کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۲۲۷
تاریخ خبر:

سرگیجه ‌چک و ‌دسته ‌چک از روز شنبه ۲۲آذر

روزنامه هفت صبح | قانون جدید چک از امروز ۲۲ آذرماه عملیاتی شود؛ این اتفاق مرحله سوم اجرای قانون به‌حساب می‌آید. بخشی از قانون چک از آذر ۹۷ و بخشی دیگر از آن در آذر ۹۸ عملیاتی شد و حالا در سال ۹۹ آخرین بخش از تغییرات این قانون عملیاتی خواهد شد تا اجرای قانون چک به‌طور کامل محقق شود. از جمله اقداماتی که در فاز سوم کلید خواهد خورد این است که فردی که یکی از چک‌های او برگشت خورده، دیگر اجازه صدور چک‌ را نخواهد داشت.

نکته حائز اهمیت دیگر آن است که مدت زمان اعتبار یک چک بیش از سه سال نخواهد بود تا به گردونه‌ای پایان دهد که بعضا یک چک را تا ۱۰سال خارج از بانک و در گردش نگه می‌داشت. طبق قانون جدید، مدت اعتبار یک چک صادر شده، بیش از سه سال نخواهد بود و ظرف این مدت چک باید به بانک برگردد و دوره حیات آن به پایان برسد.

*** تمام تغییرات چک پس از کامل شدن اجرای قانون
اجرای قانون چک از امروز شنبه ۲۲ آذر وارد فاز جدید خواهد شد. مهم‌ترین تغییرات ممنوعیت صدور چک در وجه حامل است. همچنین افراد ورشکسته اجازه دریافت دسته‌چک ندارند و سقف عمر چک‌ها سه ساله خواهد بود. تغییرات دیگری هم در کار است:

* نقل و انتقال چک: پیش از این برای انتقال چک به فرد دیگری، کار با انجام یک یا دو امضا پیش می‌رفت و چک به فرد دیگری منتقل می‌شد، اما اکنون در قانون جدید چنین امکانی وجود نخواهد داشت ضمن اینکه باید اطلاعات فرد گیرنده نهایی در سامانه ثبت و در سامانه صیاد بانک مرکزی تایید شود.

* داشتن چک برگشتی صادرکننده چک: اگر صادرکننده چک دارای چک برگشتی باشد، اجازه صدور برگه چک جدید در سامانه به وی داده نمی‌شود.

* سررسید چک: سقف عمر چک‌های صادره از سوی دارنده دسته‌چک، سه سال تعیین شده است.
سقف اعتباری برای صادرکننده چک: دارنده دسته چک دارای سقف اعتباری مشخصی است و جمع چک‌های صادره از سقف اعتباری وی تجاوز نخواهد کرد. سقف اعتباری بر اساس مولفه‌هایی همچون وضعیت معیشتی فرد صادرکننده چک، حقوق و مزایای دریافتی، اموال و دارایی‌های او تعیین خواهد شد و صادرکننده چک، اجازه صدور چک جدید تا زمان پاس شدن چک قبلی را خارج از سقف اعتباری نخواهد داشت.

* ثبت چک در سامانه: چک صادر شده تنها زمانی امکان نقد شدن خواهد داشت که در سامانه طراحی شده بانک مرکزی به ثبت رسیده باشد.

* عدم مغایرت: برگ چک صادر شده نباید دارای مغایرت با اطلاعات ثبت شده در سامانه مغایرت داشته باشد.

* شرایط برگشت زدن چک: تا زمانی که اطلاعات برگ چک روی سامانه صیاد بانک مرکزی درج و ثبت نشده و بانک مرکزی، مشخصات و فرد گیرنده چک را تأیید نکند، بانک اجازه پاس کردن مبلغ چک و برگشت زدن آن را نخواهد داشت.

* ثبت هدف از صدور چک و شیوه هزینه‌کرد: صادرکننده چک باید در زمان صدور چک، به صراحت هدف از صدور چک و نحوه هزینه‌کرد مبلغ آن را اعلام کند.

* ثبت اطلاعات برگه چک در سامانه بانک گشایش‌کننده حساب: صادرکننده چک باید اطلاعات روی برگه چک را از طریق اپلیکیشن تلفن همراه یا اینترنت بانک همان بانکی که در آن حساب جاری داشته و دسته چک را از آن گرفته‌، ثبت کند.

* بیشتر بدانید؛ بالاخره با چک و دسته‌چک‌های فعلی چه کنیم؟
مهم‌ترین سوالی که برای افراد مرتبط با چک و دسته‌چک پیش می‌آید این است که تکلیف چک‌های عادی در اختیار مردم چه خواهد بود؟ بانک مرکزی برای تسهیل کار کسب‌وکار اعلام کرده است کارسازی دسته‌چک‌های فعلی در دست مردم به روال سابق انجام می‌شود و نیازمند ثبت در سامانه صیاد نیست.

بنابراین کسب‌وکارها و بانک‌ها با دسته‌های چک کنونی به روال قبل کار می‌کنند و الزامات جدید مشمول حال این چک‌ها نخواهد شد. همچنین تا قبل از این اعلام شده بود چک در وجه حامل از روز شنبه ۲۲آذر ممنوع است اما مرور قانون نشان می‌دهد تا زمانی که دسته‌چک‌های جدید به چرخه اقتصادی وارد نشده کماکان صدور چک در وجه حامل آزاد است.

بنابراین همانند قبل این امکان برای صادرکنندگان چک فراهم است. با ورود چک‌های جدید نیز این قابلیت در سامانه صیاد به صورت الکترونیک فراهم شده است. در حقیقت بانک مرکزی از قبل برنامه‌ریزی کرده بود که دسته‌چک‌های جدید از دی ماه وارد چرخه اقتصادی کشور شود اما تا زمانی که این دسته‌چک‌ها وارد نشده اجرای تکالیف برای چک شامل دسته‌چک‌های فعلی نخواهد شد زیرا قرار است مهاجرت به نسل جدید چک‌ها به‌شکل تدریجی رخ دهد.

کدخبر: ۳۶۳۲۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر