کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۴۴۶۸
تاریخ خبر:

سریال‌سوزی به سبک شبکه یک

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | شبکه یک سریال طنز شبانه‌اش یعنی «زیر همکف» را دو هفته متوقف کرد و حالا می‌خواهد ادامه آن را در باکسی غیرمتعارف روی آنتن بفرستد. همزمان سریال «سرگذشت» را در کنداکتور باکس معمول سریال‌هایش قرار داده. آیا این تصمیم عجیب و غیرمعقول است؟

کشور که داغدار شد، ‌برنامه‌ها و سریال‌های طنز از آنتن بازماندند. در میان سریال‌های جدید فقط «زیرهمکف» کمدی بود که ابتدا به مناسبت شهادت حاج قاسم سلیمانی متوقف شد و در هفته دوم به دلیل اصابت موشک‌به هواپیمای اوکراینی و نیز سیل سیستان و بلوچستان. این سریال قرار است از یکشنبه به آنتن بازگردد اما نه در باکس همیشگی بلکه در ساعت ۲۳٫ تصمیم شبکه یک عجیب است و غیرمعقول؟

*** پخش دو سریال از شبکه یک
اصل ماجرا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما از این قرار است: سریال «سرگذشت» با نام قبلی «محکومین ۲» مجموعه قصه‌هایی درباره ازدواج، طلاق، اعتیاد و روابط خانوادگی است که طبق برنامه قبلی از ۲۷ دی تا قبل از دهه فجر درکنداکتور شبکه یک قرار دارد.سریال«زیر همکف» نیز که به احترام شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و همدردی با خانواده‌های شهدای هواپیمای اوکراینی به علت طنز بودن از دو هفته قبل متوقف شده بود از یکشنبه هفته آینده پس از سریال«سرگذشت» پخش می‌شود. «سرگذشت» هرشب ساعت ۲۲:۱۵ و «زیرهمکف» ساعت ۲۳ پخش می‌شود‌.

*** چرا دو سریال؟
امشب کنداکتور ساعت ۲۳ شبکه یک به برنامه نگاه یک اختصاص دارد و به همین خاطر پخش «زیر همکف» از فردا از سرگرفته می‌شود. پنج قسمت از این سریال باقی مانده و شبکه یک ترجیح داده آن را همزمان با سریال جدید دیگرش یعنی «سرگذشت» پخش کند. این هفته پرونده «زیر همکف» بسته می‌شود و اینگونه شبکه یک در ایام فجر می‌تواند سریال جدید و مناسبتی خود را روانه آنتن کند.

*** سریال سوزی
از منظر اول تصمیم شبکه یک معقول به‌نظر می‌رسد و اینگونه این شبکه نظم کنداکتورش در پخش سریال را نگه می‌دارد. ماجرا اما روی دیگری هم دارد و آن زمانی است که بدانیم دست تلویزیون چندان پر نیست و همین شبکه بارها مجبور به بازپخش سریال‌های تکراری شده. در اتفاقات ناگواری که دو هفته اخیر رخ داد و تلویزیون چاره‌ای جز پخش برنامه‌های سنگین نداشت، شبکه یک می‌توانست ابتکار عمل را در دست بگیرد. می‌شد چاره را در پخش خلاصه قسمت‌های قبلی «زیر همکف» در هفته پیش رو دید و هفته آینده قسمت‌های پایانی و پشت صحنه را در کنداکتور قرار داد. اینگونه پخش «سرگذشت» به زمانی دیگر موکول می‌شد. حالا اما شبکه یک کمی بعد از ساعت ۲۲ تا حوالی ۱۲ شب سریال دارد.

*** یک شائبه
این وسط ممکن است نکته‌ای به ذهن برخی مخاطبان خطور کند: شبکه یک به‌خاطر همراهی با فضای عمومی جامعه باکس اصلی‌اش را از یک سریال طنز خالی کرده. به‌ویژه آنکه شرایط هموطنان در استان سیستان‌وبلوچستان وخیم است و همه مردم نگران آن‌ها. با این حال با توضیحی که در بالا داده شد،‌ این گزاره عملا منتفی است. می‌توان به‌وضوح پی برد که تصمیم شبکه یک بر اساس الزامات کنداکتور بوده. وگرنه با تغییر در ساعت پخش یک سریال کمدی که دٌز طنز آن پایین نمی‌آید.

*** عیار زیر همکف
در هر حال شاهد قسمت‌های پایانی سریال «زیر همکف» هستیم؛ سریالی که پخش آن از ۲۲ آذر شروع شده اما نتیجه کار بهمن گودرزی از همان ابتدا ناامیدکننده بود. این کارگردان در سینما پنج فیلم کمدی ساخته و در کارنامه‌اش سریال‌های ششمین نفر و سفر در خانه دیده می‌شود. داستان «زیر همکف» درباره اختلافات یک خانواده است که با زبان طنز روایت می‌شود.

هومن شاهی، بهادر مالکی، ویدا جوان،سمیرا حسینی، نگین معتضدی و … در این سریال بازی می‌کنند. پیش‌تر درباره ناکامی سریال گزارشی نوشتیم و اشاره کردیم سریال برای خنداندن دست روی شوخی‌های بدیهی می‌گذارد. این طنز اما نه در کلام و نه در موقعیت شکل گرفته. بار کمدی بر دوش بهادر مالکی است که جوانی عاشق پیشه است ولی دوئل او با دیگران عملا تبدیل به پاشنه آشیل سریال «زیر همکف» شده.

حالا شاید سازندگان سریال بگویند،«زیر همکف» اسیر حواشی شد و به دلیل سوگواری‌های عمومی آنطور که باید دیده نشد! همین قدر اشاره کنیم که سریال در روزهای عادی هم ناکام بود وگرنه اگر کیفیت داشت چه بسا شبکه یک تصمیم دیگری برای آن می‌گرفت. مثلا این هفته را به بازپخش خلاصه آن اختصاص می‌داد و قسمت‌های باقی مانده را هفته بعد روانه آنتن می‌کرد. «زیر همکف» اما فاقد کیفیت است و به همین خاطر است در تلوبیون،‌میانگین آمار مشاهده هر قسمت آن ۱۵هزار است. این رقم برای یک سریال شکست محسوب می‌شود.

کدخبر: ۳۰۴۴۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر