ها فراری شدند و برخی از زندانیان با چاقو جلوی ماشین‌های عبوری را گرفته‌اند و با بردن ماشین‌ها فرار کرده‌اند.

بعد از انتشار فیلم فرار زندانیان از زندان سقز بلافاصله دادستان عمومی و انقلاب کردستان در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌های جمعی استان جزئیات وقوع این حادثه را تشریح کرد.‌ محمد جباری افزود: حدود ۷۰ زندانی در زندان شهر سقز شامگاه جمعه از این زندان متواری شده‌اند.او با اشاره به اینکه علت وقوع این حادثه در دست بررسی است، افزود: اقدامات لازم در راستای دستگیری این افراد در دست اقدام است.

تعداد بالای فراریان این زندان و نگرانی از به آشوب کشیده‌ شدن آرامش شهر و ارتکاب جرم و جنایت، سردار علی آزادی فرمانده انتظامی کردستان را وادار به اظهارنظر دراین‌باره کرد و او گفت: پس از اعلام شورش و فرار تعدادی از زندانیان زندان سقز، تیم‌های عملیاتی برای دستگیری زندانیان فراری تشکیل و بلافاصله اقدامات لازم انجام شد.

محمد جباری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان به تشریح ابعاد بیشتری از حادثه فرار عده‌ای از زندانیان زندان سقز پرداخت و اظهار داشت: تعداد حدود ۷۰ زندانی از غفلت نگهبانان این زندان سوءاستفاده کرده و با طراحی نقشه‌ای، موفق به فرار شدند.۱۰ نفر از زندانیان متواری تاکنون دستگیر و ۳نفر دیگر از متواریان خود را تحویل داده و تلاش برای بازداشت سایر متهمان شناسایی‌شده نیز ادامه دارد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان تصریح کرد: چنانچه زندانیان متواری خود را تحویل و به زندان برگردند، جرم ارتکابی‌شان برابر دستورالعمل و مقررات، مشمول ارفاق و تخفیفات قانونی قرار گرفته و این اقدام فرار آنان مانع عفو جرم اصلی قبلی‌شان نخواهد شد اما اگر برنگردند، پس از دستگیری به مجازات جرم جدید محکوم و مشمول بخشنامه عفو نخواهند شد.

جباری با بیان اینکه علت این رخداد در حال بررسی است؛ از عفو به زندانیان متواری زندان سقز خبر داد و گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه رأفت حرکت کرده و یقیناً این متهمان در صورت پشیمانی از اقدام خود، مشمول عفو خواهند شد.اما درباره نحوه فرار این زندانیان گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد بر این مبنا که زندانیان در ساعت ۷:۲۲ دقیقه در پوسته زندان با معاون افسر نگهبان درگیر و ساعت ۷:۲۵ دقیقه با شکاندن در اصلی زندان موفق به فرار از زندان شدند.

یعنی هنگامی که غذا در حال توزیع بود، تعدادی از زندانیان فرصت طلب از فرصت تجمع توزیع استفاده کردند و ضمن حمله ور شدن به سمت ماموران زندان و مراقبین موفق به خروج از زندان شدند.در همین زمینه رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان کردستان از بازداشت ۴ نفر در ارتباط با حادثه فرار تعدادی زندانی از زندان شهرستان سقز خبر داد. به گفته رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان کردستان در این ارتباط چند نفر از مأموران زندان سقز احضار و از آنان تحقیق به عمل آمد و ۴ نفر از این افراد با صدور قرار تأمین روانه بازداشت و مابقی نیز با قرارهای تأمین متناسب آزاد شدند.

*** فرار از زندان پارسیلون خرم آباد
عصر ۲۹ اسفند سال ۹۸ تعدادی از زندانیان زندان پارسیلون خرم‌آباد از این زندان فرار کرده و متواری شدند. طبق آخرین اطلاع و گزارش‌ها تعداد ۲۳ زندانی از غفلت نگهبانان زندان پارسیلون استفاده کرده و با طراحی نقشه‌ای موفق به فرار شدند. در حین فرار این افراد یک نفر با تیراندازی ماموران کشته شده و یک زندانی نیز مجروح می‌شود.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان در این باره گفت: عمده زندانیانی که از زندان پارسیلون خرم آباد فرار کرده‌اند، زندانیان مواد مخدر بودند و تا این لحظه هم حکمی برایشان صادر نشده بود.به گفته محمود ثمینی طبق آخرین اطلاع و گزارش‌ها تعداد ۲۳ زندانی از غفلت نگهبانان زندان پارسیلون استفاده کرده و با طراحی نقشه‌ای موفق به فرار شدند.

در حین فرار این افراد یک نفر با تیراندازی ماموران کشته، شده و یک زندانی نیز مجروح می‌شود.یکی از زندانیان فراری تاکنون دستگیر شده است و تلاش برای دستگیری سایر زندانیان فراری ادامه دارد. مورد بعدی هم که فراری ناموفق بود، مربوط به زندان الیگودرز بود. زندانیان این زندان در اولین روز بهار ۹۹ دست به شورش زده با مأموران درگیر شدند اما در نهایت آرامش به زندان بازگشت.

همچنین در این میان روز هفتم فروردین ماه، خبری مبنی بر شورش در زندان تبریز منتشر شد که توسط مسئولان زندان تکذیب شد. روابط عمومی زندان‌های استان آذربایجان شرقی دراین‌باره با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: اخباری که درباره ناآرامی در زندان مرکزی تبریز در فضای مجازی منتشر شده، کذب است و صحت ندارد. چند نفر از زندانیان خواسته‌هایی را مطرح کرده بودند که برای لحظاتی باعث تحریک عده‌ای شده بود.

*** ناآرامی در زندان عادل آباد شیراز
شامگاه یکشنبه ۱۰ فروردین شماری از زندانیان در زندان مرکزی (عادل‌آباد) شیراز دست به آشوب زدند. استاندار فارس بامداد دوشنبه یازدهم فروردین ماه اعلام کرد که ناآرامی ناشی از بروز درگیری بین برخی زندانیان در بندهای زندان مرکزی شیراز (عادل آباد) کنترل شده است و شایعات مطرح شده درباره فرار زندانیان صحت ندارد.

عنایت‌الله رحیمی افزود:‌ حدود سه نفر در بندهای این زندان درگیری داشته‌اند که شرایط در زندان مرکزی شیراز و دیگر زندان‌های استان در حال کنترل است.در پی ناآرامی در زندان عادل‌آباد، برخی در شبکه‌های اجتماعی ادعا کردند که تعدادی از زندانیان از این زندان فرار کرده‌اند که استاندار فارس در این باره گفت: ‌این شایعه تکذیب می‌شود و هیچ زندانی فرار نکرده است.

نخستین بار، شایعه فرار زندانیان از زندان عادل‌آباد در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد و برخی افراد با انتشار تصاویری از خودروهای پلیس در اطراف این زندان، مدعی شدند که برخی زندانیان از این زندان فرار کرده‌اند. در همین حال، برخی شاهدان عینی اظهار کردند که شامگاه یکشنبه ۱۰ فروردین ماه، صدای شلیک از برج‌های نگهبانی و پشت بام زندان عادل‌آباد شیراز را شنیدند. این زندان که در زمان تاسیس خارج از حوزه مسکونی شهر بود، اینک در میان بافت شهری قرار گرفته است.

*** ماجرای فرار زندانیان همدان
روز نهم فروردین ماه زندانیان زندان الوند ‎همدان دست به شورش زدند و تعدادی از زندانیان توانستند دست به فرار بزنند. شنبه شب زندانیان زندان الوند همدان دست به شورش زدند و آتش سوزی به‌پا کردند. به گفته برخی دیگر از رسانه‌ها زندانیان قسمتی از زندان را آتش زده و با نگهبانان درگیر شدند.

اما دادستان همدان در این باره گفت: زندان همدان تحت کنترل است و هیچ یک از زندانیان از زندان همدان فرار نکرده‌اند. حسن خانجانی، دادستان همدان با اشاره به وقوع ناآرامی در زندان همدان اظهار کرد: اوضاع تحت کنترل است و هیچ زندانی فرار نکرده است.وی با بیان اینکه اعتراض برخی از زندانیان از بعد از ظهر نهم فروردین ماه شروع شد و دیشب نیز خاتمه پیدا کرد گفت: برخی اخبار در فضای مجازی مبنی بر فراری زندانیان و یا درگیری مسلحانه در همدان کذب محض است.

دادستان همدان با اشاره به اینکه تعدادی از زندانیان به خاطر قضیه کرونا قصد ایجاد آشوب در زندان را داشتند و چند پتو را نیز آتش زدند، افزود: البته دیگر زندانیان با آنها همکاری نکردند و حتی مبادرت به خاموش کردن آتش و همکاری با نیروهای امنیتی زندان کردند.وی در پاسخ به اینکه برخی در فضای مجازی عنوان می‌کردند گستره آتش‌سوزی بالا و اوضاع تحت کنترل زندانیان بود که اجازه ورود به مأموران آتش‌نشانی نیز داده نشد، گفت: این موضوع دروغ محض است.خانجانی گفت: تأکید می‌کنم هیچ اتفاق خاصی رخ نداده و همان طور که گفتم زندانیان نیز در مقابله با زندانیان آشوبگر با ما همکاری لازم را داشتند.

*** ناکامی در فرار از زندان اهواز
سناریوی زندانیانی که قصد داشتند از زندان سپیدار اهواز فرار کنند ناکام ماند. یازدهم فروردین ماه از آشوب در زندان اهواز نیز اخباری منتشر شد. اگرچه فرمانده انتظامی خوزستان گفت: شایعه فرار از زندان سپیدار اهواز صحت ندارد و نیروهای انتظامی اجازه ندادند هیچ کس حتی از بندهای زندان هم خارج شود. به گفته سردار حیدر عباس زاده تعدادی از زندانیان دو بند زندان سپیدار اهواز قصد آشوب و ایجاد ناآرامی داشتند که با حضور نیروهای انتظامی و امنیتی آرامش به زندان برگردانده شد و هیچ‌گونه مشکلی در زندان وجود ندارد.

وی با اشاره به سوزاندن چند سطل زباله توسط تعداد محدودی از زندانیان در فضای داخل زندان، افزود: عوامل امنیتی و انتظامی حاضر در زندان این آتش سوزی‌های محدود را هم مهار کرده و خوشبختانه کسی در بین این زندانیان آسیبی ندیده است. شایعه فرار زندانیان این زندان نیز صحت ندارد و نیروهای امنیتی و انتظامی زندان همچنین نیروهای کمکی اجازه نداده‌اند هیچ زندانی حتی از بندهای زندان هم خارج شوند.

کدخبر: ۳۱۷۴۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر